Kronik: Elcyklen er et intelligent alternativ til bilen

Kronik: Elcyklen er et intelligent alternativ til bilen

Færre bruger cyklen udenfor storbyerne, og det er en af grundene til, at Transportministeriet netop har lanceret den nye nationale cykelstrategi, der skal få flere fra bilen og op på jernhesten. Men hvis folk skal overtales til at skifte den firhjulede ud med den tohjulede, er der behov for endnu flere alternativer, som fremmer sundheden og samtidig nedbringer omkostninger og trængsel på vejene. Og det er her, elcyklen kommer ind i billedet.

Jeg kommer tit til at tænke på Jakob Haugaards valgslogan fra 1994, ‘Mere medvind på cykelstierne’, når jeg cykler hjem fra arbejde i en strid vestenvind. Her bruger jeg lige pludselig lige mange kræfter, uanset om jeg har mod- eller medvind, eller om det er flad vej eller op ad bakke.

Ole Lykke er Managing Consultant, PA Consulting Group

Hvorfor har jeg brugt mine sparepenge på en elcykel? Er det fordi jeg er doven, vil være first-mover, en pop-fyr eller for med sikkerhed at blive mobbet af mine kolleger og venner? Nej, jeg har købt en elcykel, fordi jeg blev fuldstændigt betaget af, hvor intelligent cyklen hjælper mig som cyklist ved automatisk at dosere motorkraften, efter hvor mange kræfter jeg bruger. Og så bliver det et pludselig et reelt alternativt transportmiddel til og fra arbejde og til og fra kontor til kunder rundt i byen i stedet for at bruge bilen.

Med elcykel kan jeg nogle ting, som jeg ikke kan på en almindelig cykel. Jeg kan cykle til og fra arbejde på 12 km i habit uden at komme til at svede, dels fordi jeg bruger færre kræfter til at accelerere, køre i modvind og køre op ad bakker, og dels fordi motoren i henhold til EU-reglerne slår fra ved 25 km/h, og at jeg derfor automatisk ikke bruger kræfter på at køre hurtigere.

At køre rundt i byen til kundemøder giver selvfølgelig en række fordele frem for at bruge bilen: Ingen kø/trængsel, masser af parkeringsmuligheder i tæt afstand til kunden, ingen parkeringsafgifter, får stadig kilometerpenge, og så er det god motion for både krop og hjerne, inden jeg mødes med kunden.

Jeg har købt butiksudgaven af Smarts e-bike, som også producerer en specialdesignet udgave til Gobike, der står for København og Frederiksbergs nye pendler-/bycykel.

Det glæder mig meget, at Borgerrepræsentationen i København har godkendt, at bycyklen bliver rullet ud i fuld skala i hele byen. Det bør give mange åbenlyse fordele for en cykelby som København, og det bør få virksomhederne til at indse mulighederne for at spare udgifter til taxi, kilometerpenge og parkering ved at tilbyde sine medarbejdere at have bycykler eller egne pulje-elcykler stående til fri disposition – og samtidig bidrage til at gøre København mere sund. Både ved at reducere udledning og trængsel og ved at sikre, at ens medarbejdere alt andet lige får lidt mere motion.

Staten kunne fremme dette ved, som supplement til den nyligt udmeldte cykelstrategi, at gøre det muligt at have firmacykler på lige så favorable skattevilkår, som det er tilfældet for firmabiler.

Med bycyklen, eller pendlercyklen, som den rettelig kaldes, får pendlere adgang til et mere sammenhængende transportsystem end særligt bybusserne kan tilbyde. Der vil være pendlercykler ved togstationer og i områder med mange virksomheder – faktisk forefindes de allerede nu mange steder.

Det vil i mange tilfælde gøre det mere attraktivt at tage en pendlercykel end en bus. Og folkene bag pendlercyklen har da også sørget for, at man kan bruge Rejsekortet i kombination med pendlercyklen.

Også virksomheder med et særligt transportbehov vil kunne skifte bilen ud med cyklen både for at sikre bedre fremkommelighed/leveringssikkerhed og for at spare omkostninger. Post Danmark har allerede udviklet ideen, og vi ser nu postbudene køre rundt på store trehjulede elcykler.

Jeg er sikker på, at vi i fremtiden vil opleve en større udbredelse af elcykeltaxier og flere børnefamilier med tre- eller tohjulede cykler med plads til børn, ligesom cykelbudene i højere grad går over til el. Københavns Kommune har mulighed for at tilbyde puljecykler til de af sine medarbejdere, som har et større og dagligt transportbehov på kommunens vegne, herunder hjemmepleje og sundhedspleje.

Der har de senere år været en tendens hen i mod flere kommunale biler, specielt hjemmepleje, men med elcykler vil det være muligt at nå større afstande og indrette cyklerne med bokse til medicin og diverse hjælpemidler.

Færre biler, mindre trængsel, mindre udledning, kan cykle i ‘det pæne tøj’, bedre sundhedstilstand, nemme park & ride-muligheder og stor aktionsradius. I det hele taget bare mere ‘medvind’. Hvad venter vi på? Op på (el-)cyklen!

Kommentarer (54)

Med en EL-cykel siger du, at du kan køre 12 km. på cykel uden at svede. Det forudsætter at temperaturen er under 27 grader, som er den temperatur kroppen begynder at svede i (hvis man er nøgen, er du i habit, skal der blot en endnu lavere temperatur til).

Hvis du putter tag over din cykel, ruder omkring og isolerer kan det dog afhjælpes med et airconditionanlæg. Det løser også problemet med regnvejr. I hvert fald hvis du også lige installerer vinduesviskere.

Dog er en cykel det mest trafikfarlige transportmiddel af alle, målt i forhold til antal kørte kilometre. Der kommer langt flere til skade og dræbte på cykel end i for eksempel et automobil, bus, tog, metro, sporvogn, færge og så videre.
Det kan til dels afhjælpes ved du installerer airbags og fire hjul i stedet for to.

Sådan går det slag-i-slag, og inden du får set dig om, sidder du i en EL-bil.

  • 2
  • 18

Ole har helt ret; elcyklen er et fremragende alternativ til bilen indenfor 10-15 km. Især hvis man også har et par rummelige tasker på den, med et par regnbukser i! Jakken er jo alligevel tæt. Man kan sagtens have en fyldt indkøbspose i en cykeltaske.

Jeg valgte en Winora F2. Den har affjedret forgaffel, hvilket er dejligt når man nu pumper dækkene op til 80 psi. Hydrauliske fælgbremser: Meget fin, sikker, gradueret og følsom bremsning. Krankmotoren giver lavt tyngdepunkt, så den har en dejlig balance og er utrolig letkørt. Momentføleren på krankakslen styrer motoren fint.

Jeg sparer ca. 2500 km bilkørsel årligt uden arbejdskørsel, kun til småerinder. Det er jo dejligt at cykle så den måde. Cyklen er nu mit første valg af transportmiddel.

  • 6
  • 0