Krebsdyr på vragdel kan give hint om forsvundet flys skæbne
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Krebsdyr på vragdel kan give hint om forsvundet flys skæbne

En vingeflap, der sandsynligvis kommer fra en Boeing 777, har givet nyt liv til mysteriet om det forsvundne MH370, siden vragdelen i går blev fundet på den franske ø Réunion, som ligger i Det Indiske Ocean øst for Madagaskar. Men flydelen var ikke alene om at skylle i land – med sig havde vragdelen en samling krebsdyr, som har indrettet sig langs kanten af vingeflappen.

Og netop havdyrene håber den australske forskningsorganisation CSIRO kan være med til at bestemme, om den fundne flydel vitterlig er en del af det fly fra Malaysia Airlines, der formodes at være styrtet ned med 339 personer om bord i marts sidste år.

Det fortæller landets vicepremierminister, Warren Truss, til ABC.

Vragdelen, der formentlig er en vingeflap, er besat med krebsdyret rur. En nærmere undersøgelse af dyrene skal fastslå, om de stammer fra et bestemt sted i Det Indiske Ocean.

»Australske CSIRO kigger på billederne for at se om rurerne (krebsdyr, red.) på vragresten kan afspejle, hvor lang tid den har været i vandet,« fortæller han.

På kanten af vandstrøms-modeller

Hvis vragdelen viser sig at stamme fra MH370, har vingeflappen drevet omkring 3.700 kilometer nordvest fra det område, hvor man hidtil har fokuseret efterforskningen efter det forsvundne fly. Afstanden er ikke umulig, men det er på kanten af de forudsigelser, som eksperter tidligere har lavet.

»Vores modeller fra sidste år forudså, at det inden for 18-24 måneder efter styrtet var muligt, at noget kunne ende oppe i den region,« fortæller professor i oceanografi ved University of Western Australia Charita Pattiaratchi ifølge det australske medie.

Til trods for at der kun er gået 16 måneder siden styrtet, vurderer professoren, at vragdelen kan være drevet fra et område, der ligger inden for efterforskningszonen. Også her vil de australske haveksperter forsøge at vride viden ud af krebsdyrene.

Det er nemlig muligt, at CSIRO kan bedømme, hvorfra i oceanet vragdelen kommer på baggrund af den type krebsdyr, der har taget bo på vingeflappen.

De australske forskeres vandmodel viser, hvor strømmen i Det Indiske Ocean kan have båret vragdele ud fra det område, hvor flyet formentlig styrtede ned. Réunion ses som en af to øer øst for Madagaskar. Foto: University of Western Australia: Charitha Pattiaratchi and EMS Wijeratne

Vragdel vil ikke kunne afsløre meget i sig selv

Foruden vingeflappen med rurer er også resterne af en kuffert blevet fundet på Réunion. Tilsammen giver genstandene dog ikke mange detaljer om MH370’s skæbne, mener den danske flysikkerhedsekspert Hans Christian Stigaard

»Det siger ikke noget nærmere om, hvad der er sket. En nærmere undersøgelse kan måske fortælle, om der har været brand om bord, men det skulle også være det. Det er ikke tilstrækkeligt,« siger han til Ingeniøren.

Finder man flere vragdele, kan måden hvorpå de er blevet revet af flyet måske give mere viden, forklarer den tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn.

»Og det bedste ville selvfølgelig være, om man kan finde de her orange bokse, men det er nok for meget at håbe på,« siger Hans Christian Stigaard.

...at man skal komputermodellere hvor et fly har været, udfra måneder gammelt vraggods. Og samtidig er der billigt udstyr der kan fortælle hvor en lystfisker oppe i Sverige opholder sig og plotte det på googlemaps med 5 min intervaller, til 1000kr om året i abonnement.

  • 3
  • 13

Jeg er grundlæggende fuldstændig enig, men hvis det nu er den mulighed, man har, så er det jo godt nok, hvis det kan lade sig gøre.

  • 0
  • 0

nu er der også himmel forskel på at flyve med 800km i timen i 10km's højde. Kontra en stille liggende jolle, med forbindelse til mobilnettet :)

en skam man ikke kan forbinde alle fly i en slags mesh netværk, for satellit tid er nu ikke billigt.

  • 2
  • 0