Kovending: Minister udskyder alligevel valg af Danmarks næste intercitytog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kovending: Minister udskyder alligevel valg af Danmarks næste intercitytog

Planen for anskaffelse af Danmarks næste elektriske intercitytog er sendt tilbage til start.

I et nyt notat til Folketingets transportudvalg fortæller transportminister Henrik Dam Kristensen (S), at hans embedsmænd nu vurderer, at der først på den anden side af 2017 vil være egnede elektriske intercitytogsæt på markedet, der kan leve op til DSB’s krav.

Ifølge den hidtidige plan skulle DSB ellers på nuværende tidspunkt være i gang med indkøbsprocessen for den næste generation af elektriske intercitytog, som skulle sættes i drift i 2015. Den plan er stendød, konkluderer Henrik Dam Kristensen i notatet til transportudvalget.

For blot en uge siden så det ud til, at de såkaldte øresundstog fra Bombardier skulle udgøre grundstammen i Danmarks kommende elektriske intercitytog. Planen er stadig at købe 15 eksemplarer, men nu skal de ikke køre i landstrafik, men alene køre i Øresundsregionen. Illustration: René Strandbygaard

’Der vil først skulle træffes beslutning om Danmarks nye eltog, når der er et større udvalg af egnede tog på markedet. Det vurderes ikke hensigtsmæssigt – hverken økonomisk, driftsmæssigt eller med hensyn til drifts- og leveringssikkerhed – at basere togvalget på de nuværende togtyper,’ skriver ministeren.

Dermed er det fortsat uvist, om DSB vil satse på en kendt hyldevare eller kaste sig ud i ny og uprøvet teknologi, når fremtidens intercitytog skal vælges.

Der var ellers helt andre boller på suppen i juni 2012, da en begejstret Henrik Dam Kristensen kunne præsentere et forlig med Enhedslisten og Dansk Folkeparti, der satte helt nye rammer for indkøb af de nye eltog mellem de danske landsdele.

Således præsenterede ministeren indkøbsplanen i 2012:

»Med aftalen er der taget beslutning om indkøb af nyt elektrisk togmateriel til landsdelstrafikken i form af 15 nye eltogsæt, som skal være af en velafprøvet type. I første omgang anskaffes 2-3 forskellige typer standard-togsæt, som indsættes i en prøveperiode, hvor passagererne er med til at vurdere kvaliteten af togene. På den baggrund kan der træffes beslutning om indkøb af flere tog,« sagde ministeren og fortsatte:

»Der er vist ingen tvivl om, at fremtidige indkøb af nye tog skal gøres på en helt anden måde end IC4. Med aftalen tager vi endnu et skridt i retning af en yderligere elektrificering af de danske jernbaner. Jeg ser store perspektiver i den nye model for indkøb, som vi nu skal i gang med, hvor man i første omgang prøvekører og tester forskellige togsæt, inden der træffes beslutning om, hvilket tog der skal indkøbes«.

I dag lyder det ganske anderledes: Ifølge det nye notat til transportudvalget bliver der ganske vist fortsat indkøbt 15 nye elektriske togsæt til brug i 2015. Denne leverance bliver ikke som hidtil antaget en forløber for et langt større togindkøb af fremtidens elektriske intercitytog. Desuden står det ikke klart, om ministeren og DSB vil holde fast i konceptet om en ’folkelig’ indkøbsproces med test af ’2-3 forskellige typer standard-togsæt, som indsættes i en prøveperiode’.

Udsættelse kan skyldes nye sikkerhedskrav

Når ministeren nu har skiftet mening, skyldes til tilsyneladende, at hverken han eller embedsmændene i 2012 var klar over, at der i 2017 bliver indført nye sikkerhedskrav til jernbanemateriel, de såkaldte TSI-krav.

’Indførelsen af nye sikkerhedskrav (TSI-krav) med virkning fra maj 2017 har imidlertid medført, at der er et meget begrænset udvalg af egnet rullende materiel indtil 2017,’ skriver ministeren i notatet.

Aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten afsatte sidste sommer 1,2 milliarder kroner til indkøb af 15 nye eltog. Aftaleteksten præciserede, at de 15 nye elektriske togsæt skulle indsættes på jernbanestrækningen København og Esbjerg, der åbner for elektrisk togtrafik i 2015.

Som Ingeniøren kunne afsløre i sidste uge, er DSB og Bombardier nu gået i realitetsforhandlinger om leverancen af 15 nye såkaldte øresundstog. Men nu viser det sig altså, at de 15 øresundstog alligevel ikke skal ses som fremtidens intercitytog på den danske jernbane.

Læs også: Her er Danmarks næste intercity-eltog

Øresundtog bliver ved Øresund

For at gøre kovendingen komplet må transportministeren også erkende, at de 15 nye elektriske øresundstog ikke skal sættes i drift på den i 2015 elektrificerede jernbane til Esbjerg, sådan som det var planen.

De 15 nye togsæt skal i stedet indsættes mellem København og Malmø. Her venter ministeren nemlig stor passagertilvækst i fremtiden. hvilket har skabt en behov for flere togsæt på denne banestrækning.

Ministeren meddeler, at når de 15 nye øresundstogsæt kommer i drift, vil de i et vist omfang også blive indsat på Kystbanen, hvor de vil frigive et begrænset antal såkaldte IR4-togsæt (den elektriske udgave af IC3-toget), som så efterfølgende vil kunne indsættes som elektrisk materiel andre steder på jernbanen.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Normalt sammenligner vi os med Holland. Så tag til Holland, som har en service der ligger langt over det niveau vi kender fra DSB. Hos NS skal kørestolsbrugere bare sige hej vi vil gerne med toget, og 10 sekunder efter er de inde i toget. De skal ikke bestille 2 uger i forvejen eller udsættes for mærkelige løftegrej.

Så køb nu for helvede tog der allerede virker og som har 2 etager, samt indgangsdøre i perron højde, uden at fylde mere i bredden en resten af europas tog. Men IC4 har selvfølgelig ændret på perron højden. :S

Køb MEGET gerne VIRM togsæt. Da de er lavet for at servicere alle typer kunder med barnevogne, cykler, kørestole m.v.

  • 8
  • 1

Vil man hellere have at der bliver indkøbt en bunke tog nu, der om få år skal ombygges for at opfylde nye krav?
Eller at man bestiller nu, men der kommer prisændringer for at opfylde kravene?

  • 2
  • 1

Det ligner til forveksling, det vi hørte i starten af IC4 eskapaden.
Hvor politikere var virkelig gode til at blande sig i 12 år!

Før det, havde vi verdens beste togfabrik i Randes!
De kunne bygge tog, som vil ville have dem - og de har kørt så ufattelig langt siden, fordi der var et stolt håndværk bag dem.

Men, nej - udlicitering var kodeordret, så ville danskerne få bedre og billigere tog fra Italien. Endnu en tåbelig politisk beslutning.

Hvis ikke man kan bruge en hyllevare, så hyr et dansk firma til at bygge dem og skab arbejdspladser i Danmark. Så kunne det være at dem der bygger dem også ville have en interesse og stolthed i at de blev minst lige så gode som IC3.

  • 22
  • 1

Denne gang er det sku' svært at give DSB skylden. Det er ikke dem der stiller usædvanlige krav, men EU. De nye TSI'er der skal overholdes fra 2017 kommer nemlig fra EU og har formålet at forbedre interoperabiliteten. Det er klart at man ved indkøb af fremtidens intercitymateriel ikke ønsker en togtype der ikke må anskaffes flere af efter 2017. Så vil man enten være tvunget til at have to forskellige togsæt som den fremtidige grundstamme eller være tvunget til at haste en stor samlet leverance igennem. Det sidste ved vi vist allesammen hvordan vil ende.
Man kan selvfølgelig også bare få lavet en ny togtype som opfylder de nye krav...
Så hvis vi vil have hyldevare må vi nok desværre vente et pat år til togproducenterne har nogle der opfylder de nye TSI'er.

  • 10
  • 2

Er det nu politikere der skal vælge nye tog?

Det er vist på tide at de får en kost, og rydder op i rodet de har efterladt. De har hidtil vist en utrolig inkompetence til alle slags tekniske beslutninger, så det er på tide de holder op.
Det er vel dem der skal køre tog, der skal beslutte materiellet, efter spec. fra BaneDanmark. EU's udbudsregler trænger snarere til en politisk revision, men det kan de ikke finde ud af?

  • 3
  • 0

Nej selvfølgelig skal DSB ikke vælge en hyldevare som de ved fungere - de skal gøre som de plejer nemlig finde en ukendt traktorfabrik i f.eks. Grækenland som aldrig før har fremstillet tog og så bede dem om af fremstille deres nye El-tog

Nej spøg til side - det virker som om de har tænkt sig om denne gang og venter med at købe nye tog når de er helt sikre på at de virker efter hensigten.

  • 3
  • 2

hvad indeholder de krav - det er vel allerede kendt?

Er det umuligt at forestille sig en hyldevare modificeret til, at overholde de nye krav allerede nu når man kommer med en check på 1+ mia kroner?

Jeg siger, giv EU fingeren mht EU udbud og bestil lortet i DK. Hvis de brokker sig så henvis til IC4 og giv dem fingeren igen. Jeg kan ikke forstå hvordan det IKKE kan være det billigste at gøre når en stor del af udgiften finder vej tilbage som skatter.

  • 6
  • 1

"Når ministeren nu har skiftet mening, skyldes til tilsyneladende, at hverken han eller embedsmændene i 2012 var klar over, at der i 2017 bliver indført nye sikkerhedskrav til jernbanemateriel, de såkaldte TSI-krav"

Hvis ikke de allerede var klar over dette, så er de ikke særligt godt orienteret om jernbaneområdet. Det er en af de vigtigste nye ting der er på vej...!

  • 9
  • 0

Henrik Dam Christensen (S) Transportminister:
"I første omgang anskaffes 2-3 forskellige typer standard-togsæt, som indsættes i en prøveperiode, hvor passagererne er med til at vurdere kvaliteten af togene.......hvor man i første omgang prøvekører og tester forskellige togsæt, inden der træffes beslutning om, hvilket tog der skal indkøbes"

Hvor realistisk var det så?
Man kan ikke engang finde 1 togsæt, som kan køre permanent i Danmark. Henrik Dam ville finde 2-3 stykker, ombygge dem til dansk sikkerhedssystem, dansk signalsystem med videre, testkøre dem (det er jo et krav inden de må køre med passagerer). Køre en periode med togene med passagerer. Afholde en slags X-factor for tog, så passagerne kan være med til at bestemme hvilket tog de bedst kan lide. Bestille minimum 15 styk, få dem bygget og leveret fejlfrie inden 2015, hvor de skulle indsættes mellem KBH og Esbjerg. RIGHT!!!

Den plan var fuldstændigt urealistisk, vi kan jo ikke engang få IC4-togene til at køre efter 13 år. Skulle vi så nå at få 2-3 forskellige togtyper i drift i år eller senest næste år? In your dreams!!!

Citat: "Når ministeren nu har skiftet mening, skyldes til tilsyneladende, at hverken han eller embedsmændene i 2012 var klar over, at der i 2017 bliver indført nye sikkerhedskrav til jernbanemateriel, de såkaldte TSI-krav"

Nej, hvor skulle Henrik Dam dog også vide det fra? Han er jo bare postbud, og har 400 embedsmænd i Transportministeriet under sig, men der er intet som tyder på de ved noget som helst om transport.

  • 9
  • 1

Os der jævnligt benytter dette tog synes det er noget af det mest passervenlige tog, vi nogen sinde har haft. Husker godt der var store problemer i begyndelsen, men en hyldevare bør det være nu. Køb dog tog der virker, og kast os ikke ind i et nyt mareridt.

  • 6
  • 1

Nu kan vi læse om en ny EU regel fra 2017 - altså med 5 års varsel.
Men er det ikke en systemfejl - sammenlignet med de lange tider som gælder for beslutninger, indkøb, konstruktion og levering?
Er det må ske et EU problem - skabt af ukyndige embedsmænd og deres politiske gummistempel-politikere - ikke at tage højde for defacto tidsfristerne ?
Andre steder, skibsfart og luftfart, er der superstærke lobbyer som sikre ekstrem langsom udvikling - er det det som mangler ?

Overordnet set virker det som om vi hænger i dyndet; vi kan ikke komme videre fordi ændringer vedtages hurtigere end det er muligt at indføre dem. Mon ikke der kommer et nyt signalsystem i EU i 2016 som udskyder nye tog til 2022, og mon ikke .....

Hvor svært kan det være at træffe beslutninger selvom grundlaget ændres ?
Måske må anskaffelser så afskrives / udfases hurtigere ?
Hvorfor er det passagererne som er taberne ?

  • 4
  • 1

Det er jo dem der giver den største retur kommission !!
Ja jeg siger åbenlyst at nogle danskere må have fået penge af dem, ellers havde man sgu da ikke købt og senerer fuldt ud accepteret alle de fejl !
Man gør ikke engang noget for at få det sidste IC4 som på mærkeligvis står i Libyen !
Jeg kan kun sige korruption !!

  • 7
  • 3

Og så til løsningen.

Køb nye Øresundstog til Øresundstrafikken. Gennemprøvet og gennemtesten, kendt teknik. Lige til at sætte på skinner.
Drop ministerens X-factor for tog.
Frigør alle IR4-tog (Litra ER) fra Øresundstrafikken.

Vi har 43 IR4-togsæt, snart 44 styk igen, når togsæt 2039 er genopbygget efter branden i Fredericia.
Vi skal bruge 15 elektriske togsæt i 2015 til KBH-Esbjerg og et tilsvarende antal til KBH-Sønderborg. Så skal vi bruge nogle togsæt til ekstra-tog mellem KBH og Odense/Fredericia, og nogle i reserve.

Se det passer jo fint med 44 IR4-togsæt. Og frigiver cirka 15 IC3-togsæt fra KBH-Esbjerg til andre strækninger allerede fra 2015.

Når/hvis elektrificeringen skal fortsætte fra Fredericia mod nord, og til 2021 når Femern-tunnelen forhåbentligt står klar, og igen i 2021 når signalsystemet i hele landet er udskiftet til den europæiske ERTMS-standard, kan vi indsætte nye elektriske standard-togsæt. Det giver os en realistisk tidshorisont til et større indkøb, og ordren og leverancerne kan variere alt efter hvor hurtigt elektrificeringen udbygges nord for Fredericia og måske regionaltogsstrækningerne på Sjælland (KBH-Kalundborg).

Forhåbentligt har vi så nye tog indsat efter 2021. IR4-togene kan herefter køre ekstratog for eksempel fra KBH til Odense/Fredericia/Aarhus/Ålborg eller som regionaltog KBH - Næstved i den nye korridor over Køge. IR4-togene kan også køre KBH - Kalundborg, når/hvis den bliver elektrificeret.

IC4-togene kan overtage intercity-driften fra IC3-togene, hvis de bliver driftsstabile nok. Ellers må de forvises til regionaltogsstrækningerne, og IC3-togene fortsætte driften indtil elektrificeringen er så udbygget, at de ikke længere skal bruges, og vores nye elektriske intercitytog overtager rollen som Intercity- og lyntog for hele landet.

  • 4
  • 3

DSB har åbenbart forhørt sig hos AnsaldoBreda, som forventer at være endelig færdige med leveringen af IC4 i starten af 2017. Først herefter har Italienerne kapacitet til at fremstille nye tog til DSB, som med lidt held vil være klar til drift i 2030, hvor en nye TSI fra EU gør de ikke længere kan anvendes til det tiltænkte formål...

(Sarkasme kan være anvendt)

  • 7
  • 2

Det er helt iorden at man ønsker hyldevare, som lever optil 2017 krav. Men det er producenterne jo også interesseret i at lave i dag, hvis de bare skal ændre et eksisterende produkt til at leve op til nye regler. Hvilket bør være billigere, en at opfinde den dybe tallerken selv igen. Men med det indblik vi har fået i DSBs arbejdsgang, så er det nok også fordi, de selv ønsker at lave nye togtyper igen. For de mener jo selv at de er fantastiske togproducenter. Men det er og bliver ikke DSBs opgave at udvikle og bygge tog. Deres opgave er at have tog der kan transportere folk fra A-B. De folk der mener DSB skal lave tog må forlade etaten og lave deres egen togfabrik. Så kan det være at der kan blive ryddet op i den dårlige virksomheds ledelse/ arbejdsgang, der er hos DSB. Så længe de ikke kan finde ud af, at DSB ikke skal udvikle, men kun købe tog, er det skingrende galt.

  • 1
  • 0

Nej, og enhver kan gå ind på Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA)
http://www.era.europa.eu/Pages/Home.aspx
og følge med i udviklingen af forordninger og lovgivningsarbejdet, hvad enten det er nye TSI´med handicap tilgange eller danske "gumminæseres" kollision/stødzoner.

De danske togsæt "ER/IR4" er ved at have de første 20 år på bagen og vi skal nok se i øjne, at disse flexliners er et 80´koncept og utidssvarende til det 21 århundreds jernbanedrift/trafik afvikling.

De europiske togfabrikanter er allerede inde i de de nye regler og TSI´er, men deres produktioner er desværre også proppet godt op i ordrebøgerne, det set bl.a p.t. i Tyskland, hvor DB helt febrilsk leder i bl.a Polen, Tjekkiet og Slovakiet efter togsæt og lokomotiver hos fabrikanter som ZOS, PESA.

Vi skal også herhjemme se ud og bredt på udvalget og tidshorisonten i de rammer der kan være formålstjenlig for fremtidens togafvikling og behov.
Forskellige analyser peger på dobbeltdækkere og andre peger på togsæt og andre igen på vognstammer.

Schweiz prøver lykken med Bombardier Twindexx og Østrig prøver med både Siemens Railjet og Stadler´ KISS.
Men nu har f.eks Tyrkiet vovet sig i den anden retning på det Europæiske kontinent, nemlig mod Spanske CAF og deres videreudvikling/ideudvikling af en Renfe class 120 som egentlig er udsprunget af den tyske ICE3, dog på et økonomisk bedre incitament, måske Danmark også skulle kikke den vej og finde "tog-lykken" der, for TCDD melder at deres HT65000 (ordre på 12 stk´) er en succes.

  • 2
  • 0

Ingeniøren skrev i 2012: "En elektrificering vil nemlig frigive op mod 15 IC3-togsæt, som DSB har hårdt brug for andre steder, fordi IC4-togene er blevet forsinket med flere år. Når strækningen til Esbjerg bliver elektrificeret kan man nemlig køre med eltog på hele strækningen mellem København og Esbjerg - samt i samdrift med mellem København og Flensburg via Padborg".
Ingeniøren skriver nu, at de 15 nye togsæt i stedet skal indsættes mellem København og Malmø og på Kystbanen, hvorfra der vil blive frigivet et begrænset antal IR4-togsæt, der som bekendt ikke kan køre mellem Padborg og Flensborg. Som jeg læser det, må det så betyde, at der i så fald stadig skal anvendes diesel-IC3 på den fuldt elektrificerede strækning til Flensborg. Hvilket da strider mod den oprindelige og samlede idé med at lyn-elektrificere Syd- og Sønderjylland!

  • 3
  • 0

Det er ikke en selvfølgelighed, at Danmark bliver ved med at være et rigt velfærdssamfund i fremtiden, hvis vi blot læner os tilbage og tænker, at alting nok ordner sig til slut. Nej, Danmarks velstand og velfærd afhænger af, at vi danskere, vi som politikere og de danske virksomheder konstant er på tæerne og fremadrettet får truffet de nødvendige beslutninger. Der er mange eksempler på, at rige lande er blevet relativt fattigere på grund af manglende evne eller vilje til omstilling.

Kilde:
http://www.ft.dk/samling/20121/forespoergs...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten