KRONIK: Firmabiler kan blive grønnere med ny skat

Illustration: Tesla/screenshot

 

Søren Jakobsen er chefkonsulent i Dansk e-Mobilitet Illustration: Thomas Steen Sørensen

Det skal være attraktivt for folk med firmabil at vælge grønt. Det vil få de biler, der kører flest kilometer og udleder meget CO2, over på vedvarende energi.

Mange vælger plug-in hybridbil som firmabil i stedet for den rene elbiler. Det er en udfordring, fordi benzinregningen betales af virksomheden og ikke af chaufføren. Derfor er der ikke noget stort incitament til at lade plugin hybriden op.

I Dansk e-Mobilitet har vi i samarbejde med leasingselskaber indsamlet data for plug-in hybridbiler, der kører som firmabil. Vi når frem til, at de i gennemsnit udleder 125 gram CO2 pr. kilometer. Det er lige så meget som en VW Passat, der kører på diesel. Altså lige så meget som en almindelig fossil firmabil.

Derfor anbefaler Dansk e-Mobilitet sammen med en række leasingselskaber – Leasplan, ALD Automotive, Autolease, Arval og NF Fleet – at virksomheder, der ønsker en grøn firmabilspolitik bruger rene elbiler. Så er der ingen tvivl om, at de er grønne.

Hvis det af en eller anden grund ikke kan fungere for medarbejderen at køre i elbil, så peger vi på dieselbilen som et alternativ til en plug-in hybrid. Simpelthen fordi erfaringen viser, at dieselbiler ofte er lige så grønne som plug-in hybridbiler, når de kører som firmabil.

Nye elbiler i firmabilssegmentet kører 3-500 km på en opladning. Bilerne kan oplades på 30-45 minutter ved store lynladere, som står langs motorvejsnettet, eller på tre til fem timer ved mindre ladestandere, der er placeret på parkeringspladser mange steder.

Derfor er den rene elbil et reelt alternativ til benzin- og dieselbiler for rigtig mange. Også medarbejdere, der indimellem kører langt. Men medarbejdere, der meget ofte eller dagligt kører mere end 300 km, og som ikke kan regne med at kunne lade op på destinationerne, anbefaler vi en dieselbil.

For at understøtte at virksomheder laver en reelt grøn firmabilspolitik, bør regeringen og Folketinget ændrer beskatningen af firmabiler, så medarbejdere med plug-in hybridbiler betaler mere i firmabilskat end medarbejdere med elbil som firmabil.

På den måde kan vi dæmpe brugen af plug-in hybridbiler, der hvor de giver mindst mening – når de kører som firmabil.

Læs også: KRONIK: Stop bashing af hybridbiler. De er en god trædesten

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad med helt at fjerne de særlige afgiftsregler for leasing biler, der ikke er 0-emmision? Så vil leasingmarkedet på et splitsekund skifte mod elbiler. Og efter leasingkontraktens udløb vil de vælte ud på brugtbilsmarkedet.

  • 25
  • 1

Hvad med helt at fjerne de særlige afgiftsregler for leasing biler, der ikke er 0-emmision? Så vil leasingmarkedet på et splitsekund skifte mod elbiler. Og efter leasingkontraktens udløb vil de vælte ud på brugtbilsmarkedet.

Det vil ikke ændre særligt meget for miljøet, firmaer vil bare købe biler i stedet for at lease dem.

  • 1
  • 9

Men medarbejdere, der meget ofte eller dagligt kører mere end 300 km, og som ikke kan regne med at kunne lade op på destinationerne, anbefaler vi en dieselbil.

Jep, har en kammerat der fik ny firmabil. Med hus og sommerhus i det østjyske og arbejde en gang eller to i ugen på østsjælland blev det diesel. Kunne det lade sig gøre med el, hvis det ikke skulle være Tesla?

"Jamen er du holder da alligevel altid en kaffepause ved Circle K i Nyborg? Så kunne den få et skud strøm hos Ionity?", sagde jeg til ham. Nix, det gav jo intet på 5-10 minutter. Det kunne han have ret i, da der skal hentes næsten en fuld opladning, hvis der skal køres op til 2x275 km. Det er ca. halvvejs, men der kan ikke hentes nok til at køre f.eks. Nyborg - Birkerød - Nyborg.

"Jamen så noget destinationsladning da. Det må der da være, når det nu er på Sjælland? Så kan du klare dig helt uden lynladning". Nix, vi tjekkede på Plugshare og der var bart, som var vi på den jyske hede. Et par Clever-ladere langt fra arbejdspladsen var hvad det kunne blive til.

Skulle jeg selv køre i Teslaen blev det nok 15 minutter på Køge SuperCharger, og så 15 minutter på hjemturen ved Slagelse SuperCharger. Det er tåleligt, men langt det nemmeste og billigste ville dog stadig være destinationsladning.

Så mens ladeselskaberne venter på nettilslutning til de store og dyre lynladere, er det bare med at få banket nogle billige destinationsladere op.

  • 12
  • 0

Hvad skulle det så hjælpe at kører el bil. Ifølge DTU så vil den så udlede 118 CO2 Gram pr kørt km igennemsnit. Med det danske el mix som vi har i øjeblikket. Jeg kan simpelhen ikke se meningen med dette her. Tag nu fat i det som virkelig batter. Bilerne udgør den mindste del at co2 udledningen af alt transport. El bilerne er ikke der hvor de bliver anvendelige for mange mennesker. Og der skal nok blive nogen som ikke vil have dem næste gang de køber en ny bil. Vi er ikke gearet til at holde vente i kø for at få ladet vores biler op. Så præmissen som vores kære politiker hele tiden råber om er der ikke. Det eneste der er sket, er at almindelige borger med mindre indkomst betaler for at mange som har penge til at købe dyre luxus elbiler uden afgift. Dette er noget svineri og slet ikke socialdemokratisk tanke gang. Og hvis nogen så tror at vi mennesker bare lige kan regulere klimaet ved at skrue på nogle knapper som ikke findes, så er vi mere naive end godt er. Desværre. Nej få nu investeret i syntetisk brændstof som vi alle kan køre på med vores nuværende biler. Det vil løse det hele nu og her.

  • 5
  • 16

Tag nu fat i det som virkelig batter. Bilerne udgør den mindste del at co2 udledningen af alt transport.

Hvor er det så vi skal gribe ind?

En af grundene til at vi læsere på Ing.dk er så interesserede i elbiler er at her har vi selv en mulighed for at gøre noget hver især.

Det er lidt er straks sværere for ing. Jensen at påvirke skibstrafikken eller eller lastbilerne.

/sarkasm on/ Og vores ferieture med fly vil vi jo ikke undvære, /sarkasm off/

  • 13
  • 2

Ifølge DTU så vil den så udlede 118 CO2 Gram pr kørt km igennemsnit.

Kan du ikke lige finde den kilde, så vi kan se hvordan der sammenlignes.

Udledningen som der beskrives her i artiklen er jo kun det som selve hydrid-bilen udleder under kørsel. Og altså ikke inkluderet CO2 til fremstilling af hverken bil eller benzin - samt transport og raffinering af denne. Skal det sammenlignes med en elbil, så udleder den lige præcis 0 g CO2 under kørsel.

Jeg kan klart anbefale at følge (og debatere med ) Auke Hoekstra på Twitter - han er godt inde i stoffet og vil meget gerne diskutere.

  • 7
  • 1

Ifølge DTU så vil den så udlede 118 CO2 Gram pr kørt km igennemsnit. Med det danske el mix som vi har i øjeblikket.

Det er ellers ikke lige det Thomas Meier Sørensen fra DTU Electro siger i

STRØM - afsnit 10: Er en elbil miljøvenlig?

https://www.youtube.com/watch?v=UrOIYjQRRuw

9 tons CO2 for ICE vs. 14 tons CO2 for elbiler ved fremstilling. Men det er kun første gang. Ved genbrug bliver det lavere anden gang. Break even mellem 20-40kkm.

Han siger forresten at udledning i Danmark er på 118 gCO2e/kWh. Det er ikke der misforståelsen ligger? Du kører jo ca. 5 km pr. kWh, så du er langt under 25 gCO2e/km.

  • 9
  • 0

Han siger forresten at udledning i Danmark er på 118 gCO2e/kWh. Det er ikke der misforståelsen ligger? Du kører jo ca. 5 km pr. kWh, så du er langt under 25 gCO2e/km

Til sammenligning er CO2 udledningen af benzin og diesel på hhv. 3140 g/liter og 3310 g/liter inden bilen er kørt fra tanken, altså "well to wheels", som Auke kalder det.

Og on-topic, er det iøvrigt helt uforståeligt at netop ordningen til firmabiler ikke for længst er lavet om, så der vil være større økonimisk gevinst ved at vælge en elbil. At hybrider ikke er grønne, kan ikke længere komme som en overraskelse....

  • 12
  • 0

Nu ved jeg ikke hvor i det østjyske vi snakker - Men i ID.4 ville turen kunne se således ud: Opladning hjemme - ankomst på østsjælland med 10-20% på tanken. Opladning på Ionity i Greve til 50-70% (10-20 min) og så igen en hurtig opfyldning i enten Nyborg eller Fredericia inden man lander ved en destinationslader hjemme (eller i sommerhuset). Jeg bor selv på Østsjælland og ved positivt at man kan komme til Skanderborg (270) selv med kun 80% "på tanken". Så må sige jeg ikke helt kan se problemet i 2x275 km.

  • 7
  • 0

Jeg bor selv på Østsjælland og ved positivt at man kan komme til Skanderborg (270) selv med kun 80% "på tanken". Så må sige jeg ikke helt kan se problemet i 2x275 km.

Nej, det ville jeg heller ikke selv have problemer med. Men han er typen hvor alt der tager mere end en tankning er spild af tid. Pyt med miljøet, bare det går stærkt.

Nu tjekkede jeg den lige I ABRP med en ID.4 77 kWh'er:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid...

41 minutter samlet. Det passer meget godt med at Tesla 3 vil tage omkring 10-15 minutter mindre.

Og da der er gratis brændstof i firmabiler, så skal den jo også ha mindst 130 km/t på motorvejen. Og husk også at køre så meget som muligt. Det er jo også gratis. Hvad med bare at rette firmabilsordningen, så du får godt nok får en bil (til lavere beskatning), men du må selv betale for brændstof? Ja, der bliver et ramaskrig.

  • 8
  • 0

Der behøves ingen yderligere incitament for virksomhederne til at gå over til elbiler. For virksomheder med stort kørselsbehov er der rigtigt meget at spare ved at gå over til elbil i dag. Problemet ligger i, at elbiler langtfra altid matcher virksomhedernes kørselsbehov. Det er dyrt at have biler stående passive og lade, så hvis ikke en natopladning rækker til hele dagen, så skal virksomhederne ud på landevejen og finde en hurtiglader og køre unødige kilometer eller lade langsomt og spilde tiden. Jeg er helt enig i, at hvis man kan matche en 30 min hurtigladning med en frokostpause, så er det fint. Det er desværre ikke altid tilfældet. Vinterkørsel, mange timers daglig kørsel, langturskørsler eller kørsler med påhænger og/eller tungt læs, er stadig en udfordning for virksomhederne og gennemtvinger man elektrificering af bilparking i de tilfælde, går det ud over virksomhedernes lønsomhed og i sidste ende beskæftigelsen og det offentlige provenue.

  • 2
  • 6

Frokostpause på farten foregår ved at spise en af CircleK's fortrinlige sandwiches i bilen på vej til den næste kunde. Den købes mens de knap 50 liter diesel tankes, og derefter fyldes årskruset (900 kr/år) med café latte og måske tisser man af. Det tager i alt 5 minutter, og så er der til 600 km mere.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skulle bruge flere gange 15 minutters tvungen pause på en dag til, og ville gå ud af mit gode skind, hvis jeg skulle vente yderligere 15 minutter på at bilen foran blev færdig med at lade.

  • 4
  • 9

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skulle bruge flere gange 15 minutters tvungen pause på en dag til, og ville gå ud af mit gode skind, hvis jeg skulle vente yderligere 15 minutter på at bilen foran blev færdig med at lade.

Jeg kan godt følge dig, og sådan gjorde jeg også selv da jeg kørte meget fra Øen til fastlandet som konsulent. JEg genkender alt helt ned til årskoppen til kaffen :-)

Men nu kører jeg Tesla, og har nogle få gange været på ture ud over batteriets kapacitet - det er super afslappende! Når jeg kørte ICE, så tog jeg aldrig færgen, ikke for at spare tid, men for ikke stresse over at være afhængig at bestilte afgange, så hellere turen nedenom over fyn, man kunne jo alligevel spise i bilen (McD Chesseburgere har ikke salat, og sviner ikke), og så være hjemme på samme tid hvis man skød den af på motorvejen. Det vigtige er at køreturen skal være behagelig, da den er lang - og jeg har ikke oplevet noget bedre end TEsla på en motorvej, så er det mindre vigtigt at det koster 15-30 minutter ekstra. Måske er det ligeså godt en en Diesel passat med laneassist og automat-gear? - men det er i hvertfald super i nogle elbiler allerede idag.

Så jeg kan kun sige prøv det, før end du forkaster det - du vil blive overrasket - jeg blev det.

  • 6
  • 1

Der findes ikke en elbil, der kan rumme alt det jeg skal have med. Marketing har dræbt minivans til fordel for idiotiske SUV'er, der er lige så høje, men har 10 cm ekstra unødig frihøjde og kun den halve nyttevolumen. Elektriske deciderede kassevogne er indrettet med henblik på bønnetællerne og greenwasherne, og er omtrent så komfortable som en VW Transporter 3 fra 1984, med stenhårdt plastik og sæder som en bybus.

Med de normale hastigheder på f.eks. motorvejen fra Århus mod Herning og videre, så er det nok også så som så med rækkevidden.

  • 1
  • 9

Hvad med bare at rette firmabilsordningen

Jeg undres over Firmabilsordningen. Jeg kender ikke så meget til den. Men det virker som om den er lidt ude i skoven.

Min svoger f.eks. Han har et job og liv, hvor han måske ville vælge en Audi A4, hvis han gik op i biler. Det gør han ikke.

I stedet har han en A6. Og han holder sig ikke tilbage fra at bruge den. En halvspontan til Berlin koster jo kun noget tid. Og giver man den gas, er det bare mindre tid. For herligheden, så oplever han en månedlig udgift (skattegrundlag), som svarer ca til det jeg betaler på lånet i min Opel Astra. Hvis vi ser bort fra følelsen af at jeg betaler for hans kørsel via min skat, som muligvis bunder i ren uvidenhed fra min side. Så resulterer ordningen helt indiskutabelt i et større ressourceforbrug såvel som CO2 udledning end hvis han bare lånte en af firmaets biler når han skal på kundebesøg og ellers brugte sin egen bil.

Det er ikke for at være smålig. Men den totale afkobling mellem forbrug og udgift virker usund. Og det bliver ikke grundlæggende forbedret af at bilerne skifter til nul-udledning.

Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan jeg evt. tager fejl eller ridse en bedre model op? Jeg tænker, der er en del ingeniører med firmabilsordning…

  • 8
  • 2

Du må gerne komme med et slag-på-tasken hvor meget der skal til, for at fremstille ca. 5 mia. liter syntetisk brændstof. Det er og bliver på ingen måde en løsning nu og he

Jeg faldt lige over denne undersøgelse af "e-fuel": https://www.transportenvironment.org/disco...

Følger man Transport & Enviroment på Twitter kan man i deres tråd til ovenstående artikel læse flere detaljer om hvorfor e-fuel umiddelbart er en dårlig idé - blandt andet: "Supplying just 10% of new cars with e-fuels instead of electrifying them will require 23% more renewable electricity generation in Europe"

  • 2
  • 0

For herligheden, så oplever han en månedlig udgift (skattegrundlag), som svarer ca til det jeg betaler på lånet i min Opel Astra. Hvis vi ser bort fra følelsen af at jeg betaler for hans kørsel via min skat, som muligvis bunder i ren uvidenhed fra min side. Så resulterer ordningen helt indiskutabelt i et større ressourceforbrug såvel som CO2 udledning end hvis han bare lånte en af firmaets biler når han skal på kundebesøg og ellers brugte sin egen bil.

Et fastpris-gode bliver benyttet mere, end et med marginal-omkostninger - det giver sig selv - men firmabiler er absolut ikke billige, og det er først oppe i de store klasser det rigtigt kan betale sig. Tænker at dit lån vel inkl. noget opsapring i bilen?

Langt de fleste med firmabil er topskatteydere, dvs. marginal-skatten er ca. 55% på værdien. Du beskattes med 25% af bilens nypris + lidt grøn afgift osv, altså ca. 13-15% af nypris netto om året.

Da biler falder ca. 10-15-20% per år lidt groft så lyder det jo godt, når du ikke har benzin service og forsikring. MEn du har heller ikke befordringsfradrag eller skattefri kørselsgodtgørelse. HAr du brug for bil til udførsel af dit arbejde (ikke pendling), så kan det meget ofte betale sig at køre selv og få kørselsgodtgørelse istedet, medmindre du vil have økonomisk sikkerhed, eller en stor slæde.

  • Den bedste ordning hvis man ikke kører erhverv, dvs. kun pendler er firmabil, hvis man kan få det og har brug for det.
  • Kører man meget lidt privat og en del erhverv er det enten split-leasing eller privateje. Stor slæde=>split leasing
  • Har man mange erhvervskilometer er det lidt mudret, ofte er privat eje en god ide.
  • Er man ikke til store slæder så køber man en alm. driftsbillig pendlerbil og slipper samlet set billigere.

Sådan er det med skattesystemet i danmark - det er meget logisk, men man kan optimere en smule med hjælp fra Excel.

  • 2
  • 1

Igen og igen ser vi de her regnearks beregninger som ikke kan lade sig gøre ude i virkeligheden, man glemmer alle forudsætningerne, eller tager for givet at et eller andet magisk har sørget for at de er opfyldt.

Hvis medarbejderen bor i et lejet parcelhus er det ikke interesant at få opsat ladeboks, og i den type kvarterer kommer der så langt øjetrækker ind i fremtiden ikke kantstensladere.

Hvis medarbejderen bor i bolig karre uden fast parkeringsplads med ladestander, skal han ned og flytte bilen et par timer før han skal tidligt op og han kan aldrig være sikker på en ladeplads.

Påstanden i artiklen er at hybrid biler har større udledning end diesel, og der vil være eksempler hvor det passer, men det er ikke typisk.

løsningen er modsat artiklens forslag at sænke skatten/medarbejderbetalingen på hybrid, og lade ham beholde sikkerheden og det praktiske ved diesel, og bruge strøm når han har mulighed for det.

Ved godt at plug-in er ugle set ude ved hurtigladerne, de næste biler i hurliglade køen bliver sure når bilen med det mindre batteri ikke kan udnytte hele ladehastigheden.

Artiklens forslag vil betyde at biler der kører flest kilometer med størst forbrug vil blive fastholdt på 100% fossildrift, er det virkelig det vi vil?

  • 2
  • 4

Hvis der sjældent er behov for kørsel med kolleger og kunder, og der er plads til en bil mere ved bopælen, så kan der vælges en gulpladebil, dvs. firmabil uden firmabil beskatning, så må Berlinturen med vennerne godt nok køres i privatbilen, men konen kan godt køre ned og handle selv om du kommer sent hjem.

  • 0
  • 1

Firmabil ordningen.

Hvis der sjældent er behov for kørsel med kolleger og kunder, og der er plads til en bil mere ved bopælen, så kan der vælges en gulpladebil, dvs. firmabil uden firmabil beskatning, så må Berlinturen med vennerne godt nok køres i privatbilen, men konen kan godt køre ned og handle selv om du kommer sent hjem.

A hva for noget vrøvl?

Der er 3 pladetype hvid, papegøje og gulplade. Du må ikke benytte en gulplade til privat kørsel overhovedet. Kørsel til og fra hjemmet til sædvanlig arbejdsplads er privat, og derfor skatteæssigt forbudt i en gulpladebil, det kræver en del administration og specielle forhold at få lov til det af SKAT, selvom man f.eks. har arbejdsplads derhjemme.

