Krankollaps forsinker ny bro over Københavns Havn
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Krankollaps forsinker ny bro over Københavns Havn

For nogle uger siden blev de fire brofag til Lille Langebro lastet på en pram hos Hollandia BV i Schaardijk, Rotterdam. Under lastningen knækker kranen og taber et af brofagene ned over et andet, der allerede var placeret på transportprammen. Nu viser det sig at to af brofagene er totaltskadede, så broen bliver forsinket. Illustration: Blox

De 40.000 cyklister, der dagligt tramper over Langebro i København, må berede sig på at kæmpe om pladsen på cykelstierne i længere tid end forventet. Byggeriet af stibroen Lille Langebro, der skulle aflaste Langebro, bliver nemlig forsinket. Det skriver Realdania-projektet Blox på sin hjemmeside.

Forsinkelsen skyldes et uheld i Holland. I Rotterdam var Hollandia BV, der producerer de fire brofag, ved at laste dem på en pram, da kranen pludselig knækkede, og det brofag, der var ved at blive løftet, ramlede ned på et fag, der allerede var placeret på prammen.

Uheldet medførte, at to personer fik overfladiske skrammer.

»Vi var heldige, at der ikke skete mere alvorlige personskader, men derudover er det simpelthen det sorteste uheld: En kran, der knækker! Det er jo det, som man altid forsikrer sig imod, men som ellers aldrig sker,« siger direktøren for Blox, Peter Cederfeld.

Sådan skal drejebroens fire fag se ud, når broen åbner. Hvornår det bliver, er der imidlertid ikke nogen, der kan sige, efter to af brofagene er blevet ødelagt. Illustration: Blox

I modsætning til de to personer, slap de to brofag ikke så let fra uheldet.

»Sammen med totalenprenøren har vi fået foretaget rigtig mange analyser af skaderne. Der er tale om dobbeltkonkave brofag, så man kan ikke bare se på skaderne udefra. Man er nødt til at 3D-scanne dem helt for at se, om de stadig har den rette form. Og nu har vi så fået at vide, at de er totalskadede. Det er næsten til at græde over.«

Produktionen af de skadede brofag tog over et år, men Peter Cederfeld tør ikke spå om, hvornår den hollandske producent kan sejle nye fag til Danmark.

»Der er en usikkerhedsfaktor i forhold til, hvor lang tid det vil tage at skaffe nyt stål. Stålet fra de skadede fag kan vi nemlig ikke bare genbruge. Og så vil det selvfølgelig tage leverandøren et stykke tid at genopbygge de nye fag. Vi regner med at få en plan fra leverandøren i løbet af 1-2 måneder, men før vi har det, tør jeg ikke sige, hvornår broen bliver klar.«

Læs også: Se Københavns nye drejebro

Indtil ulykken var det planen, at broen skulle åbne i efteråret 2018.

Ny sikkerhedstænkning: forsikring mod uheld
... men derudover er det simpelthen det sorteste uheld: En kran, der knækker!

Undskyld den (bevidste) sarkasme, men en kran der knækker kan aldrig være andet end resultatet af et svigt i enten belastnings beregninger af løft, underdimensionering eller manglende vedligehold.

mvh Jens

  • 18
  • 2

Ja, det tegnede godt, med udsigten til åbning, før end forventet,
det er nu to uger siden uheldet hændte, så forhåbentlig er de allerede igang, med
'at udbedre skaden'.

  • 1
  • 1