Krise: Toyota dropper produktion af populær hybridbil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Krise: Toyota dropper produktion af populær hybridbil

Toyota's plan om også at producere hybridbilen Prius i USA blev mandag udsat til tidligst 2011, skriver Los Angeles Times.

Nyheden kommer samtidig med at Nordens elbil-konge, Think, er på vej mod konkurs, med store omkostninger for udviklingen af elbiler til følge.

Dermed begynder finanskrisen også at sætte sine fatale spor på udviklingen af ny teknologi.

Prius er hybridbilernes top of the pop, men alligevel faldt salget i USA med næsten 50 procent - fra 16.737 fra november i fjord til 8.660 i november i år.

Efterspørgslen på Prius har fået et dobbelt knockout af såvel faldende priser på brændstof som finanskrisen.

Da olieprisen toppede i sommer, solgte californiske forhandlere Prius til 16.000-18.000 kroner overpris. I dag bliver de til tider solgt under prisen, som afhængig af model ligger mellem 120.000 og 133.000 kroner.

Toyota har allerede brugt omkring 1,7 milliarder kroner på at bygge Prius-fabrikken i Mississipi, der i alt er budgetteret til 7 milliarder kroner. Planen er at færdiggøre bygningen, men der bliver ikke installeret produktionsmaskineri.

Dokumentation

Læs artikel i LA Times

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er sandelig en sandhed man kan diskutere....Prius er en særdeles svag parallel hybrid, hvor den næste model godt nok bliver forbedret med plug-in.

Stærke serielle plug-in hybrider bliver "top of the pop"

  • 0
  • 0

Hidtil har samlefabrikkernes skræk været, at hvis de ikke var med i opløbet, og blandt de første der kan levere, så skal produktet være klart stærkere, for at mase sig ind når det er klar i volumen.

Når konkurrenterne tøver, så vender bøtten, og de er i stedet for bange for at komme for tidligt, med et produkt som de andre kan gøre bedre.

I mellemtiden høster kineserne erfaringer med masseproduktion, så de kan erobre verdensmarkedet for el-biler i 2010.
http://club.bydauto.com.cn/bbs/read.php?ti...

BYD har mere end 100.000 mand igang med at samle batterier og passe robotter på bilsamlefabrikken.

  • 0
  • 0

Det er jeg overbevist om at du har ret i Benny, som med så meget andet skal vi nok også kigge mod Øst her.

Lithium findes i store mængder i Kina, batterierne bliver lavet der, og nu kommer de så også i de kinesiske biler.

  • 0
  • 0

Det er omvendt hybrid vi trænger...
Primært el drift, med motor kun for at øge rækkevidden ved behov. Altså en elektrisk bil med mulighed for adaptive valgfri "add onn" motor...
(bensin, diesel, brendsel celle, etc.. som udviklingen, afgifter, lokal tilgængelighed nu kan tilbyde pået givent tidspunkt.)

En videreudvikling kunen være en valgfri tillægs kilde, som kunne byttes, uden at skifte bilen.

Så mon ikke kunderne har svigtet Prius kun fordi den har svært med at indfri forventningen.

Det er et stort huld at fylde her, og det er svært for mig at se hvordan bilfabrikantene kan overse et sådan naturlige next step i bilens udvikling.
(Ved afgiftsfri elektrisk bil, kunen dermed mange vælge kun elektrisk, og dem med behov for ekstra, kunen vælge hybrid, eller endda bedre.. hybrid delen kunne lejes, for de gange man skal på længere ture.. ?? )

  • 0
  • 0

erobre verdensmarkedet for el-biler

En kinesisk bil ser man sjældent. En elbil ser man sjældent. Men, en KINESISK ELBIL???!!!

Ing.dk er fantasiens univers hvor alle forestillinger er velkomne. Kom og red Verden med netop DIN opfindelse. Omtal den som det sidste nye og alt andet som dinosaurer. Befri dig fra økonomi og teknologi og flyd ind i drømmenes land, hvor tusinde snurrende vindmøller driver gigantiske sejlskibe og cykler med vinger.

  • 0
  • 0

Ing.dk er fantasiens univers hvor alle forestillinger er velkomne.

Har du set filmen? stregtegningerne er lir, det skal der også være plads til, bilen er ægte nok, det er de godt 100.000 kinesere der samler batterier og passer robotterne også.

En kineser lånte i 1995 lidt penge af sin fætter, og fik hurtigt 20 ansatte til at lave mobilbatterier, nu laver de mange andre batterier og mindst hvert tredie mobilbatteri i verden.

I 2003 købte de så en lille bilsamlefabrik, et godt sted at afsætte store el-bil batterier, og 15.december 2008 startede de salg af hybridbilen F3DM til hjemmemarkedet fra 14 salgskontorer.

I 2009 kommer rene el-biler, og i 2010 skal der eksporteres til USA og europa.

Nu er ambitionen at blive verdens største bilproducent, lidt ude af propertioner, men de har jo nået de øvrige mål de har sat sig.

Bilerne er ikke en plan om at producere, men biler der rent fysisk vælter ud af samlebåndene.

  • 0
  • 0

Kære Peter

Jeg kan forstå af dit udbrud "Kinesisk Elbil" at du nok ikke er så gamme,l at du kan huske, hvorledes man i sin tid hånede Toyota, Honda,Mazda,Datsun(nissan). De japanske biler rangerede under LADA og Trabbi, og hvor er de koreanske biler på vej hen for tiden?
KIA hånes som Koreansk industri affald, men er det det?

Hvis du tror at Kineserne sidder stille teknologisk så tager du fejl. De ligner på ingen måde russerne. Kineserne kan selv. Og de kan lave varer du gider købe.

Jeg antager at hvis du ser efter så er ret mange af de ting du ejer lavet i Kina.

  • 0
  • 0

billige...skud

Hej Knud
Måske er det idealisme, men mange indslag herinde er ren fantasi. Vind, VE, elbiler osv omtales helt ukritisk som noget der næste år slår alt andet af banen. Jeg ville da også ønske at vi allesammen kørte rundt i elbiler eller på brint. Hvem ville ikke det?
Fakta er, at vindenergi, solenergi, biobrændsel, elbiler, brint alt sammen spiller en ganske ubetydelig rolle i Danmarks og Verdens energiforsyning. Der et stadig flere muligheder i rationalisering af eksisterende teknologier end i de nye.
Peter

  • 0
  • 0

Det er omvendt hybrid vi trænger...
Primært el drift, med motor kun for at øge rækkevidden ved behov. Altså en elektrisk bil med mulighed for adaptive valgfri "add onn" motor...
(bensin, diesel, brendsel celle, etc.. som udviklingen, afgifter, lokal tilgængelighed nu kan tilbyde pået givent tidspunkt.)

En videreudvikling kunen være en valgfri tillægs kilde, som kunne byttes, uden at skifte bilen.

Så mon ikke kunderne har svigtet Prius kun fordi den har svært med at indfri forventningen.

Det er et stort huld at fylde her, og det er svært for mig at se hvordan bilfabrikantene kan overse et sådan naturlige next step i bilens udvikling.
(Ved afgiftsfri elektrisk bil, kunen dermed mange vælge kun elektrisk, og dem med behov for ekstra, kunen vælge hybrid, eller endda bedre.. hybrid delen kunne lejes, for de gange man skal på længere ture.. ?? )

Din pointe, Rune, er helt rigtig, men det hjælper altså ikke, som jeg ellers læste i en anden ing.dk tråd, at hænge en Harald Nyborg-generator bag på bilen (Den yder noget der ligner 4,6 kW, i den største version. Dét kommer du sgu ikke ret langt med.
- Det, i mine øjne, bedste ville være at udvikle et system for hurtigt batteriskift. Som også har været nævnt utallige gange tidligere.

  • Til f.eks. min mobiltelefon, har jeg altid haft, mindst, to batterier. Således jeg altid kan skaffe fuld energi, på mindre end 30 sekunder!

  • Det samme bør kunne lade sig gøre med el-biler!?

  • 0
  • 0

Så mon ikke kunderne har svigtet Prius kun fordi den har svært med at indfri forventningen.

Hvilke kunder har svigtet? Der er solgt over 1 million Priuser.

Nok er el-delen i Priusen langt under det ønskelige i fremtidens biler, men mon ikke Toyota har høstet endog meget værdifuld viden om el/hybrid drift i biler ved at være så langt forud med Priusen.

Prius er langt fra ideel, men den er der, i modsætning til alle de mange fantasier som florerer herinde!

  • 0
  • 0

Hvilke kunder har svigtet? Der er solgt over 1 million Priuser.

Vi er nede på 8660 stk pr md på et kæmpe marked som USA, den kan heller ikke eksporteres til Kina, når BYD har deres priuskiller på markedet.

Toyota fortsætter byggeriet, så lad os håbe de er ved at finde på produktionsudstyr, til en endnu bedre bil.

  • 0
  • 0

Prius er langt fra ideel, men den er der, i modsætning til alle de mange fantasier som florerer herinde!

Hvilke fantasier hentyder du til? Måske BYD F3DM?

http://www.byd.com/news/newsmore.asp?id=52...

"The F3 DM can run for 100 kilometers (62 miles) using only batteries"

"The development of electric-powered vehicles is the best way for the Chinese auto industry to surpass other leading countries"

"The company, also China’s biggest maker of rechargeable batteries, rose 16 percent to HK$13.32 at the close in Hong Kong. It has fallen 1.9 percent this year compared with a 46 percent plunge for the benchmark Hang Seng Index.
"
"The F3 DM’s batteries can be fully recharged from a power point in as little as seven hours and 50 percent powered via a quick charge at a specialist station in 10 minutes, BYD said. The car also has a gasoline engine as a back-up power source. "

"The car costs from 149,800 yuan ($22,000), said Xia Zhibing, BYD’s sales head. That compares with Toyota’s Prius, which costs from 259,800 yuan"

"U.S. sales of the F3 DM will likely start in 2011"

  • 0
  • 0

Måske er det idealisme, men mange indslag herinde er ren fantasi.

Og Gud ske lov for det!!! Det kaldes innovation og det er da befriende at se at det stadig eksisterer og trives!

Jeg ville da også ønske at vi allesammen kørte rundt i elbiler eller på brint. Hvem ville ikke det?

Hvis du ellers havde fulgt ordentligt med her, så ville du stå ret alene med ønsket om at køre på brint, idet brint ikke er en energikilde, men en energibærer og en ret problematisk en af slagsen. Så brint er ikke så hot her på siderne mere - vi vil hellere køre direkte på strømmen end først omforme den til en anden energibærer.

Fakta er, at vindenergi, solenergi, biobrændsel, elbiler, brint alt sammen spiller en ganske ubetydelig rolle i Danmarks og Verdens energiforsyning.

Igen har du sovet i timen. Danmark får en ret betydelig del af sin el fra vind - ved et godt blæsevejr faktisk over 100% så vi må sælge den billigt til Sverige og Tyskland. Det har været diskuteret her på siderne masser af gange. Jeg har ikke tal på biobrændsel, men går jeg rundt i kvarteret heroppe i det gamle kulsvier land, så er der en umiskendelig lugt af brændt træ og det er ikke fra brændeovne alt sammen. Mange har paller med træpiller stående under carporten og mit oliefyr fra 1974 er også på dødsrækken nu. Solenergi i DK er stadig emerging technology, men PHK har jo kørt et eksperiment på sit sommerhus som vi har fulgt her. Sådan et elpanel til at drive en varmepumpe og du har en løsning der er totalt indifferent for udsving i energipriserne.

Der et stadig flere muligheder i rationalisering af eksisterende teknologier end i de nye.

Se det er jo det betonhovederne i (den vestlige) bilindustri har troet på og det er jo også det de har påstået at de kunne de sidste >100 år. Men sandheden er, at der innovativt ikke er sket ret meget siden 1930'erne, blot raffinering af den teknologi man havde. Wankelmotoren er en undtagelse, men den duede ikke. VW Lupo er nok så langt man kan nå med forbrændingsmotoren hvis bilen skal have bare nogenlunde brugsværdi. VW truer godt nok med at komme med en 1L bil (100km på 1 liter diesel) senere, men den bliver en ren pendlerbil.

  • 0
  • 0

Vi er nede på 8660 stk pr md på et kæmpe marked som USA, den kan heller ikke eksporteres til Kina, når BYD har deres priuskiller på markedet.

Om 8660 el. 16737 pr. md. er godt eller skidt, afhænger jo helt af hvad Toyota's mål var med Prius.

Hvad der sker når BYD har deres "priuskiller" på markedet, er jo rent gætværk. Jeg ved ikke om Toyota overhovedet vil eksportere Prius til Kina, men de har som alle andre store producenter også produktionsfaciliteter i Kina, og sælger også biler på det kinesiske marked.

Hvilke fantasier hentyder du til? Måske BYD F3DM?

Det var da et bud, jeg har ikke set den på gaden endnu.

  • 0
  • 0

Det var da et bud, jeg har ikke set den på gaden endnu.

Det må være fordi du ikke går i de rigtige gader ;-)

http://www.byd.com/news/newsmore.asp?id=51...

"began selling its F3DM hybrid electric car today in the Chinese market, said sina.com. As the country's first mass-produced electric hybrid vehicle, the car is expected to retail for 149,800 yuan ($21,200) in China and will make its way to the U.S. in 2010.
"

  • 0
  • 0

Peter, forskellen er følgende. Hvis udgangspunktet er el-bil, som de fleste kan ladde der hjemme, er det kun få undtagelser hvori hybrid behovet melder sig. (dem med lange kørsel behov nogle gange, samt ferieture.) en sådan generator trænger derved ikke at gi fuld effekt som fremdriften trænger, da alt buffer ligger i batteriene. Generatoren trænger kun give hvad der svarer til effect forbrug for at cruse i ca 110 km/t.. Og hvad det er? Jeg formoder omkring 30KW skulle kunen gøre det.
Alternatift 20KW, hvori man ikke helt klarer opretholde fuld cruse til tanken er tom, men i det mindste kan extende batterikapasiteten til mere end det dobbelte.

En sådan "plug in" trænger ikke være hurtige.. da du jo kan refylle diesel, bensin, gass etc. som generatoren nu er drevet af i den eksisterende infrastruktur.

Om generatoren er fastmonteret, elelr til at afmontere er så snaerer et afgiftsmæssige spørgsmål. Og hvorvidt det koster 2 minutter, eller 15 minutter at koble den til, eller om det skal gøres på et værksted er også alt efter hvad formål og målsætning måtte være.

Poenget er sådan set at det er mulige at bygge til en fosil forbrennings motor, ovenpå en elektrisk, lige så meget som det er mulige at gøre det den anden vej.

Og i den sammenhæng er Prius gammeldags teknologi, da den starter motoren stort set uanset hvad du har tenkt at gøre med bilen.

ud fra hvordan værdens billede sagte går mod accept for elektrisk drift, med dertil lavere gebyrer og miljø/road pricing, ville man dermed kunne påvirke producenterne til at levere bedre og bedre rækkevidde, for at undgå et dyrt beskattet fosilt plug-in. Altså meget logisk for mig....ehhh

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten