Krankollaps forsinker ny bro over Københavns Havn
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Krankollaps forsinker ny bro over Københavns Havn

For nogle uger siden blev de fire brofag til Lille Langebro lastet på en pram hos Hollandia BV i Schaardijk, Rotterdam. Under lastningen knækker kranen og taber et af brofagene ned over et andet, der allerede var placeret på transportprammen. Nu viser det sig at to af brofagene er totaltskadede, så broen bliver forsinket. Illustration: Blox

De 40.000 cyklister, der dagligt tramper over Langebro i København, må berede sig på at kæmpe om pladsen på cykelstierne i længere tid end forventet. Byggeriet af stibroen Lille Langebro, der skulle aflaste Langebro, bliver nemlig forsinket. Det skriver Realdania-projektet Blox på sin hjemmeside.

Forsinkelsen skyldes et uheld i Holland. I Rotterdam var Hollandia BV, der producerer de fire brofag, ved at laste dem på en pram, da kranen pludselig knækkede, og det brofag, der var ved at blive løftet, ramlede ned på et fag, der allerede var placeret på prammen.

Uheldet medførte, at to personer fik overfladiske skrammer.

»Vi var heldige, at der ikke skete mere alvorlige personskader, men derudover er det simpelthen det sorteste uheld: En kran, der knækker! Det er jo det, som man altid forsikrer sig imod, men som ellers aldrig sker,« siger direktøren for Blox, Peter Cederfeld.

Sådan skal drejebroens fire fag se ud, når broen åbner. Hvornår det bliver, er der imidlertid ikke nogen, der kan sige, efter to af brofagene er blevet ødelagt. Illustration: Blox

I modsætning til de to personer, slap de to brofag ikke så let fra uheldet.

»Sammen med totalenprenøren har vi fået foretaget rigtig mange analyser af skaderne. Der er tale om dobbeltkonkave brofag, så man kan ikke bare se på skaderne udefra. Man er nødt til at 3D-scanne dem helt for at se, om de stadig har den rette form. Og nu har vi så fået at vide, at de er totalskadede. Det er næsten til at græde over.«

Produktionen af de skadede brofag tog over et år, men Peter Cederfeld tør ikke spå om, hvornår den hollandske producent kan sejle nye fag til Danmark.

»Der er en usikkerhedsfaktor i forhold til, hvor lang tid det vil tage at skaffe nyt stål. Stålet fra de skadede fag kan vi nemlig ikke bare genbruge. Og så vil det selvfølgelig tage leverandøren et stykke tid at genopbygge de nye fag. Vi regner med at få en plan fra leverandøren i løbet af 1-2 måneder, men før vi har det, tør jeg ikke sige, hvornår broen bliver klar.«

Læs også: Se Københavns nye drejebro

Indtil ulykken var det planen, at broen skulle åbne i efteråret 2018.

Ny sikkerhedstænkning: forsikring mod uheld
... men derudover er det simpelthen det sorteste uheld: En kran, der knækker!

Undskyld den (bevidste) sarkasme, men en kran der knækker kan aldrig være andet end resultatet af et svigt i enten belastnings beregninger af løft, underdimensionering eller manglende vedligehold.

mvh Jens

  • 18
  • 2

Ja, det tegnede godt, med udsigten til åbning, før end forventet,
det er nu to uger siden uheldet hændte, så forhåbentlig er de allerede igang, med
'at udbedre skaden'.

  • 1
  • 1

Ifølge den hollandske leverandør Hollandia var det tilsyneladende et af kranens ankerkabler, der sprang.

https://www.hollandiainfra.nl/en/infra/new...

' it appears that the technical failure of the crane was due to the collapse of the anchor point of the tie back cable for superlift configuration. HEBO is currently investigating how this could have happened despite the ship being new and certified.'

VH

Ulrik Andersen
Journalist
Ingeniøren

  • 11
  • 0

Tja, Hollænderne laver mange kranløft, så en gang imellem går det galt.

Det var Hollændere der løftede Storebæltsbroen på plads.
Der var også Hollændere der udførte alle de store løft på Lindø , efter det store kranhavari i decemberorkanen 99, og løftede huset af og på efter branden på Emma Mærsk.

  • 5
  • 0

Det er ret spøjs igen og igen at opleve mennesker give udtryk for at det ALTID er muligt at undgå fejl, ALTID at sikre sig mod uheld !
Det er en håbløs gang bavl venner, mennesker begår fejl, alt hvad mennesker er indblandet i, vil fra tid til anden "fejle" !
At have en indstilling om at alle "fejl" kan undgås er defekter i tænke-apparatet hos de mennesker der har den slags forestillinger !

Hvor der er mennesker sker der "fejl", og det vil være sådan så længe mennesket eksisterer, når der så sidder mennesker og påstår at alle fejl kan elimineres, så er det et udtryk for at enkelte forlanger rettet til at slå andre hårdt på jantelovs facon, fejl kan minimeres men ikke udryddes, uanset hvor mange penge der sprøjtes ind i "fejl-udryddelse" !

Kom i stedet med en stat på et firma eller lands fejlrate, f.eks samlet antal løft/antal fejl (der resulterer i udsættelser) så vi kan have noget at vurderer ud fra TAK !

Hele universet er som udgangspunkt uperfekt, perfektion er absolut uopnåelig, så kravl lige ned af hesten, kom med tørre fakta (fejl %), og lad os så tage snakken igen !!

Hyg jer, hvis i kan her i heden !

  • 10
  • 2

Det er ret spøjs igen og igen at opleve mennesker give udtryk for at det ALTID er muligt at undgå fejl, ALTID at sikre sig mod uheld !
Det er en håbløs gang bavl venner, mennesker begår fejl, alt hvad mennesker er indblandet i, vil fra tid til anden "fejle" !


Hvor mange her hævder, at fejl altid kan undgås?
Selvfølgelig vil der ske fejl, men man bør absolut søge at undgå dem. Især når de kan medføre større ulykker. Og man bør lære af egne og andres fejl. Også fejl der EVT. skyldes sjuskede metoder og sløseri.

Man kan ikke tabe en bro og så sige Shit happens! Hvor der handles, der spildes.

  • 4
  • 0

Jeg kender ikke noget til beregningerne på løftet...

Men... Når man ser på løftet med de to kraner på de to smalle pramme, så ser det med det blotte øje ud som noget der er dømt til at fejle på forhånd..

Som om der bare ikke er nogen der har turdet sige hvad flere på pladsen har måttet tænke... At det der bare ikke kommer til at gå godt..!

  • 0
  • 1