Ukendt

  • Ing.dk er under ombygning - vi er tilbage mandag med nyt udseende. Henover weekenden er alt vores indhold åbent, men man kan ikke logge ind og debattere.

Kroner og øre på larmen: Så meget må vejstøj koste

PLUS.
Illustration: Vejle Kommune

1884 kroner. Så meget er danskerne gennemsnitligt villige til at betale per husstand om året for at undgå høj støj fra en motorvej, når de opholder sig i naturen. De vil imidlertid kun give henholdsvis 859 og 798 kroner for at beskytte unik natur og undgå påkørsler af vilde dyr.

Det viser en ny, stor spørgeundersøgelse blandt 40.000 repræsentativt udvalgte danskere, hvoraf 14.000 har svaret, som forskere fra Københavns Universitet har udført for Vejdirektoratet. Her er der spurgt ind til, hvad danskerne vil betale for at undgå miljøgener fra en motorvej i et naturområde.

Læs også: Professor-dom over 5 motorvejsforslag: Her bør skattekronerne prioriteres

Undersøgelsen er den første af sin slags og er et såkaldt økonomisk værdisætningsstudie, som kan komme til at indgå i fremtidige motorvejsprojekters samfundsøkonomiske beregninger, fortæller Jesper Sølver Schou, der er lektor og sektionsleder på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) på Københavns Universitet, og som har stået i spidsen for projektet.

»Når du anlægger en motorvej gennem eller tæt ved et naturområde medfører det nogle samfundsøkonomiske omkostninger, fordi de mennesker, der bruger området, får en dårligere oplevelse. Vi har lavet undersøgelsen for at udfylde et hul i det vidensgrundlag, der er for de samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger, som bliver gennemført i dag af store vejprojekter,« siger han.

Læs også: Venstre insisterer på omdiskuteret motorvej: Mere tro mod økonomiske analyser end sognerådspolitik

Eksempelvis fremgår det i dag som en ekstra omkostning i de samfundsøkonomiske analyser af et projekt, hvis man fører en motorvej uden om et naturområde i stedet for igennem - hvis vejen altså bliver længere af den grund, forklarer han.

»Men det giver så også en gevinst, fordi du så ikke beskadiger naturen, og at de folk, der bruger området, ikke vil opleve støjgener på samme måde. Den gevinst vil man nu kunne sætte størrelsesordener på,« siger han.

For at demonstrere anvendelse af resultaterne er der foretaget en beregning for et tænkt scenarie med en ny vejstrækning på 2,5 kilometer uden afværgeforanstaltninger igennem en skov og i et område med 5.000 husstande. Dette fører med den nye værdisætning til en årlig omkostning på 14 millioner kroner, som fordeler sig både på forringelse af den rekreative kvalitet (støj, mindre areal og opdeling af arealet) samt på omkostning ved øget påkørsel af dyrelivet.

Læs også: Efter teknisk notat: Miljøstyrelsen undersøger lavere grænse for motorvejsstøj

»Det ville så i de samfundsøkonomiske beregninger skulle sættes over for, hvad det ville koste, at motorvejen kører uden om den her skov,« forklarer Jesper Sølver Schou, der tilføjer, at han ud af undersøgelsens resultater var mest overrasket over, at det især var støj, som danskerne ønsker at slippe for.

»Det kom lidt bag på mig, at støj kom så tydeligt ud. Her har folk altså en meget tydelig indstilling til, at støj og natur ikke hører sammen. Støj ligger på et højere niveau end den gennemsnitlige husstands betalingsvilje for at undgå, at unikke naturområder bliver gennemskåret af veje. Det havde jeg egentlig nok forventet var det, som folk ville have størst modvilje over for.«

Derudover vækkede det også opsigt, at danskerne værdisatte tiltag for at begrænse påkørsel af dyr til 798 kroner, hvilket er højere end han umiddelbart havde forventet.

»I Danmark har vi ikke særlig stor tradition for at lave sådan noget som faunapassager, men det er måske noget af det, som vi skal begynde at kigge lidt på.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis 40.000 danskere er repræsentativt udvalgt, og alle svarede, så ville stikprøven være repræsentativ. Men hvis kun 14.000 af de repræsentativt udvalgte har svaret, så er resultatet af stikprøven jo ikke nødvendigvis repræsentativt.

  • 0
  • 0

Det klarer man ved at vægte svarene i forhold til de grupper man ønsker repræsenteret. Firkantet sagt, hvis der er dobbelt så mange byboer der har svaret som folk der bor på landet, så tælles landboernes besvarelser dobbelt.

  • 0
  • 0

Hvad mon kursen er, hvis det i stedet drejer som naboer der, hver weekend, "hygger" sig med benzindrevne haveredskaber?

  • 2
  • 0

Skønt at det nu er muligt at medregne støj ind i økonomien af et projekt, selvom det lyder meget underligt at dette skulle være noget nyt. Hvordan medregnes fremtidige generationer mon i denne pris? Er mine børns værdifastsættelse f.eks. sat til det halve pga. usikkerhed om fremtiden? Eller regner man slet ikke fremtiden for eksisterende når man regner på den slags?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten