Kontroversielle kommunale brintbiler sendes nu i offentligt EU-udbud

I dag sendte Københavns Kommune sit kontroversielle brintbilsprojekt i offentlig EU-udbud.

Selvom teksten er på dansk, inviteres internationale leverandører nu med i konkurrencen om en ordre i omegnen af 14 millioner kroner. Kravet er, at man til klimatopmødet i København næste efterår kan levere 14 personbiler og 4 arbejdskøretøjer, der kører på batteri såvel som brintbrændselsceller.

Virksomheden H2 Logic, der opgraderer batteridrevne biler med brintbrændselsceller, gav ellers i sommers udtryk for, at Københavns Kommune havde givet tilsagn om, at ordren ville lande hos den.

Siden er kommunens projekt blevet kritiseret fra flere sider. Professor i forvaltningsret Claus Haagen Jensen vurderer, at det er på kanten af ulovlig udviklingsstøtte.

»Hvis de (Københavns Kommune, red.) køber et dyrt produkt som dette uden at have en fornuftig forklaring på overprisen, er det formentlig indirekte produktstøtte, og det er klart, at det er smask ulovligt,« sagde han til Ing.dk i sommer.

Og netop prisen kontra miljøeffekten har fået kritik fra flere sider. Ikke mindst har Dansk Elbilkomite fremlagt tal, der viser, at selve den brændselscelledrevne del af kørslen vil føre til 130 procent mere CO2-udledning end en effektiv dieselbil.

Tallene har H2 Logic argumenteret imod med nye beregninger. Men i sidste ende kom konklusionen an på, hvorvidt man i regnestykket godtager køb af grønne certifikater til brint-produktionen eller ej.

Regnestykkerne viser dog enstemmigt, at rene elbiler vinder over hybridløsningen, når det kommer til CO2-udledning. Og Københavns Kommunes medarbejdere kunne cruise rundt i hovedstaden i el-sportsvogne i luksus-klassen - den såkaldte Tesla Roadster - til samme pris som H2 Logics opgraderede biler. Udover prisen er Teslaen endvidere mere end konkurrencedygtig på rækkevidde, miljøvenlighed, hastighed og komfort.

Københavns Kommune lægger da heller ikke skjul på, at løsningen ikke er den billigste. Men kommunen ønsker at satse på fremtiden, og den vurderer man til at tilhøre de batteridrevne biler opgraderet med brintbrændselsceller. Men den vurdering er ikke alle enige i. Slet ikke idet kommunens vurdering baserer sig på en rapport udfærdiget af Carl Bro og netop H2 Logic.

Mere specifikt er minimumskravene, at bilerne skal kunne køre 250 kilometer per optankning med en tophastighed over 90 kilometer i timen. Arbejdskøretøjerne kan klare sig igennem med 90 kilometers rækkevidde og en topfart på 40 kilometer i timen.

For begge gælder, at levetiden skal være minimum fem år for bilen, tre år for batteriet og to år for brændselscellen, og 80 procent af bilen skal kunne genbruges efter skrotning. Hertil kommer en række generelle krav til sikkerhed og komfort, samt at bilerne skal kunne indregistreres til vej- og motorvejskørsel.

Virksomheder, der måtte ønske at vinde ordren, skal ligeledes kunne sandsynliggøre, at der kan etableres en brintforsyning til bilerne inden topmødet. Der lægges vægt på, at denne synliggøres i bybilledet ved hjælp af »innovativt design«.

Københavns Kommune forventer at have afgjort, hvem der vinder udbuddet den 1. december 2008.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg forstår ikke hvorfor det "SKAL" være hybrid løsningen. Det er da latterligt når du kan få en meget bedre og pænere bil. 1. Billigere 2. Kan køre hurtigere (201 km/t) 3. længere rækkevidde (354Km total)

Husk der ligges vægt på: Der lægges vægt på, at denne synliggøres i bybilledet ved hjælp af »innovativt design«.

Og det gør teslaen vist også...

  • 0
  • 0

Godt at det kom i udbud, og skidt at det bliver brinthybrider.

Ved heller ikke hvad det er man vil opnå ved at lave brinthybrider.

En kompliceret, dyr og ikke særlig god kombination.

Hvis man vil have erfaring med brintbiler ville det være bedre at købe nogle rene fabriks brintbiler man kan lege med.

Men brintbiler ligger længere ude i fremtiden end batteribiler, hvis de da nogensiden kommer til at kunne konkurrere med batteribiler der også bliver bedre år for år, hvorfor man primært bør satse på batteribiler, og så have nogle enkelte brintbiler som forsøgsbiler.

  • 0
  • 0

Ved heller ikke hvad det er man vil opnå ved at lave brinthybrider.

Det forekommer ellers ret indlysende. Hvor mange kommercielle løsninger er det lige der passer til udbudsspecifikationerne? Jeg gætter på 1: H2 Logic.

Det er ikke fordi kommunen tester noget nyt her. Når du først har en elbil, er det trivielt at tilføje et ekstra "batteri" i form af en brændselcelle eftermonteret i bagagerummet. Enhver automekaniker kunne byde på opgaven ved at købe en passende elbil og en brændselcelle, for at skrue dem sammen.

  • 0
  • 0

[quote]Ved heller ikke hvad det er man vil opnå ved at lave brinthybrider.

Det forekommer ellers ret indlysende. Hvor mange kommercielle løsninger er det lige der passer til udbudsspecifikationerne? Jeg gætter på 1: H2 Logic.

[/quote]

Ha ha ;-), ja selvfølgelig!!!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten