Kristian og Peter bygger rumskibe og raketter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kristian og Peter bygger rumskibe og raketter

På Refshaleøen i Købehavn bruger to mænd i trediverne det meste af deres vågne tid på at bygge et rumfartøj. Når man møder de to, virker det slet ikke så mærkeligt, som det lyder.

Peter Madsen har bygget tre ubåde og en række raketter i sin selvudlærte karriere.

Kristian von Bengtson er uddannet rumarkitekt og har arbejdet på projekter for ESA og Nasa, hvor han har været med til at udvikle landingsfartøjer.

Sammen har de foreningen Copenhagen Suborbitals - og et mål om at sende Peter Madsen en smuttur ud i rummet inden for de kommende fire år.

Begge har rumskibe og raketter på hjernen. Og begge nægter at arbejde otte til fire for en arbejdsgiver, når de i stedet kan realisere deres eget projekt.

»Når det kommer til stykket, et det jo bare fedt at sætte sig op på cyklen om morgenen og tage herud og bygge på sit eget rumskib,« siger Kristian von Bengtson.

Peter Madsen er ansvarlig for raketten, der skal løfte Kristians rumskib, og hvis alt går efter planen, bliver Peter den første dansker i rummet:

»Normalt er det kun superrige mennesker, der kommer i rummet. Muligheden for at gøre det er fantastisk,« siger han.

Rumskibe og raketter på fuldtid

Begge arbejder mere end fuldtid hos Copenhagen Suborbitals og bijobber derudover i perioder for at skrabe penge sammen til projektet, der primært finansieres af sponsorater og fondsmidler. På trods af det usikre økonomiske grundlag, er ambitionenerne store.

Peter Madsen skal sendes 100 kilometer op i luften, for derefter igen at bryde gennem atmosfæren og lande på havet, hvor han samles op. Rejsen skal foregå i et cylinderformet rumskib, der sammen med raketten bliver 12 meter høj. Opsendelsen sker fra en flydende pram nær Thyborøn.

Mange vil sige, det kan ikke lade sig gøre. At I er lidt småtossede?

»Det er også fair nok. Men jeg tror ikke, det er teknikken, der gør, at folk ikke tror, det kan lade sig gøre. Det folk ikke kan forestille sig er en verden, hvor du ikke har et lønnet arbejde. Du skal have en pensionsopsparing, dyre biler og investere i privatejendom. Vi er fuldstændig ligeglade med de ting,« siger Kristian von Bengtson.

Bygget siden barndommen

Drivkraften ligger i at realisere sine egne projekter. Og det har de to selvbyggere gjort, siden de var helt små. Peter fortæller om, hvordan han som 14-årig forsøgte at lave sin første ubåd.

»Det var egentlig en utrolig god idé. Den skulle drives af en støvsugermotor, der kører på jævnstrøm, så man kunne bruge et batteri,« siger Peter Madsen.

Desværre faldt trillebøren med materialer gennem isen og projektet måtte droppes. Men siden kom andre til. Det mest spektakulære er den 40 ton tunge ubåd, der ligger i Københavns Sydhavn.

»Det handler ikke bare om rumskibe eller ubåde. Det vigtigste er at gå på opdagelse i, hvad der er muligt,« siger Peter Madsen.

Kristian voksede op med en kemiker-mor og ingeniør-far. I barndommen var der både kemikalier, han kunne blande og ting, han kunne skrue på. Og det gjorde han så. Udviklede nye ting og eksperimenterede. Selvom de to rumfartøjs-selvbyggere kun har kendt hinanden siden projektet startede i 2008, virker de uadskillelige.

»Der har været en fælles drøm om noget vanvittigt. Hvor fedt er det ikke at få lov til at bygge sit eget rumskib? Og hvor fantastisk er det ikke for Peter at bygge de raketter, som han altid har ønsket? Hvorfor skulle man bare gå rundt med drømmen?« spørger Kristian og fortsætter:

»Jeg tænker hele tiden på rumskibe. Jeg har drømt om rumskibe det seneste halvandet år. Nogen gange kan jeg mærke på min kone, at hun synes, jeg skal slippe det. Så det prøver jeg på derhjemme. Men det kører hele tiden.«

Udover det er spændende og ekstremt, giver det så nogen mening?

»Jeg synes, det giver meget mening. Vi kan mærke, at vi inspirerer folk. Om det fra et videnskabeligt synspunkt giver mening, det ved jeg sgu' ikke. Det er en indfrielse af Peters og mine drømme. Det giver mening for os,« siger Kristian von Bengtson.

Hvad vil du gerne inspirere folk til?

»Inspirere folk til at gå i gang med projekter som man tror er umulige. Fordi det 'bør' man ikke, eller det kan man ikke, eller det er for dyrt. Vi vil gerne bevise, at hvis man bare tænker sig om og bruger knofedt, så kan man godt,« siger han.

Sandsynligheden eller risikoen for, at der skal købes bårebuket, hvis noget går galt, regner de med er mindre end fire procent - men skulle eventyret få fatale følger, kan Peter Madsen bedre 'undværes', forklarer han selv, for Kristian von Bengtson har kone og to børn, mens Peter er ugift.

Fakta: Først baby-heat så heat

Copenhagen Suborbitals har testet forskellige raketter i statisk test, og lørdag den 17. oktober gælder det raketten 'Baby Heat'. Baby Heat er en mindre udgave af raketten 'Heat', der er navnet på den raket, der skal sende Peter Madsen ud i rummet inden for de næste fire år.

'Baby Heat' er en hybridraket, der blander paraffin og flydende ilt for at opnå fremdrift, og går alt efter planen regner gruppen med at afprøve den store raket, 'Heat', i sommeren 2010.

Peter Madsen er selvlært raketudvikler og har skabt verdens største personligt byggede ubåd 'Nautilus'.

Kristian von Bengtson er uddannet fra Arkitektskolen i København i 2001 hvor han skrev afsluttende speciale i samarbejde med ESA, og han har siden fået en mastergrad fra International Space University. Har derudover været kontraktansat hos Nasa.

Udover Kristian og Peter arbejder mere end 10 frivillige eksperter og teknikere deltid på projektet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten