Kronik: I fremtiden er mobilitet noget, vi deles om
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kronik: I fremtiden er mobilitet noget, vi deles om

Illustration: Lars Refn

 

Svend Tøfting er projektleder, Sekretariat for Regional Udvikling, Region Nordjylland Illustration: Privatfoto

Vi kender alle sammen til de efterhånden nærmest utallige analyser, som alle fortæller, at danskerne dagligt spilder værdifuld arbejdstid på vejene. Vi kender knap så mange analyser, som fortæller, hvordan vi løser problemerne.

Men måske bliver bilkøerne – og de politikere, som mener, at løsningen bare er mere asfalt – overhalet indenom af nye teknologiske løsninger. Mit bud vil være, at vi kigger ind i en fremtid, hvor mobilitet er noget, vi i stigende grad deles om. Nogle taler ligefrem om en mobilitetsrevolution, hvor platformsbaserede tjenester, samkørsel, delebiler og – på længere sigt – selvkørende biler vil ændre trafikbilledet totalt. Og her er det oplagt, at både den kollektive trafik og private transportører byder ind med bud på, hvordan vi kan optimere tingene på tværs af transportformerne til gavn for en bedre mobilitet.

Men det handler ikke alt sammen om teknologi og fremtidsmusik, faktisk kan vi her og nu gøre rigtigt meget for at øge vores mobilitet gennem ændring af vores adfærd. Når danskerne eksempelvis kører til og fra arbejde i bil, er det oftest med føreren som eneste passager. Men en undersøgelse fra IDA viser, at mange danskere er åbne for at tage naboer eller andre med i bilen, hvis f.eks. aftale og betaling kan foregå enkelt og ubureaukratisk.

»Vil du tage passagerer som f.eks. naboer eller andre fra kvarteret med i din bil på vej til og fra arbejde, eller andre steder, hvis der findes en lettilgængelig app, der kan styre booking og betaling?« Sådan lød spørgsmålet til de ca. 2.000 danskere, der deltog i undersøgelsen. Til det spørgsmål svarede henholdsvis 17 og 40 procent af danskerne »ja, helt sikkert« og »ja, måske«.

Hvis den imødekommenhed veksles til praktisk handling, er der både mulighed for at nedbringe CO2-udslip og trængslen på vejene. Vi ved jo, at trængslen især opstår, når vi kører på job om morgenen og hjem om eftermiddagen, så her vil det batte noget, hvis flere kunne køre i samme bil. Samtidig vil de færre biler på vejene bidrage positivt til klimaregnskabet.

I undersøgelsen er danskerne også blevet spurgt, om de vil dele en hyrevogn med andre passagerer, hvis regningen kan deles. Og det vil hele 72 procent, fordelt på 27 procent, som svarer »ja, helt sikkert« og 45 procent, som angiver »ja, måske«.

Svarene på begge spørgsmål rummer i mine øjne en stigende erkendelse af, at vi også selv er nødt til at foretage os noget, hvad enten det gælder om at ændre adfærd eller om at være åben for nye løsninger. Og det er netop her, at ny teknologi måske kan få behov og muligheder til at mødes.

Et af de koncepter, der er i fokus for tiden, hedder Mobility as a Service (MaaS), hvor trafikanterne får mulighed for at vælge den transportform, der netop passer til den enkelte rejse.

Her havde Nordjyllands Trafikselskab i maj premiere på den første danske Maas-app, ‘MinRejseplan’, som er udviklet i samarbejde med Rejseplanen. Ved hjælp af app’en får nordjyderne tilbudt en bred vifte af transportformer, som rækker langt ud over den kollektive trafik som bus og tog og blandt andet omfatter Plustur, samkørsel og taxa.

Her kan brugeren få et hurtigt overblik over, hvilken transportform der bringer ham/hende hurtigst eller billigst frem, alt efter hvad der nu er præferencen. Samtidig vil det kunne give trafikforskere adgang til værdifulde data om danskernes konkrete transportadfærd, hvilket igen kan bidrage til at optimere samspillet mellem de forskellige trafikformer.

MinRejseplan holder i øvrigt sit indtog i København til september i forbindelse med verdenskongressen for intelligente transportsystemer. Denne verdenskongres vil jeg i høj grad opfordre vore transportpolitikere til at besøge. Ligesom der kan være fordele ved at dele vores mobilitet mellem flere forskellige transportformer, kan der i høj grad også være fordele ved at dele viden om, hvad der er på vej i fremtiden.

Læs mere om intelligent transport på Svend Tøftings blog her på ing.dk

vi får hver i sær en kvote Co2-trængsel-NOx-stink partikler-støj-usund fossil udledning at bruge af.
Når ens kvote er opbrugt må man lede efter mere effektive transportmuligheder. Det bliver rigtigt sjovt og inspirerende at blive tvunget til at handle. Bare ikke for mig og andre cyklister/el-cyklister Øv :-(
Vi har jo allerede taget den mest effektive løsning i brug, der er ligesom ikke mulighed for mere effektivisering. Men så kan vi eventuelt sælge vores kvoter til dem der ikke magter.
Eller put pengene i en pulje til fremtidens super komfortable cykelstier så lover jeg alle super trængslerne at vi ikke vil vælge super trængslende teknologi.

  • 0
  • 0