Kortere propelblade reducerer energiforbruget på passagerfærger

Plus9. januar kl. 12:209
Kortere propelblade reducerer energiforbruget på passagerfærger
En fartnedsættelse til 16 knob har betydet, at Scandlines har været nødt til at ændre designet på fremdriftssystemet. Illustration: Henning Andersen/Scandlines.
Scandlines har nedsat sit energiforbruget med 11 procent på færgeture til og fra Tyskland.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der skal hældes mindre diesel på Scandlines’ to færger mellem Gedser og Rostock, efter rederiet har lavet en mindre ombygning af hovedpropellen.

Færgerne er designet til at sejle 20 knob ved leveringen i 2016, men efterfølgende har Scandlines sat hastigheden ned til 16 knob for at spare brændstof.

Ved at skrue ned for hastigheden kan Scandlines nøjes med at have den ene af to motorer, som er koblet til den bærende centerpropel, tændt.

Men det har vist at være et ineffektivt maskindesign.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
11. januar kl. 08:48

Hvor kommer de 20 % fra ?

Hastighed er, rent objektivt set, det samme som ydelse når det er transport af ting fra A til B.

6
9. januar kl. 22:41

11% besparelse ved 20% dårligere ydelse lyder som dårlig forretning.

Hvor kommer de 20 % fra ?

Man har reduceret hastigheden med 20 %.

En tommelfingerregel siger at effektbehovet vokser omtrent med hastigheden i tredie potens P ~ V³

Så de 20 % på hastigheden giver omtrent en halvering af effektbehovet.

På centerpropelleren er der koblet to dieselmotorer via et gear. Nu ønsker man at kunne sejle med kun en motor i drift. Derfor skal motor og propeller køre med samme omdrejningshastighed, af hensyn til motorens momentkurve, men det give så en dårligere propellervirkning med den origimale propeller. Det er så her man henter de 11 %. Nu er det en propeller med stilbare blade, derfor kan man nøjes med at skifte bladene.

5
9. januar kl. 17:14

Hvis man kan sejle 20 og fremover vil sejle 16 halveres det nødvendige skruetryk eller mere.Det vil sige der er alt for meget areal der fiser rundt og laver ingenting. Den bedste modifikation ville være at halvere bladkorderne ,beholde diameteren og justere indfaldsvinklen passende.Det er bare meget nemmere at reducere diameteren og hvis kavitation har været et problem bliver det også bedre. Jeg kender lidt til damperen da jeg vistnok som den første i 2004 foreslog og argumenterede for en enkelte skrue drevet med heavy fuel,der stoppes før havn hvor så Azimutterne tager over drevet af let diesel eller som her fra batteri(ladet op med heavyfuel fri af tremilegrænsen). Damperen projekteredes i 2010 i Stralsund (Merkels valgkreds) og var en teknisk katastrofe. Konkurs og senere købt billigt og ombygget i Danmark.

3
9. januar kl. 15:01

Det skal ganske givet forstås på den måde, at hastighedsnedsættelsen fra 20 til 16 knob har givet en besparelse. Denne besparelse kan øges med yderligere 11% ved at ændre propellen til en mindre diameter.

2
9. januar kl. 14:55

Flyfabrikkerne forsyner flyvinger med "Winglets" for at mindske tab af løft på grund af hvirvler ved vingespidserne. Kan noget tilsvarende mon være relevant på skibsskruer?

1
9. januar kl. 14:15

11% besparelse ved 20% dårligere ydelse lyder som dårlig forretning.

Hvis vi vender det om og siger "vil du betale 11% mere for 25% højere ydelse" er jeg ret sikker på at de fleste ville slå til.