Kronik: Elbiler er vejen til 2030-klimamål
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kronik: Elbiler er vejen til 2030-klimamål

En gradvis og stabil forøgelse af elbilerne har en dobbelt så stor klimaeffekt som en forsinket indfasning, skriver kronikøren. Illustration: Lars Refn

Sidste måned bød på en ny rekord. Maj blev nr. 401 i rækken af måneder, der i træk har ligget over den globale gennemsnitstemperatur i det 20. århundrede. Sidste gang en måned lå under det gennemsnit var i december 1984, dengang Michael Jacksons ‘Thriller’ lige var kommet ud. Det betyder helt konkret, at ingen under 34 år har oplevet et statistisk normalt klima.

Derfor er det også glædeligt, at flere partier den seneste tid har fremlagt klimaplaner, der fokuserer på Danmarks største CO2-udleder: transporten. Socialdemokratiet vil have en halv million elbiler i 2030, og Radikale Venstre foreslår en million. Begge planer mangler dog noget. De indeholder ingen målsætning for, hvor hurtigt indfasningen af elbilerne skal gå, og det er ikke helt uvæsentligt. Ifølge en ny opgørelse fra Klimarådet har indfasningen nemlig afgørende betydning for klimagevinsten.

Klimarådets nye beregninger viser, at en gradvis indfasning vil bidrage med ca. en tredjedel af den nødvendige klimaindsats frem mod 2030, hvor en forsinket indfasning blot bidrager med ca. 15 pct. Illustration: Klimarådet

En gradvis og stabil forøgelse af elbilerne har en dobbelt så stor klimaeffekt som en forsinket indfasning. Logikken bag er simpel: en elbil, der erstatter en fossilbil i 2020, kan reducere CO2-udledningerne i hele perioden frem mod 2030, hvorimod en elbil, som erstatter en fossilbil i 2029, blot vil sænke udledningerne i ét år. Der er med andre ord et tungtvejende argument for en gennemgribende indsats for at få elbilerne ud på de danske veje – og jo tidligere, desto bedre.

I 2030 skal Danmark have reduceret CO2-udledningerne med 39 pct. inden for de såkaldte ikke-kvotebelagte sektorer (primært transport og landbrug), sammenlignet med 2005-niveau. Her kræver særligt transportområdet en fokuseret indsats, da det er den eneste sektor, hvor CO2-udslippet er steget de seneste 25 år. Klimarådet har tidligere beregnet, at det vil kræve ca. én million elbiler i 2030, hvis transporten blot tage sin del af reduktionsforpligtigelsen i 2030.

Selvom opgaven frem mod 2030 kan fremstå uoverkommelig, så har Danmark faktisk nogle af de bedste forudsætninger. I dag findes der flere ladepunkter til elbiler end tankstationer til fossilbiler, og elbiler er – målt på energieffektivitet, miljøbelastning og samfundsøkonomi – det mest optimale drivmiddel i persontransporten. På trods af dette er der i dag kun ca. 9.500 elbiler ud af 2,5 mio. biler, svarende til mindre end 0,4 pct. af den danske bilpark.

Udviklingen går dog ikke bare langsomt. Den går i den forkerte retning. Nye tal fra Det Europæiske Miljøagentur viser, at nyregistrerede biler i 2017 udledte mere CO2 end i årene før. Her behøver man ikke den store kugleramme for at regne ud, at vi er på en gal kurs.

Tore Harritshøj er adm. direktør for energiselskabet E.ON Danmark Illustration: E.ON

Socialdemokraternes og Radikal Venstres 2030-målsætninger peger i den rigtige retning, men en større indsats på kort sigt betaler sig tilbage mange gange på langt sigt. Skal vi vende den nuværende kurs og få mest ud af elbilernes klimapotentiale, kunne man med fordel genoplive Klimakommissionens anbefaling om at afgiftsfritage de første 100.000 elbiler og indføre en grøn firmabilbeskatning. På den måde sætter vi også en stopper for den nuværende praksis, hvor virksomheder, der vælger miljøvenlige biler, bliver straffet økonomisk.

Det er hævet over enhver tvivl, at elektrificeringen af transporten er en af de lavthængende frugter i den grønne omstilling. Samtidig er en hurtigere indfasning påkrævet, hvis vi vil undgå, at Danmark ender som en diesel-ø i et elektrisk Europa. Og den risiko er reel. Mens Danmark har et mål om at være fossilfri i 2050, så arbejder Sverige henimod en fossilfri transport i 2030, flere europæiske storbyer planlægger at udfase dieselbiler inden 2025, og Norge har allerede rundet de første 150.000 elbiler. Spørgsmålet er altså ikke, om vi gør noget, men om vi gør nok.

Udskyder vi indsatsen, bliver opgaven efter 2030 overordentlig stor, og vi vil i mellemtiden gå glip af elbilernes andre sidegevinster – renere luft og bedre livskvalitet. Vi skal blive bedre til at investere i den fremtid, vi vil have – ikke den, vi forsøger at undgå. Jo før vi tager hul på opgaven, desto bedre.

også fremskrivningen af priser og tilgængelighed af: Kobber, Aluminium, Lithium og Neodymium, hvis ovenstående scenarie for udbygningen af el-biler skulle blive sandt - og sammenhold det gerne med virkelige tal for beholdninger og bevist rentable ressourcer.

  • 7
  • 25

Enten kan vores politikere ikke regne, eller også har de ikke den fjerneste forstand på energi og energipolitik.

Danmark har ansolut ingen mulighed for at blive fossilfri i 2050, ved at indføre 1/2 million elbiler.
Efter 30 års udbygning af Vindmøller dækked de ca 8 % af Danmarks samlede energiforbrug i 2017. Det var iøvrigt uden at medregne flytrafik og skibstrafik.
Dernæst har vi snydt på vægten, med at putte skoven i fyret og påstå at det er miljørigtigt!

Det var de lavthængende frugter.

Danmark har 32 år til at klare alle de svære opgaver, som udestår og da problemstillinge tydeligvis ikke er forstået, kommer det ikke til at ske!

  • 8
  • 17

Meget fint, men vi skal ikke have flere vindmøller eller solceller i Jylland for at dække behovet i KBH til Tesla og andre fætter BR-biler. Vær venlig og opstille jeres møller og paneler tæt på hvor i bruger energien. PS: Det gælder også vesterhavet. Der er ikke plads til flere vindmøller hvis vi kan skimte dem fra land. Men i Øresund og nordsjælland er der masser af plads til møller, paneler og ulve. Faktisk kan der stå mange vindmøller i KBH på rundetårn og andre høje bygninger. De er lige så smukke der som i vesterhavet og Varde.

  • 11
  • 28