Kostråd suser hen over hovedet på danskerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kostråd suser hen over hovedet på danskerne

Danskernes viden om de otte officielle kostråd kan ligge på et meget lille sted. Kun et enkelt råd om at spise frugt og grønt er nogenlunde feset ind trods mange års ihærdige kampagner for en grovere kost med flere fisk samt mere motion.

Det viser en ny stort anlagt interviewundersøgelse udarbejdet af forskere ved Aarhus Universitet på opfordring af Fødevarestyrelsen. Et halvt hundrede interviewpersoner er blevet udspurgt i dybden på deres kendskab til kostrådene og deres egen efterlevelse af rådene.

Læs også: Fibre og fuldkorn skal forebygge livsstilssygdomme

Forsøgspersonerne blev både spurgt om deres umiddelbare kendskab til kostrådene og blev også forevist kostrådene, og undersøgelsen viser tydeligt, at der umiddelbart er ringe kendskab til kostrådene bortset fra frugt og grønt samt betydningen af at spise fisk. De øvrige kostråd kunne forsøgspersonerne dog genkende, når de fik dem forevist.

'Det indikerer, at kampagner er med til at skabe opmærksomhed om kostrådene, idet det primært er disse to kostråd, der er blevet kørt kampagner på', hedder det i forskernes rapport.

Læs også: Stik imod kostrådene: Fed mælk giver ikke federe børn

Erfaringerne kan Fødevarestyrelsen bruge til at formulere de nye, reviderede kostråd.

Kostrådene er retningslinjer for, hvad og hvor meget man bør spise. Rådene er baseret på videnskabelige studier af sammenhængen mellem kosten og risikoen for ernæringsrelaterede sygdomme. Rådene lyder:

Spis frugt og grønt - seks om dagen
Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød - hver dag
Spar på sukker
Spar på fedtet
Spis varieret og bevar normalvægten
Sluk tørsten i vand
Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen"
hvordan kan det være et kostråd? måske et helbreds råd eller forslag til sund livsstil men kostråd?
Hvad med begrænset saltindtag? er det ikke et kostråd endnu?

  • 0
  • 0

Derfor.
Rådet om frugt og grønt er det eneste der bør blive.
"Spis varieret og bevar normalvægten" det er jo så langt ude at skrive den slags...

  • 2
  • 0

Hvis man begyndte i folkeskolen med at lære børnene omkring diæt og sundhed, så kunne man nok nå længere end med overordnede råd der kan virke modstridende.

Og hvis man begynder at læse lidt om hvad det egentlig er man spiser og drikker og lægger det sammen - evt. en uge i første omgang, så vil vi se hvor usundt mange af os lever. Husk at medtage drikkevarer som sodavand, øl og vin!

Der findes forskellige dagbøger på internettet som kan anvendes.

Husk, man behøver ikke leve sundt hver dag, men set over en uge eller en måned kan det hjælpe hvis man får et overblik. Og jo mere fastfood og færdigmad man spiser, jo mindre kontrol har man over sin mad.

  • 0
  • 0

"Hvis du ikke kan lide det kostråd som er gældende nu, så bare vent et halvt år. Så er der sikkert kommet helt nye kostråd til den tid."

Med andre ord, så tror jeg vi er havnet i den klassiske historie om drengen der råbte "ulv". Forbrugerne bliver oversvømmet i skiftende kostråd - de fleste af dem med et ganske let genkendeligt økonomisk eller politisk motiv bag.

  • 4
  • 1

Mig er det lykkedes at droppe sukkeret after maden. Tidligere spiste jeg typisk en plade chokolade og lidt dadler eller lakrids, men nu er jeg helt holdt op. Jeg laver nogle sunde snacks som gulerødder. Har andre erfaringer?

  • 1
  • 0

Som Walther Hansen skrev for 1 uge siden i en anden tråd:

I følge sundhedsstyrelsen må man maksimalt følge to af deres råd om året. Ellers er der fare for depression og generelt nedsat livskvalitet.

  • 5
  • 0

Søren, du skulle prøve en god løbetur, og så spise sundt bagefter. Man får det bedre, får mere energi. Man bliver ikke depressiv af at være i form og leve sundt!

  • 0
  • 1

Søren, du skulle prøve en god løbetur,

Jeg har KOL, så en "god løbetur" ville være på 25-30 meter. Jeg spiser varieret af det, jeg kan lide, og drysser salt på og drikker vin til - det har jeg det fint med. Og jeg har tilpas med energi til de ting, jeg gerne vil beskæftige mig med. Og depressiv, det er jeg bestemt ikke. - Men jeg følger heller ikke mere end et par stykker af kostrådene.

  • 1
  • 0

Spis protein og gerne masser af æg. Glem alt om kolesterol. Ikke sikkert din krop optager meget af den. Spis frugt og grønt samt nødder, men undgå kulhydrater i brød samt ris og pasta. Din vægt falder lige så stille og roligt ned til normalen. Drik gerne et par glas rødvin eller øl.

  • 0
  • 1

Vil det sige at Fødevarestyrelsen ikke mener at man kan spise for lidt fedt?

Og hvad helvede betyder "varieret" og "normalvægt"?

  • 0
  • 0

Søren, det var dit indlæg, der mente at de som fulgte rådene, blev depressive og fik nedsat livskvalitet. Kan du dokumentere det?

Nu er KOL faktisk relateret til hvor sundt man lever:

KOL er en kronisk sygdom, så sygdommen kan ikke helbredes, men man kan selv gøre meget for at bremse udviklingen af sygdommen på forskellig vis f.eks. ved at dyrke motion.

Vi ved, at 85 – 90 % af alle, der har KOL i Danmark, har fået det hovedsageligt på grund af rygning.

  • 0
  • 0

Lad os prøve at holde diskussionen i sporet og snakke fagligt - din docerende attitude overfor Søren er ret trættende. Alt manden gjorde var at forsøge sig med en vittighed. Det gik tydeligvis hen over hovedet på dig.

  • 2
  • 0

@Mogens: det var da et reelt indlæg fra Søren. Hvis du tager ryger-debatten, kommer det samme argument jo frem: hvis ikke man må alt det usunde, falder livskvaliteten. Det er et ofte brugt politisk argument. Men der er bare mange som bliver syge af ikke at følge rådene om sundhed. Det er dem det handler om, det var ikke peronligt ment mod Søren.

  • 0
  • 0

Det der nok har afsporet debatten mest er talen om sunde og usunde fødevarer. Af det vi normalt betragter som fødevarer er der vel ingen der er usunde, altså egentlig giftige.
Det hele afhænger af mængderne og i hvilke forhold de indtages. Du kan udmærket spise "sundt" og alligevel blive fed eller dårlig, hvis du æder for meget af det, og du kan lige såvel have et udmærket liv på såkaldt usunde fødevarer.
Af en eller anden grund er det meget få af disse guruer der tager fat om nældens rod og taler om mængden eller kalorieindtaget. Bevares, der er visse fødevarer du kan voldæde uden at få for mange kalorier, men de færreste står ud med det i længere tid, og så har de måske vænnet sig til at voldæde, hvorefter det hele begynder forfra.
Fedtfattig ost er fandens opfindelse, det smager ikke af noget, med det resultat at folk putter mere på, og derved får den samme mængde fedt alligevel.

  • 1
  • 0

du kan lige såvel have et udmærket liv på såkaldt usunde fødevarer

Mon? Pomfritter og wienerbasser er usundt, også selvom man kun lige dækker sit energibehov.

Din argumentation er noget snørklet, hvad med at sige: gulerødder er ikke ubetinget sundt: hvis man stopper een ned i spiserøret, kværkes man.

  • 0
  • 0

Nu skal man være meget forsigtig med at konkludere hvad man 'ved', for det kan lige så vel ændre sig om 20 år, som meningen om fedt.
De to links inkluderet vil jeg ikke betegne som særligt fagligt stærke til at understøtte hvad vi ved i dag.
Jeg har fortsat ikke set nogle beviser for, at kulhydrater omdannes til fedt i nævneværdig grad. Den menneskelige fysiologi er - modsat grise - kort og godt rigtig dårlig til denne proces. Kulhydrater er med andre ord ikke den direkte årsag til man tager på i vægt, men det kan være en indirekte årsag.
Problemet med kulhydrater er, at de forbrændes før fedt. Et samtidigt indtag af kulhydrater og fedt vil derfor føre til, at fedtet i højere grad føres direkte til depoterne, snarere end forbrændes.
En ting har dog ikke ændret sig, og det er energitætheden i fedt, som er dobbelt så høj som den er i kulhydrater og proteiner.
En anden ting som ikke har ændret sig er, at energi som indtages også skal forbrændes (hvis det ikke skal oplagres som mervægt).
De to fakta tilsammen taler fortsat for at begrænse indtaget af fedt.
Generelt er debatten om kulhydrater alt for ensidig og unuanceret. Kulhydrater er mange ting, men sukker sidestilles ofte med langkædede kulhydrater.

  • 0
  • 0

Jeg havde fornøjelsen af en kollega for en del år siden, som gik pænt op i motion, træning, kost, og alt det dér.
Vi snakkede engang imellem om tingene, og jeg fandt ud af at jeg ikke var så "usund" som jeg egentlig troede.
Eksempelvis kunne han fortælle mig, at bare det at gå op ad trappen svarede til en løbetur!
Så jeg kunne fornøjet fortælle ham, at så fik jeg da god motion, for jeg gik op ad trappen til arbejdet hver dag, fordi jeg ikke gad vente på elevatoren bare for at komme op til 1. sal.
Han prøvede godt nok at ødelægge min dag:
"Jaja, men for at svare til en halv times løbetur, skal du altså også gå på trapper i en halv time!"
Men den gik ikke:
"Det passer jo fint, for det tager mig også en halv time at gå op ad trappen..."

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten