Selvom staten sparer store anlægssummer ved at droppe en ny jernbaneforbindelse på tværs Vejle Fjord, er det ikke uden omkostninger.
Projektet har skiftevis været inde i varmen og ude i kulden, siden det blev vedtaget i 2014, og det betyder, at der løbende er lavet arbejde for at gøre klar til anlæg og opdatere uddaterede analyser.
En aktindsigt fra Transportministeriet viser, at staten har brugt mindst 205,2 mio. kroner på at forberede design og anlæg af projektet.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Tja, opgaven kunne også være at jernbanedelen blev så dyr, at man bygger en ren motorvej !Er det virkelig opgaven?
Selv over Roskilde - Holbæk, vil et kattegattog kunne matche flyet via Kastrup - Tirstrup.
Er det virkelig opgaven? Godstog over Kattegat er helt urealistisk. Selv hvis man får bygget broen til at kunne bære dem (good luck), så vil de sætte en solid prop i alle ambitioner om at køre højhastighed på den strækning.Det er i øvrigt en af grundene til at en togforbindelse over Kattegat bliver så kostbar. Den skal både kunne klare tunge godstog, og 250 km/t Ringsted - Aarhus. Sådan set den dyreste løsning !
Den foreslåede tunnel er kun for persontog, i praksis kan man ikke udnytte 250 km/t, hvis der også skal køre godstog på banen. Tunnelløsningen var nok den foretrukne.Tunnel blev diskvalificeret fordi lokomotiv trukne tog (godstog) ikke kan komme op igen.
Man nedlægger ikke den eksisterende bane, fordi man bygger en fjordforbindelse. Hovedformålet er rent faktisk at få flere togkanaler.Hvor mang godstog køres der daglig nord for Vejle og gifttoget til Cheminova kan måske køres en anden vej eller sejles istedet?
Maksimal stigning en normalt 15 ‰, de fleste godstog nord for Fredericia kan nok klare 25 -30 ‰.
Cheminiovatoget vil nu nok aldrig komme over fjorden, det vil køre via Vejle - Herning eller Esbjerg - Skjern.
Det er i øvrigt en af grundene til at en togforbindelse over Kattegat bliver så kostbar. Den skal både kunne klare tunge godstog, og 250 km/t Ringsted - Aarhus. Sådan set den dyreste løsning !
Tunnel blev diskvalificeret fordi lokomotiv trukne tog (godstog) ikke kan komme op igen. Hvor mang godstog køres der daglig nord for Vejle og gifttoget til Cheminova kan måske køres en anden vej eller sejles istedet?
En Kattegatbro gavner kun fjerntrafikken mellem København, og den østlige del af region Midt / Nord.
En Vejlefjordforbindelse gavner også regionaltrafikken i den Østjyske Metropol, hvor motorvejene er ved at sande til i pendlertrafik.
Skal rejsetiden virkelig ned mellem København og Aarhus, er det bedre at investere i en Kattegatbro, som kan få rejsetiden ned på 1 time og 15 min. En Kattegatbro er også den eneste måde at redde fremtiden for fjerntog i Danmark på "den lange bane"
VVM undersøgelsen kan vel genanvendes, hvis projektet kommer op igen ?
De erhvervede ejendomme kan sælges igen, eller udlejes med henblik på fremtidige behov. Fyteomkostninger og advokatudgifter må betragtes som rent tab, hvis ejendommene sælges.