Kritisk mangel på jernbanespecialister vil fortsætte ind i 2021
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kritisk mangel på jernbanespecialister vil fortsætte ind i 2021

PLUS.
Ifølge Banedanmark er der i alt omkring 50 validatorer tilgængelige i Danmark – specialister, der hver især er certificeret til at inspicere og godkende specifikke typer af signalanlæg. Illustration: Banedanmark

Udfordringen med at sikre tilstrækkeligt med specialister til at validere nye installationer på jernbanen vil formentlig først aftage i 2022, når projekter som København-Ringsted-­banen efter planen er færdig, vurderer Banedanmark.

Mangel på validatorer er en af Banedanmarks største hovedpiner i forhold til at holde tidsplaner på implementeringen af nye signaler, elektrificering og diverse andre anlægsopgaver. Det er sikringsteknikere,
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.