Kritisk mangel på jernbanespecialister vil fortsætte ind i 2021

PLUS.
Ifølge Banedanmark er der i alt omkring 50 validatorer tilgængelige i Danmark – specialister, der hver især er certificeret til at inspicere og godkende specifikke typer af signalanlæg. Illustration: Banedanmark

Udfordringen med at sikre tilstrækkeligt med specialister til at validere nye installationer på jernbanen vil formentlig først aftage i 2022, når projekter som København-Ringsted-­banen efter planen er færdig, vurderer Banedanmark.

Mangel på validatorer er en af Banedanmarks største hovedpiner i forhold til at holde tidsplaner på implementeringen af nye signaler, elektrificering og diverse andre anlægsopgaver. Det er sikringsteknikere,
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.