Kritik af infrastrukturaftale: Grøn er den ikke

Plus28. juni 2021 kl. 14:005
Kritik af infrastrukturaftale: Grøn er den ikke
Illustration: Ingeniøren.
Rådet for Grøn Omstilling kalder det "absurd", at Folketingets partier vælger at bruge milliarder på nye veje og jernbaner, uden at man samtidig formår at reducere CO2-udledningen fra transportsektoren.
Artiklen er ældre end 30 dage

Så landede der langt om længe en politisk aftale om de næste års mange investeringer i infrastruktur. Den forrige regering havde en aftale på plads, men den nuværende rev aftalen i stykker, da den tiltrådte, og nu to år efter at regeringen trådte til, er der nu indgået en ny aftale.

Men man er færdig med at kalde det en grøn mobilitetsplan. Nu er det kort og godt en infrastrukturplan.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
29. juni 2021 kl. 23:49

Og så er det så, at jeg gentager det, som jeg er blevet rakket ned for igen og igen:

  1. Ingen gider at ofte penge på CO2-reduktion, medmindre de andre giver to bajere hver gang de selv giver en.

  2. Det handler i det væsentligste om feel good. Pant på vandflasker og 4 kr posen, og meget lidt af det der gør ondt, og koster komfort.

Hvis man vil være CO2-venlig, er vejen frem at gøre folk fattigere. Tving hver anden person ud af arbejdsmarkedet, så bilerne forsvinder, enfamiliesboliger forsvinder, ferierne bliver i køkkenhaven, og al import af forbrugsgoder stopper.

Sjovt nok formåede kommunismen i Øst at smadre både økonomi og økologi i et hug.

I denne omgang kan vi så se, om Danmark kan både blæse og have mel i munden.

3
28. juni 2021 kl. 16:26

@Michael Fos, Dokumenter gerne dine påstande vedr biomasse.

Den passer vist bedre på områder til sojaproduktion til svinefoder og her brændes skoven bare af på marken

2
28. juni 2021 kl. 15:07

Kun absurd signalpolitik, forgæves forsøgt at male grøn.

Vores VE eventyr har resulteret i et el-energisystem på 16 GW kapacitet, for at kunne leverer 6-7 GW. Vi har erstattet vores kulforbrug med biomasse, som har højere udslip af CO2 og partikler. Biomasse som betyder at vi skærer skov ned og brænder, for at erstatte det med plantager og landbrug, med 1/1000 del af den tidligere biodversitet.

Vores privat transport vokser og vokser og bilerne bliver flere og størrer, og offentlig transport skrumper. Nu er vores pandemirestriktioner på vej væk, og energiforbruget elsploderer atter, og i tranportsektoren betyder det kun mere olie. Meget mere olie.

Flere biler, fly, skibe, krydstogter og ferieture.

Det er meget logisk at 1/3 af befolkningen ikke tror på Global opvarmning og problemet med CO2 forurening. Vores regeringer siger det er et reelt problem, og gør så konsekvent det modsatte.

1
28. juni 2021 kl. 14:58

Aftalen kan vel ikke komme som en overaskelse for nogen. Alle folketingets partier som vi hører noget fra i denne tid diskuterer mere land versus by, og et Danmark i ballance, end et Danmark som lever op til sin 70% målsætning. Senest så vi dette med den kommende uddanelsesreform, og nu senest med infrastrukturplanen. At sætte benzin prisen op vil være direkte mod tankerne i et Danmark i ballance. Desuden har Mette Frederiksen offenlig sagt at hun er socialdemokrat før hun er grøn.

Vi må nu håbe at Dan Jørgsens carbon-capture ikke bare en våd drøm og tapen på enden af hockey staven. For carbon-capture er det sidste som ikke generer danskerne (løs Socialdemoktraterne) med grønne tiltag.