Kronik: Liberalisering af affaldsforbrænding vil ikke sænke prisen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kronik: Liberalisering af affaldsforbrænding vil ikke sænke prisen

Vejen til billigere affaldsforbrænding ligger ikke i en liberalisering af sektoren, men derimod afgiftslettelser til de forbrændingsanlæg, der effektiviserer og får mere energi ud af affaldet, mener kronikøren. Illustration: Hammel Fjernvarme

 

Niels Haugaard er direktør i Hammel Fjernvarme Illustration: Privatfoto

Energi-, forsynings og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) mener, at samfundet får lavere behandlingspriser på at få brændt affaldet ved at liberalisere affaldssektoren. Men det vil ikke ske. Ministeren rejser rundt og fortæller, at prisen varierer mellem 200 og 900 kr. for at få brændt et ton affald.

Han har ret i, at det er en uhørt forskel, men en liberalisering giver ikke lavere priser. Behandlingsprisen for at få brændt et ton affald er ikke afhængig af en liberalisering, men udelukkende bestemt af prisen på det udenlandske affald. Den europæiske pris for at få brændt et ton affald ligger i øjeblikket mellem 400-550 kr.

Hvis der er forbrændingsanlæg, der kan brænde et ton affald for 200 kr., så har de enten specielle forhold, idet anlægget er afskrevet, eller også stjæler de fra fjernvarmeforbrugerne, der er tvunget til at aftage fjernvarmen til forudsatte priser. De anlæg, der tager op mod 900 kr. pr. ton for at brænde affaldet, afskriver ekstra kraftigt for at være klar til det liberale marked.

De danske forbrændingsanlæg importerer næsten 400.000 ton affald pr. år. Det giver en indtægt til staten på over 200 mio. kr. pr. år i statsafgift. Det er rigeligt til at lukke de forbrændingsanlæg, der tager mere end 500 kr. pr. ton. En liberalisering vil derimod give de billige forbrændingsanlæg mulighed for at hæve prisen, hvorved kommunerne kan trække store summer ud af forbrændingssektoren.

Med liberaliseringen ønsker ministeren at effektivisere affaldsforbrændingssektoren, og han fuldstændig ret i, at forbrændingssektoren ikke har været effektiv. Ejerforholdet mellem forbrændingssektoren og fjernvarmen har ikke haft sammenfaldende interesser. Forbrændingsanlæggene har haft travlt med at brænde mest muligt affald til lavest mulige priser og været ligeglade med fjernvarmen.

Hos Hammel Fjernvarme har vi over de seneste ti år øget energiudnyttelsen i et ton affald betydeligt ved at undgå sommerkøling og etablere røggaskondensering og varmepumpe. Dermed er energiudnyttelsen i et ton affald øget fra 2,1 til 3,4 MWh, og samtidig er skorstenstemperaturen sænket fra 135 °C til 28 °C og sommerkølingen reduceret til nul.

Vi har haft stor glæde af røggasmetoden, der præmierer energiudnyttelsen, og som har reduceret afskrivningsperioden på vores varmepumpe fra otte til fire år. Men røggasmetoden har åbenbart ikke været god nok til, at andre forbrændingsanlæg har investeret i røggaskondensering og varmepumper tidligere. Først nu i 2018 er alle forbrændingsanlæg ved at have røggaskondensering. Varmepumper findes kun på nogle få nye anlæg, så der er fortsat plads til forbedring i forbrændingssektoren.

Det affald, vi brænder på Hammel Fjernvarme, er fuldt ud liberaliseret. De kommunale forbrændingsanlæg i området har mulighed for at byde på ‘vores’ affald fra Favrskov kommune, men Hammel Fjernvarme har ikke mulighed for at tilbyde at brænde de omliggende byers affald, da dette affald ikke sendes i licitation. En liberalisering af sektoren vil give Hammel Fjernvarme adgang til dette marked, men vi klarer os fint uden.

En liberalisering vil give de billige forbrændingsanlæg mulighed for at hæve prisen, hvorved kommunerne kan trække store summer ud af forbrændingssektoren.

Sammen med Måbjergværket har Hammel Fjernvarme vundet licitationen om at brænde 20.000 ton affald pr. år fra Vejen Kommune. Forbrændingsprisen følger markedet, men borgerne i Vejen Kommune er blevet sorteper. Borgerne betaler alt for meget i transport for at få brændt deres affald.

Samtidig med at Hammel Fjernvarme og Måbjergværket kører affald fra Vejen kommune til Hammel og Holstebro, kører Energnist affald til forbrænding i Kolding og Esbjerg fra Silkeborg, Viborg, Herning og Holstebro Kommune. Det er samfundsmæssigt tåbeligt, men det er liberalisering. Er det det, regeringen vil?

De eneste, der vil få glæde af en liberalisering af forbrændingssektoren, er banker, rådgivere, advokater, som selskaberne vil skulle bruge store beløb til, samt transportører, der skal flytte affaldet rundt. Desuden vil affaldsselskabernes billige lån i kommunekredit skulle refinansieres med højere ydelse til følge.

Kære minister: Drop liberaliseringen af affaldssektoren, og giv i stedet større afgiftslettelser til de anlæg, der effektiviserer og får mere energi ud af affaldet.

De danske forbrændingsanlæg importerer næsten 400.000 ton affald pr. år. Det giver en indtægt til staten på over 200 mio. kr. pr. år i statsafgift. Det er rigeligt til at lukke de forbrændingsanlæg, der tager mere end 500 kr. pr. ton. En liberalisering vil derimod give de billige forbrændingsanlæg mulighed for at hæve prisen, hvorved kommunerne kan trække store summer ud af forbrændingssektoren.

Niels Haugaard :

Har Du tal for hvad importeret affald koster pr ton i indkøb, fragt, losning, transport til forbrænding ?.

200 mio. kr i statsafgift giver 500 kr/t hvordan er afgifterne skruet sammen, ( jeg tænker på importafgift, miljøafgift, moms o.a )?.

Importeret affald er det sorteret, ( er der noget af værdi ud over brændværdien )?.

  • 0
  • 1