Kortslutning: Hyundai tilbagekalder 82.000 elektriske biler

Illustration: Hyundai

Efter anmeldelser om, at batterierne i 15 af Hyundais elbiler er gået i brand, har producenten valgt at tilbagekalde 82.000 elbiler fordelt over hele verden. Omkostningerne forventes at løbe op i 900 millioner dollars, svarende til omkring 5,5 milliarder danske kroner.

Det er historisk store omkostninger inden for tilbagekaldelser af biler, skriver CNN Business.

Udskiftningen af elbilernes batterier kræver omtrent lige så meget arbejde som at udskifte hele motoren på en traditionel bil, der kører på fossile brændstoffer.

Kræver stordriftsfordele

Det sker ekstremt sjældent, at tilbagekald af traditionelle biler kræver udskiftning af hele motorer.

En af de få eksempler var en tilbagekaldelse af 785 af Porches 911 GT3-biler i 2014. Porsche offentliggjorde ikke omkostningerne ved tilbagekaldelserne, men de har med sikkerhed kostet mere pr. bil, end det er tilfældet ved tilbagekaldelserne hos Hyundai.

Det er almindelig praksis, at bilproducenterne ikke offentliggør de nøjagtige omkostninger ved tilbagekaldelser, og Hyundai har heller ikke i dette tilfælde offentliggjort de præcise tal.

Fordi elektriske biler fortsat udgør fåtallet af bilerne på vejene, er der endnu ikke mange stordriftsfordele at hente i produktionen eller ved reparation af elbiler.

Indtil prisen på batterierne falder, ved at produktionen øges, vil omkostningerne forbundet med at fremstille elektriske køretøjer fortsat være markant højere end ved produktion af benzin- og dieselbiler.

Batterisikkerhed er afgørende

Hyundais tilbagekaldelser viser dog, at der på kort sigt kan være betydelige omkostninger for bilproducenterne, når der opstår fejl.

Udskiftningen af batterierne i de 82.000 elbiler fra Hyundai forventes at koste 11.000 dollars pr. bil. Ifølge Mike Held, der er direktør i Alix Partners, som rådgiver bilproducenter, ligger de gennemsnitlige omkostninger ved tilbagekaldelser af et køretøjer på 500 dollars pr. bil.

»Overordnet vil batterisikkerhed og holdbarhed være afgørende faktorer, hvis bilproducenter i fremtiden vil undgå nogle af de store omkostninger ved tilbagekald af batterier, som har ramt forbrugerelektronik-industrien,« siger han til CNN Business.

Ingen kom til skade ved de 15 batteribrande, og mange af brandene fandt sted, da bilerne var slukket og uden passagerer.

Ifølge Hyundai viste undersøgelser af brandene, at de LG-fremstillede battericeller var kortsluttet.

Det drejer sig om 27.000 koreanske køretøjer og 55.000 køretøjer fra andre steder i verden.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det undrer noget, at Folkevognsgruppen i EU slap for noget lignende i forbindelse med dieselgate. I USA fik de et solidt rap over fingrene, men ejere af VW/Skoda mv diesel-biler i DK er blevet spist af med en helt utilstrækkelig opdatering - og må fortsat leve med lavere effektivitet på deres biler end det som de har betalt for. Det drejer sig selvfølgelig mindre om den direkte sikkerhed, men i høj grad at VW har valgt at flytte forurening i nærmiljøet til ekstra udledning af CO2. Og dårligere økonomi for deres kunder. Det er en bold, som FDM (og politikerne) helt har ladt være med at sparke til.

Så kudos til Hyundai for faktisk at gøre noget. Det øger klart mærkets troværdighed i mine øjne.

  • 24
  • 8

Udskiftningen af elbilernes batterier kræver omtrent lige så meget arbejde som at udskifte hele motoren på en traditionel bil, der kører på fossile brændstoffer.

Det synes jeg lyder sært. Menes der "bare" at det er ligeså omkostningstungt?

  • 6
  • 2

Når bilproducenterne integrerer batterierne i chassis, under gulv og andre svært tilgængelige steder - så bliver det nok også tidskrævende med sådan en udskiftning...

Men lækkert at få et nyt batteri i stedet for et med 65000 km på bagen :-)

  • 7
  • 0

batterier kræver omtrent lige så meget arbejde som at udskifte hele motoren på en traditionel bil, der kører på fossile brændstoffer.

Mærkelig sammenligning... Men korrekt at batteripakken er tung og kræver både lift og kundskab at udskifte. Fælles for elbilbatterier er: to kraftige ledninger (+ og -), et multikabel eller to til BMS og andre signaler, samt oftest to køleslanger til den termiske styring af batteripakken. Og ikke andet. At det skille være lettere at skifte en stempelmotor med gear, kobling, udstødning mm kan kun være et udtryk for at mekanikerne er blevet dygtige til det. Nogen vil også blive dygtige til at skifte Kona batterier. Artiklen ville have været endnu mere interessant, hvis man belyste celle-leverandørens ansvar. Hyundai betaler næppe for LG-Chems fejl alene.

  • 8
  • 3

En spontan opstået bilbrand kan være særdeles alvorlig afhængig af hvor du tilfældigvis holder pakeret.

Eller forholdene under kørsel. Jeg har selv oplevet at være fører i en A6, som brød spontant i brand under kørsel. Mørk nat, regnvejr, svensk skov, og en dyb grøft i stedet for rabat. Ikke spor sjovt. Bilen udbrændte iøvrigt totalt.

Det var vist noget med en forlygte, og en tidligere ejer, som ikke lige havde fået reageret på en tilbagekaldelse... Audi vaskede deres hænder, kan jeg sige, så det var slut på det mærke for mit vedkommende.

  • 9
  • 2

Artiklen ville have været endnu mere interessant, hvis man belyste celle-leverandørens ansvar. Hyundai betaler næppe for LG-Chems fejl alene.

Efter internationale artikler at dømme har de travlt med at skyde skylden på hinanden. Vel ikke helt overraskende med de summer, der er involveret.

I øvrigt er det interessant, at det er den samme skavank, man forsøgte at afhjælpe med en softwareopdatering (tilbagekaldelse i november i Danmark) - men at man efter endnu en brand i en opdateret bil vælger at udskifte så mange batterier. Det lyder som et stort fokus på ansvarlighed.

  • 1
  • 1

At det skille være lettere at skifte en stempelmotor med gear, kobling, udstødning mm kan kun være et udtryk for at mekanikerne er blevet dygtige til det. Nogen vil også blive dygtige til at skifte Kona batterier.

Jeg har en gang i en Peugeot 405 fået udskiftet stemplerne, fordi stempelskørterne var lidt for korte, så motoren raslede i kold tilstand, idet stemplerne kæntrede en smule, før de blev varme. Jeg har svært ved at forestille mig, at det er sværere at skifte batterier nedefra end at splitte en motor ad og montere fire nye stempler.

  • 5
  • 1

Håber da der er nogle myndigheds regler, kontroller eller lovgivning der fanger den slags, så det ikke er op til producenten at vælge om de vil rette denne type fejl.

Det er der. Bilproducenten skal indberette sikkerhedsproblemer til de enkelte landes myndigheder. Det er en betingelse for typegodkendelse af bilerne. Herhjemme Færdselsstyrelsen. Herefter besluttes det, hvad aktionen skal være. Den kan derfor være forskellig i forskellige lande.

Ovenstående gælder sikkerhedskampagner. Servicekampagner for fejl, der er uden betydning for bilens sikkerhed, er en anden sag.

  • 1
  • 0

Det tager altså ikke ret lang tid at flå en motor ud af en bil, hvis ellers man har en ordentlig kran og godt værktøj - og om hvorvidt det er en stempelmotor eller en wankelmotor er nok ret ligegyldigt.

@ Christian

Det var dengang hvor der på en Opel Kadett eller Ford Sierra med langsliggende motor og baghjulstræk, var plads til hele værktøjskassen ved siden af motoren. Se der har jeg også prøvet at skifte motor på en halv dags tid. Men i dag vil det tage en halv dag bare at få skabt adgang, så man kan se motoren for alverdens plastafdækninger.

  • 11
  • 3

@ Jan: Godt nok er det ved at være 15 år siden jeg sidst har skiftet motor i en bil men det var dog ikke en Kadett, Sierra eller anden med langsliggende motor. Det var en Mondeo V6 fra 2004 og det var klaret på små 6 timer. Så er det altså heller ikke værre. Jeg tror det er en ganske god sammenligning selvom det er to vidt forskellige operationer. En forbrændingsmotor der ligger foran i bilen er ofte fastgjort i 2-3 ophæng for oven som løsnes og batteriet tages fra, herefter afmonterres brændstof-, AC- og kæleslanger og sa tages hele lortet neden ud ved at løsne forbroen. Så kommer det ned ad sig selv ;-) (afhængig af model og udstyr er der selvføligelig forskel på plad og bøvl). Uden at vide det gætter jeg på at et batteri kan skiftes lige så let, dog med den forksel at det "kun" skal afkobles ledninger og kølesystem og så er det muligvis en integræret del af chassiet (og dermed en bærende del der ikke "bare lige" tages ud).

  • 4
  • 0

Antar at 99% av cellene er ok og dermed vil bli brukt om igjen.

Skriver Ketill Jacobsen #15. Det er slet ikke sikkert. Det kan blive for risikabelt at genbruge gamle og demonterede batterier. Det er dyrere at kvalitetssikre eet brugt batteri end det koster at fremstille et nyt. Denne problemstilling vil være en tilbagevendende historie med el-biler. Een defekt celle kan godt tolereres. Men een celle som der går ild i kan muligvis ødelægge hele batteriet. Men ikke nok med det. Viden om at batteriet med 0,1 % sandsynlighed kan forårsage en bilbrand. Kan risikere at forårsage at 82.000 batterier skal udskiftes. Hvis jeg var en af de ansvarlige, ville min nattesøvn hver eneste nat blive forstyrret af et tilbagevendende mareridt, om at dette uheld skulle ske i mit firma. Det er da en forbandelse ved elbiler, fordi du aldrig kan vide om dit firma en dag bliver ramt af denne alvorlige og kostbare ulykke.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten