Kostbar politisk zigzag-kurs: Droppet togprojekt har kostet over 200 millioner kroner

Plus21. december 2022 kl. 15:227
Kostbar politisk zigzag-kurs: Droppet togprojekt har kostet over 200 millioner kroner
36 ejendomme er der opkøbt tæt på Vejle Fjord for at gøre plads til en ny tunnel eller bro, der ikke bliver til noget alligevel. Illustration: Vejdirektoratet.
Store udgifter til blandt andet opkøb af ejendomme har vist sig at være unødvendige efter SVM-regeringen har dumpet ny jernbaneforbindelse.
Artiklen er ældre end 30 dage

Selvom staten sparer store anlægssummer ved at droppe en ny jernbaneforbindelse på tværs Vejle Fjord, er det ikke uden omkostninger.

Projektet har skiftevis været inde i varmen og ude i kulden, siden det blev vedtaget i 2014, og det betyder, at der løbende er lavet arbejde for at gøre klar til anlæg og opdatere uddaterede analyser.

En aktindsigt fra Transportministeriet viser, at staten har brugt mindst 205,2 mio. kroner på at forberede design og anlæg af projektet.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
29. december 2022 kl. 12:38

Er det virkelig opgaven?

Tja, opgaven kunne også være at jernbanedelen blev så dyr, at man bygger en ren motorvej !

Selv over Roskilde - Holbæk, vil et kattegattog kunne matche flyet via Kastrup - Tirstrup.

6
29. december 2022 kl. 11:09

Det er i øvrigt en af grundene til at en togforbindelse over Kattegat bliver så kostbar. Den skal både kunne klare tunge godstog, og 250 km/t Ringsted - Aarhus. Sådan set den dyreste løsning !

Er det virkelig opgaven? Godstog over Kattegat er helt urealistisk. Selv hvis man får bygget broen til at kunne bære dem (good luck), så vil de sætte en solid prop i alle ambitioner om at køre højhastighed på den strækning.

5
26. december 2022 kl. 22:45

Tunnel blev diskvalificeret fordi lokomotiv trukne tog (godstog) ikke kan komme op igen.

Den foreslåede tunnel er kun for persontog, i praksis kan man ikke udnytte 250 km/t, hvis der også skal køre godstog på banen. Tunnelløsningen var nok den foretrukne.

Hvor mang godstog køres der daglig nord for Vejle og gifttoget til Cheminova kan måske køres en anden vej eller sejles istedet?

Man nedlægger ikke den eksisterende bane, fordi man bygger en fjordforbindelse. Hovedformålet er rent faktisk at få flere togkanaler.

Maksimal stigning en normalt 15 ‰, de fleste godstog nord for Fredericia kan nok klare 25 -30 ‰.

Cheminiovatoget vil nu nok aldrig komme over fjorden, det vil køre via Vejle - Herning eller Esbjerg - Skjern.

Det er i øvrigt en af grundene til at en togforbindelse over Kattegat bliver så kostbar. Den skal både kunne klare tunge godstog, og 250 km/t Ringsted - Aarhus. Sådan set den dyreste løsning !

4
26. december 2022 kl. 17:36

Tunnel blev diskvalificeret fordi lokomotiv trukne tog (godstog) ikke kan komme op igen. Hvor mang godstog køres der daglig nord for Vejle og gifttoget til Cheminova kan måske køres en anden vej eller sejles istedet?

3
25. december 2022 kl. 14:41

En Kattegatbro gavner kun fjerntrafikken mellem København, og den østlige del af region Midt / Nord.

En Vejlefjordforbindelse gavner også regionaltrafikken i den Østjyske Metropol, hvor motorvejene er ved at sande til i pendlertrafik.

2
23. december 2022 kl. 10:42

Skal rejsetiden virkelig ned mellem København og Aarhus, er det bedre at investere i en Kattegatbro, som kan få rejsetiden ned på 1 time og 15 min. En Kattegatbro er også den eneste måde at redde fremtiden for fjerntog i Danmark på "den lange bane"

1
21. december 2022 kl. 20:38

VVM undersøgelsen kan vel genanvendes, hvis projektet kommer op igen ?

De erhvervede ejendomme kan sælges igen, eller udlejes med henblik på fremtidige behov. Fyteomkostninger og advokatudgifter må betragtes som rent tab, hvis ejendommene sælges.