Du må køre svink-ærinder i den, som er begrænset og en vurderings-sag, men konen kan ikke nuppe den og tage ned og handle. Det er noget brugeren må gøre på vejen af en erhvervsrute, og det skal være et kort ærindedistance. Overlader du nøgler til en anden person har du givet dig selv privat råderet over køretøjet, og så kommer SKAT med en hammer.

Du må køre hjem fra arbejdspladsen, hvis du skal køre ud til en midlertidig arbejdsplads direkte dagen efter, men kun 25 gange på et år til og fra ialt. OG kun med destination hjemme enten direkte fra en kunde til direkte til en kunde/midlertidig arbejdsplads.

At der så er nogen der snyder er en anden sag, det er der så samtidig periodisk razzia-kontrol hvor politi og skat kigger på fører og formål - specielt på gulpladebiler, og udenlandske biler. Der skal betales moms + evt. privatbenyttelsesafgift el. registreringsafgift + kontrol-afgift som er dobbelt op hvis man biver snuppet.

  • 2
  • 0

Ved godt at plug-in er ugle set ude ved hurtigladerne, de næste biler i hurliglade køen bliver sure når bilen med det mindre batteri ikke kan udnytte hele ladehastigheden.

Plug-in'er kan ikke hurtiglade, da de mangler DC-stik. Ford Kuga har også kun en 1-faset AC-lader, så det går virkelig langsomt.

Jeg tjekkede en Kuga, der optog en ladeplads ved den lokale føtex. Den havde fået hentet 2 kWh på 35 minutter. Det rækker vel til 8 km.

Artiklens forslag vil betyde at biler der kører flest kilometer med størst forbrug vil blive fastholdt på 100% fossildrift, er det virkelig det vi vil?

Hvis samfundet ender med at betale kassen for 90% fossildrift, så ja. Hellere spare pengene, til det der kan køre på 0% fossildrift.

  • 0
  • 1

Tænker at dit lån vel inkl. noget opsparing i bilen?

Næ. Jeg har ca den gæld, som bilen er værd. Når den er betalt ud, kan jeg håbe at den ca har værdi som det indskud jeg lagde kontant, så jeg kan købe den næste bil med et fornuftigt lån. Men afdraget er kun måske halvdelen af min udgift. Dæk, service, diesel, forsikring og ejerafgift. Det skal så også siges at pre-corana kørte jeg 50-55000 km/år. Noget mindre nu. Men min km stand er stadig høj sammenlignet med tilsvarende biler.

Og det er jo fint nok at kørende medarbejdere kan få et køretøj med hjem som de kan bruge privat også. Og det er også fint at man kan tilbyde en lidt bedre bil som en del af lønnen. Men jeg mener stadigvæk at for stor en del af det betales af os andre via fradrag og leasingcirkus.

Men ikke mindst for trængsel, miljø og klima, virker det skævt. Tilbage til min svoger. Han gik fra at have en Skoda citigo som han delte med kæresten til at køre en tung 6 cylindret (tror jeg) hver dag og kæresten kører også i "sin" bil hver dag (nu en up). Ikke fordi deres behov ændrede sig, men fordi han fik nyt job, med muligheden.

Nu skal jeg heller ikke lyde mere butt-hurt end jeg er. Og da slet ikke over for min kære svoger, han fortjener sin succes.

Men jeg undres over systemet. Og jeg tænker ikke man ville lave det lige sådan, hvis man stod og skulle lave det på ny.

  • 4
  • 0

Det er da ikke marketing. Det er forbrugerne, der har flyttet sig.

Det startede med Nissan Qashqai og så er de øvrige OEM fulgt med og når der ikke er volumen i minivans, så bliver de ikke bygget. fx pegeot 3008 har uden ændring af model betegelse skiftet fra (mikro) minivan til crossover og PSA svømmer jo ikke i penge til udvikling, så det med at udvikle en helt ny biltype er nok ikke noget de har gjort fordi marketing lige fik et sjovt indfald. At dit behov ikke kan dækkes af crossovers er jo synd, men så må du vælge det som passer bedst til dit behov og som er på markedet.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten