Kontroversiel taxa-app meldt til politiet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kontroversiel taxa-app meldt til politiet

Den verdensomspændende taxa-sensation Uber åbnede onsdag for sine tjenester i København, og dermed kom den kontroversielle delebilsordning til Danmark. Få timer senere meldte Trafikstyrelsen tjenesten til politiet for brud på personbefordringsloven.

»Vi mener, at Uber overtræder personbefordringsloven, og det gælder både for deres limousineservice og samkørselsordning. Det er nu op til politiet at gå videre med efterforskningen,« siger kommunikationsmedarbejder i Trafikstyrelsen Mads Gundelund Gerlach til DR Nyheder.

Uber er en app, der kan bruges til at rekvirere lift i storbyer rundt om i verden. Chaufførerne er ofte private bilister, der har meldt sig selv og deres bil til tjenesten. De samler passagerer op, der skal i samme retning, og udgifterne mellem passager og chauffør deles.

I København har Uber onsdag åbnet med to af sine services: ‘Uber Pop’, som er samkørselsordningen beskrevet foroven, samt ‘Uber Black’, der kan bruges, hvis man vil op at køre i mere luksuriøse biler, eksempelvis limousiner, med licenserede chauffører.

Ifølge Trafikstyrelsen er det ulovligt at bedrive limousinekørsel, hvis ikke kommunen har givet tilladelse. Samkørselsordningen betragtes af Trafikstyrelsen som en ordning, der kan sidestilles med taxakørsel og er derfor ulovligt, hvis bilerne i Uber ikke opererer under en taxalicens.

Også Dansk Taxi Råd har meldt tjenesten til politiet og har tidligere kaldt den for ‘pirat-taxikørsel og intet andet’. Tidligere på året blev en lignende samkørselstjeneste, ‘Haxi’, også meldt til politiet af Trafikstyrelsen, men den sag er der endnu ingen afklaring på, skriver Børsen.

Uber startede i USA i 2009, hvor den ligeledes modtog påbud fra myndighederne om at indstille sin limousinetjeneste. På trods af kontroverserne har den populære app spredt sig til storbyer i 47 lande, og firmaet bag er blandt de hurtigst voksende opstartsvirksomheder i teknologimekkaet Silicon Valley og vurderes ifølge New York Times til en offentlig værdi på over 100 milliarder kroner.

Uber i Danmark er lanceret i en seks måneders prøveperiode.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, det er da også for dårligt at nogen laver en funktion, så folk kan køre flere i samme bil og dermed mindske forurening og CO2-udledning. Mon den ene ende af systemet ved hvad den anden laver?

  • 28
  • 7

http://finans.dk/live/erhverv/ECE7219207/T...

http://finans.dk/live/erhverv/ECE7219562/G...

et citat: " .. Samkørsel er, når en person skal køre fra a til b og tilbyder at sælge ledige pladser i bilen til andre passagerer, som giver et bidrag til udgifterne. Taxakørsel er, når en passager skal en tur, som du kører for at tjene penge. Det er det, Uber gør, forklarer Gomore-direktøren ..."

Måske er verden ikke så sort/hvid som der beskrives - hvad med at køre en omvej på 5 - 10 % for at finde en "samkørsels passager" - der vil betale 20 kr for 5 km hurtigt ?. Med GPS i næsten alle mobiler - er der mange som kan "søge efter" eller "tilbyde" delvist køre med ture, meget meget fleksibelt og hurtigt.

http://finans.dk/live/ECE7218560/Taxivognm...

http://finans.dk/live/erhverv/ECE7218449/N...

Om Uber mm vil kunne medføre mere effektivt transport arbejde kan være interessant at fokusere på.

  • 13
  • 2

Samkørsel er da en måde at komme trængsel til livs, men det forbigås tydeligvis i Danmark.
I tyskland har de haft det i mange år:
http://www.meinestadt.de/deutschland/stati...

Her er en oversigt over de forskellige:
http://www.alternative-zu.de/q/mitfahrgele...

De "moderne" tider er vist bare ikke kommet til Danmark endnu.
Det er jo alternativer til den digitale rejsekort ramte offentlig transport der søges løst privat. Men vi hylder monopoler og straffer kunderne(altså transportbrugerne)?

  • 11
  • 3

Kollegaer på mange arbejdpladser kører jo sammen... forældre tager hinandens børn med i skolen... eller du ringer efter en kammerat som kan køre dig hjem fra julefrokosten hvis der er kommet rigelig snaps indenbords... og i de fleste steder giver man jo lige lidt kilometer penge som tak for hjælpen...
Det er der jo intet ulovligt i, og principielt er det jo det samme som sker her.

forøverig findes der jo allerede en del lignende carpooling aftaler i det meste af europa, hvor du via hjemmesider kan booke tid og lokation, på tværs af landene.
og hvis man kigger på mange af de sociale medier (facebook o.l.) finder man masser af grupper, hvor der arrangeres samkørsel...

Selvfølgelig er taxa-branchen bange for at miste deres kunder, men jeg håber virkelig ikke de får medhold i den anklage!

  • 14
  • 3
  • men privatiseret TAXA kørsel (i hvert fald i den form jeg har oplevet Uber i det store udland)
    i og med man ikke på "bestillings"tidspunktet angiver, hvor man vil hen, så mon ikke bare "samkørsel" er for at få en bitter pille til at gide lidt bedre ned? ;o)

Det sagt står TAXA med en rigtig lortesag. De har for nuværende et dyrt og dårligt produkt - tager kun selv en taxa af absolut nød - mens mine erfaringer med Uber udelukkende er positive. Dette vil lynhurtigt generere en folkestemning for Uber (som også Ole Rasmussen er inde på). Konklusion: Uber er kommet for at blive, vil TAXA oveleve, må de stramme ballerne sammen og levere et konkurrencedygtigt produkt.

Jeg er i hvert fald ikke i tvivl: Findes Uber som alternativ til TAXA, og fungerer lige så lækkert som i USA, vælger jeg klart dette.

mvh Flemming

  • 12
  • 1

"Konklusion: Uber er kommet for at blive, vil TAXA oveleve, må de stramme ballerne sammen og levere et konkurrencedygtigt produkt."
Præcist. Men typisk dansk så, tuder og hyler de, i stedet for at finde på en smartere forretningmodel...

  • 9
  • 8

Men typisk dansk så...

Sludder. Alle steder hvor Uber er blevet lanceret, har de haft problemer med loven, myndigheder og taxabranchen. I Sydamerika er de blevet sagsøgt af deres egne chauffører, der mener, af Uber stjæler deres drikkepenge.

Så der er intet typisk dansk i, at Uber meldes til Politiet.

  • 16
  • 1

South Park havde et fremragende afsnit om lige præcis dette i et par afsnit tilbage. Der rammer de den egentlig meget godt - hvis folk får lyst til at se sarkasme på højt plan, i det afsnit i hvert fald :)

  • 1
  • 0

At tomle en bil er vel bare blevet digitaliseret. Mindes ikke det er forbudt eller har været det, siden jeg kom til verden i 70'erne.!?

  • 5
  • 6

Når kørslen ikke kompenseres med mere end den rå drift udgift, dvs brændstof og broafgifter, og der er indgående relationer til passagererne, dvs fra vejen, sportsforeningen, arbejdspladsen, familie m.m. så er der ikke tale om hyrevognskørsel.

Hvis en fremmed betaler 20 kr. for 5 km. så er der klart tale om hyrevognskørsel, uanset om de måtte have/lave en kørsels forening.

Hvis et kursus/ferie/højskole m.m. fremsender deltager listen med telefon numre og opfordrer til samkørsel, så er vi i gråzonen, her bør "politiet/told og skat" se igennem fingre med enkeltstående overtrædelser.

  • 5
  • 3

Vi har en taxa-lov for at sørge for:
1) at kunder kan finde en taxa alle steder og på alle tider
2) at kunder og taxa-chauffører er sikre og ikke snyder hinanden.
3) at der ikke er for mange taxaer

Uber og lignende online centraler kan sætte rammer op og løse 2) Det er tvivlsomt om 3) er relevant længere, hvis der kommer reel konkurrence på prisen med friere prissætning, hvor man ser prisen inden man accepterer - mon ikke det justerer sig selv så.

I England skal man nogle steder ringe til 10 forskellige taxa-selsaber før man finder et, der kan sende en bil, og så skal man vente lang tid - det er træls! Der må ikke være så mange indgange til at få løst sit transportbehov - det er alt for bøvlet for kunderne. Derfor har vi i DK kravet om tilslutningspligt for taxa til en fælles central - tænk over hvor godt det er! Noget lignende bør gælde for online centraler som Uber, så vi ikke skal til at fedte med en app per transport-selskab.

  • 5
  • 0

Som flere har skrevet er det ikke samkørsel, men sort taxakørsel.

Der har været liggende sager inden for privat flyvning, hvor trafikstyrelsen har dømt piloter uden erhvervscertifikat for at flyve ulovligt. Her var kravet shjh. at der skulle være forudgående relationer, samt at piloten havde et ærinde samme sted.

Taxa branchen har lov bestemte krav til udstyr, forsikring, uddannelse, som Uber ikke overholder.
Dermed et det unfair konkurrence overfor taxa selvskaberne.

Hvad er det som Uber kan som en alm. Taxa ikke kan ?
Ja, de har en App som kan bruges over hele verden, i stedet for som nu én pr. by.
Men det tager de sig overordentlig godt betalt for, med en kommission på 12 til 25%.

Hvad er det der gør Uber billigere ?
Mit indtryk er ikke at taxachauføre er godt lønnet.
Mit indtryk er heller ikke at vognmanden tjener styrtende med penge, ofte er kommuner nødt til at tilbyde kommunale kørselsopgaver for at få nogen til at køre, specielt på landet.

Derfor ender det med at det kun er østeuropæere, i udenlandske biler, uden forsikring, der køre taxa. Og der betales ikke dansk skat af indtægten.

Desuden går Ubers indtjening sandsynligvis til et skattely uden at der bliver betalt selvskabsskat

Men det er jo det folk vi have, de fattige bliver fattigere, landet bliver fattigere, og de 1% af de 1% bliver rigere.

  • 13
  • 5

Sidst jeg undersøgte det ,svarede jernbanernes udslip til 32 personkilometer per kg diesel.
Med tre ombord er ingen biler idag ringere.

  • 2
  • 4

ha ha, Det er jo hardcore neoliberalisme forklædt som ren kommunisme. mere ulv kan vist ikke proppes i fårklæder og vi kaster åbenbart vores værdiløse penge i det, som var det spejle og glasperler.
Men man behøver jo heller ikke at være smart, fordi man har en smartphone i lommen.

Nå, men jeg skal da se hvad det er for en app, nu hvor memen cyberborne :-)

  • 4
  • 6

Hvori består forskellen mellem uber samkørsel og gomore samkørsel?

Syntes ikke der har været samme ballade om Gomore

  • 4
  • 0

Taxa branchen har lov bestemte krav til udstyr, forsikring, uddannelse, som Uber ikke overholder.

Hvis vi skal undgå at blive alt for hellige:

Hvilke krav stilles der så til uddannelse?

Skal man lære at køre råddent?
Køre over for rødt?
100+ km/t i bymæssig bebyggelse?
Uvendinger på befærdede gader?

Strengt taget er det ikke samkørsel, der et problem, man kan bare lovgive om mindstekrav til at kunne foretage samkørsel - og hvem siger egentlig, at der ikke er private køretøjer nok, til at tilbyde samme service som taxa tilbyder?

Hvis Uber er for dyre, vil der komme andre selskaber!
Det er svært at få øje på problemet, og nemt at få øje på fordelene.

  • 4
  • 8

Det er svært at få øje på problemet, og nemt at få øje på fordelene.


Det er som med alle monopol-dinosaurer, de skriger højlydt når der rokkes ved deres guldkalv, og i det her tilfælde er taxi-loven hyrevognsbranchens dyrt indkøbte monopol-garanti. Og som diverse andre brancher der længe nok har ignoreret brugernes krav, vil de dø på samme måde som blockbuster og andre der nægtede at verden forandrer sig over tid.
Der er jo ikke penge eller mening i at have hyrevognschauffører holdende og vente i timevis på turene som det sker i dag.
Om Uber så er for dyrt vil tiden vise, men brugerne vinder i den sidste ende.
Bare se på mobilepay, hvor selveste Danske Bank måtte bøje sig for brugernes krav.

  • 5
  • 3

Så skal vi heller ikke glemme at taxavognmanden, normalt ikke betaler samme skat af køretøjet, som almindelige dødelige, hvorfor det er et spørgsmål om provenutabet er så overvældende for skattevæsenet.

Hvis skattevæsenet finder at Uber ikke betaler skat af indtægter, må de forfølge synderen, som i alle andre tilfælde.
Taxachaufføren vil i stedet skulle betale skat af andet arbejde, han nødvendigvis må tage for at eksistere.

  • 3
  • 2

Vi har en taxa-lov for at sørge for:
1) at kunder kan finde en taxa alle steder og på alle tider
2) at kunder og taxa-chauffører er sikre og ikke snyder hinanden.
3) at der ikke er for mange taxaer

Ja. det er bare pissegodt med regulering. Men hvorfor dog nøjes med taxa-branchen.

  • Der er slet ikke nok biografer i de mindre byer, Biograf-branchen må reguleres.
  • Til gengæld er der er alt for mange frisører. Frisør-branchen må reguleres. Den er jo endda skide farlig...de arbejder med kemikalier direkte på huden!
  • Og pizzariaer. Alt for mange...tre på rad og række! Og der snydes endda i branchen. Pizzaria-branchen må reguleres.

Der er slet ingen ende på de brancher man kunne finde på at regulere, hvis man ville. Men det gør vi ikke, for der er et helt unødvendigt bureaukratisk, konkurrencehæmmenede, fordyrende skridt.

Men de brancher, der lever en beskyttet tilværelse bag reguleringens mure, kan naturligvis slet ikke forestille sig, hvordan det skulle kunne lade sig gøre at leve ude i den rigtige verden, og kæmper imod med næb og kløer.

Vi har allerede regler, der regulerer hvilke sikkerhedskrav vores privatbiler skal lave op til. Hvis den sikkerhed er god nok til de 99% af kørslen, der sker i privatbiler, så er den sikkert også god nok til den ene procent den sker som taxakørsel. Den er sgu lige så slemt at dø som privatbilist som taxa-kunde.

Taxabranchen kæmper mod en forretningsmodel, der er naturlig med nye teknologiske muligheder. Sådan en kamp er tabt på forhånd. De kan lige så godt opgive privilegier, der stammer tilbage fra heste-droschens dage, i de år branchen har tilbage, inden den fuldstændigt erstattes af autonome delebiler.

  • 6
  • 7

... hvorfor skal Uber så køre baggrundstjek inklusive straffeattester - det siger de i hvert fald selv - på "deres" chauffører? Og hvordan kan de overhovedet gøre det, når det bare er samkørsel? Og hvorfor gør de det så ikke også på "kunderne"? Er det ikke lige så rart for den, der sidder bag rattet, at vide, at passageren er okay som omvendt, når det nu er samkørsel mellem private, der befordres i et privat køretøj?

Hvad med forsikringer, hvis noget går galt? Står man så som passager og skal afvente resultatet af en retssag mellem chaufføren og bilens ansvarsforsikringsselskab, inden man kan få erstatning for både tabt arbejdsfortjeneste, tab af erhvervsevne samt svie og smerte?

Uber ligner til forveksling et taxiselskab. Jeg har lidt svært ved at se, hvorfor de så ikke også skal reguleres som sådan. Hvis man mener, at verden er en anden, end den lovgivningen afspejler, så må man lave lovgivningen om.

Lige nu klinger det altså lidt hult, når Uber siger, at "de bare er et teknologiselskab" - i samme åndedræt som de bruger udtrykket "deres chauffører".

  • 10
  • 2

Hvis det bare er samkørsel ...
... hvorfor skal Uber så køre baggrundstjek inklusive straffeattester - det siger de i hvert fald selv - på "deres" chauffører?

Selvfølelig er Uber ikke bare samkørsel men taxa-kørsel. Men på en noget smartere måde, da det f.eks. giver folk en fleksibel måde at arbejde med det på deltids og du på forhånd kan se chaufførens rating.

Og hvordan kan de overhovedet gøre det, når det bare er samkørsel? Og hvorfor gør de det så ikke også på "kunderne"?

Jamen, når du er stået ud af vognen som kunde hos Uber så rater chaufføren skam også dig! Så kan andre chaufføren se om du er en uhøflig, truende, beskidt, ildelugtende person. Hvis det er tilfældet, så kommer du til at vente længe på en Uber vogn.

  • 6
  • 2

var i bund og grund det, der dræbte østblokken - - -

Vi har nu en monopoliseret planøkonomisk dinosaur af transportsstem, kaldet TAXA -
Det er der nogle mennesker, der har udtænkt et moderne datadrevet alternativ til - selvfølgelig er det kun et spørgsmål om tid, før også denne dinosaur uddør. Hvorfor betale ekstra for et dårligt produkt, når det fleksible og velfungerende er tilgængeligt? At holde Uber ude med politianmeldelser vil udelukkende bidrage til een folkeopinion mod TAXA.

Hvis jeg var TAXA organisationen, ville jeg favne fremskridtet og invitere Uber til forhandlingsbordet - der er jo ingen grund til at den nuværende TAXA flåde ikke kan konverteres til Uber - til alles gavn.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om dem der advokerer mod Uber her i tråden har nogen erfaring i praksis med det?

mvh Flemming

  • 3
  • 4

Om man kan lide det eller ej, så har vi lovgivning omkring personbefordring her i Danmark.

Hvis man vil køre taxa skal man have været på et kursus som bla. omfatter; taxalovgivning, konflikthåndtering, førstehjælp m.m. Man skal også have en ren straffeattest og hvis man skal køre med skolebørn skal man have en "børneattest".

Taxaen skal være udstyret med taxameter, sædekontakter, overfaldsalarm og videokamera. Der skal betales for trafikbøger, pladsleje (bestillingskontor) og en dyr erhvervsforsikring.

Chaufføren skal have pension og feriepenge. Der betales AM-bidrag.

En privat bil som kører for Uber slipper for alle disse udgifter og dermed konkurrerer de på ulige vilkår. At Uber påstår at det blot er en "samkørsels app" giver jeg ikke meget for! Ved samkørsel må man ikke opkræve mere end en andel af de direkte omkostninger ved en given tur.
En tur på 10 km med Uber koster ca. 120 kr. og hvis det blot er en del af benzinudgiften bør den bil vist en tur på værksted.

Som jeg ser det er der to politiske muligheder:

1) Uber skal overholde gældende lovgivning.

2) Markedet gives frit så den nuværende taxabranche kan konkurrere på lige vilkår med app baserede transporttjenester.

Personligt går jeg ind for et frit marked. Jeg er klar over at det betyder billigere taxature en grå torsdag formiddag i november men at jeg så kommer til at betale 3 dobbelt pris for en taxa efter min julefrokost (Uber kører jo også med "surge-pricing" og det er da meget rimeligt at man betaler efter udbud/efterspørgsel)

Nu er jeg faktisk taxachauffør (ikke vognmand) og jeg hopper da med på Uber bølgen hvis de ikke bliver lukket ned af politikerne.

I dag får jeg 47% af det indkørte men hvis jeg kører i min egen Audi A4 skal jeg blot betale ca. 20% til Uber!
Jeg er ligeglad med om mine ture kommer fra en app eller fra centralen, bare der er nok at lave.

Jeg har også en hel del "lommeture" (kunder der ringer direkte til mig og ikke centralen) og da der ikke er krav om sædekontakt i min Audi kan jeg bare melde mig i pause hos Uber og så køre disse ture mod kontant betaling (eller MobilePay). Så må jeg se om jeg kan huske at opgive dem alle til SKAT :-)

  • 11
  • 1

Danny du er vist den eneste her der forstår hvad samkørsel er og hvad taxaloven siger.
Hvor har du fundet den pris for Uber? Jeg har endnu ikke set en eneste oplysning i medierne om hvor meget de kræver.
"En tur på 10 km med Uber koster ca. 120 kr."

Det er det mest utrolige nonsens man læser i alle medier om Uber og hvordan de skal konkurrere med de almindelige taxa.

Vi har 2 scenarios.
1. Uber opkræver mere end hvad loven for ikke erhvervsmæssig befordring siger: Det vil sige mere end 50 øre per km = halvdelen af bensinudgiften.
I så fald kan enhver politianmelde chaufføren og tiltale ham lige som Uber vil blive tiltalt og lukket.
2. Uber overholder faktisk loven og opkræver kun halvdelen af bensinudgiften som t.ex Gomore gør.
I så fald er den helt lovlig men der er naturligvis ingen der er så dum at de kører rundt som alm . tax til en pris der kun er 1/5 af dine udgifter. Den blir så brugt lige som Gomore til samkørsel til steder du som fører selv aligevel skal køre til.

  • 2
  • 0

Nu er det langt mere end taxakørsel der hører ind under de samme love. I næsten all bosteder, institutioner for udviklingshæmmede og handicappede samt i ældrecentre og på en del skoler har vi handicapbusser og alm. personbiller der hører under busloven resp taxiloven.

Den brugerbetaling som beboere så max skal betale er nøjagtig lige som ved samkørsel kun udgifter til bensin/diesel , olie.

Loven er oprindelig fra 1978 og reglerne om det som kaldes vederlagsfri kørsel har været den samme hele tiden. Vederlagsfri defineres i denne sammanhang som at du godt må betale for brændstof , olie, sprinklervætske.

Men Trafikstyrelsen som efter 2 timer politianmeldte Uber har aldrig nogensinde ført det tilsyn med dette som er deres pligt. Derfor betaler udviklingshæmmede og handicappede i 2 ud af 3 kommuner brugerbetalinger som ligger 3-4 og helt op ti 7 gange den lovlige. Først i 2011 var der et par kommuner der opdagede loven og lavede nye regler.
Jeg har siden februar forsøgt at få dette belyst i medier uden at nogen er interresseret. Jeg har haft Transportministeren i tale 2 gange hvor han kun har bekræftet at jeg har ret men han henviser kun til politiet.
Haxi og Uber bliver politianmeldt efter kun et par timer.

Min side indeholder alt om love og regler og en liste over 27 kommuners priser i bosteder.
Kun 10 overholder loven helt eller delvis
http://hans-nyberg.dk/mm/bus/index.html

  • 1
  • 1

Danny du er vist den eneste her der forstår hvad samkørsel er og hvad taxaloven siger.
Hvor har du fundet den pris for Uber? Jeg har endnu ikke set en eneste oplysning i medierne om hvor meget de kræver.
"En tur på 10 km med Uber koster ca. 120 kr."

Det er det mest utrolige nonsens man læser i alle medier om Uber og hvordan de skal konkurrere med de almindelige taxa.

Vi har 2 scenarios.
1. Uber opkræver mere end hvad loven for ikke erhvervsmæssig befordring siger: Det vil sige mere end 50 øre per km = halvdelen af bensinudgiften.
I så fald kan enhver politianmelde chaufføren og tiltale ham lige som Uber vil blive tiltalt og lukket.

  1. Uber overholder faktisk loven og opkræver kun halvdelen af bensinudgiften som t.ex Gomore gør.
    I så fald er den helt lovlig men der er naturligvis ingen der er så dum at de kører rundt som alm . tax til en pris der er 5 gange dine udgifter. Den blir så brugt lige som Gomore til samkørsel til steder du som fører selv aligevel skal køre til.
  • 0
  • 0

En alm. taxa tur på 5 km koster 110 kr om dagen og 120 om natten. For den pris bliver du hentet hvor som helst - af en kvalificeret chauffør (erhvervskort) i en bil af en vis standard (lovkrav til bilmodellen) der er godkendt til hyrevognskørsel og synet inden for det sidste år. I kan være 4 passagerer i bilen til samme pris. Du kan få cykel eller barnevogn med til en beskeden merpris. Taxametret er plomberet, så afregningen er reel. Selskabet er forpligtet til at sende en vogn og tage dig med, (hvis du da ikke er voldsomt beruset). Det er faktisk blevet meget billigere efter stationerne opererer med gps til turtildeling - det sparer en del tom-kørsel.

Men hvis man er ligeglad med sikkerhed, skattebetaling og chaufførens arbejdsvilkår, så tag endelig en pirat - go' tur!

  • 4
  • 2

i en bil af en vis standard (lovkrav til bilmodellen) der er godkendt til hyrevognskørsel

Hvor mange mennesker køber fx en Mercedes til eget brug - taxaloven er ikke lavet for den almindelige dansker.
Masser af mennesker vil være tilfredse med at køre i en mindre bil, hvis prisen var det halve - loven er lavet for de bedrestillede.

Men hvis man er ligeglad med sikkerhed, skattebetaling og chaufførens arbejdsvilkår, så tag endelig en pirat - go' tur!

Nu bliver chaufførens arbejdsvilkår forbedret betragteligt, hvis ikke der betales skat ;o)
Han ville endda kunne købe sig en mere komfortabel bil. :o)

Jeg tvivler på, at sikkerheden ændres afgørende. Har du noget statistik, der viser at der er lavere uheldsfrekvens ved at køre i taxa end privatbil?

Det vil sige mere end 50 øre per km = halvdelen af bensinudgiften.

Der er ikke ret mange større benzindrevne biler, der kan klare sig med benzin for 1 kr/km i bymæssig bebyggelse!
Desuagtet at benzinudgifterne normalt er mindre end halvdelen af omkostningerne ved at køre bil - hvorfor har man valgt denne udgift som afgørende for prisfastsættelsen?

Skattevæsenet giver skattefri kørselsgodtgørelse på 3,82 kr ved kørsel i privatbil. http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoere...

  • 0
  • 1

De ca 50 øre per km er halvdelen af bensinkostnaden. De fleste nye biler kører min 15 km på literen. Det er hvad loven siger du må opkræve ved samkørsel som Uber Pop udgiver sig at være.
Husk lige at samkørsel meget sjældent består af bykørsel men det er t. ex København - Århus eller længere.

Samkørsel betyder at du deler kostnader for bensin, olie, sprinklervætske måske dækslitage mellem alle i bilen.
Dette overholdes faktisk af Gomore som har existeret i mange år med trafikstyrelsens godkendelse.
En tur til Århus 300 km, taxeres til ca 150kr.

Efter at ha set hvordan Uber totalt har mistaget sig på kostnaderne med de priser de tibyder limousinefirmaerne så skulle det undre mig hvis de kender den meget restriktive Danske lov om ikke erhvervsmæssig befordring.
Vognmand: Uber forventede halv pris
http://www.computerworld.dk/art/232517/sma...

Uber har lige startet Uber Pop også Sverige og der har man tydligen slet ikke en lov som i Danmark.
Faktisk er den pris de har for det i Sthlm - Gøteborg ikke så langt fra en almindelig taxa.
En tur på 10 km vil koste ca 110 kr. Med Århus Taxa koster det 185.
http://blog.uber.com/uberpopsverige

Lignende priser findes fra Norge.

At de overhovedet prøver på at lancere Uber Pop i Danmark tyder på at de ikke har en anelse om den danske lovgivning på området.
Busloven og Taxaloven har existeret siden 1978 og fastsættelsen af hvad der må opkræves af private eller kommunale køretøjer der ikke har erhvervsmæssig godkendelse har været den samme.
Fra starten blev det faktisk sagt at den skulle være vederlagsfri altså gratis men i 1992 lavede man en definition på vederlagsfri som sagde at der måtte opkræves "de med kørslen direkte forbundne omkostninger, f.eks. udgifter til benzin eller olie"

Dette sætter naturligvis et totalt stop for ethvert forsøg at privatpersoner kan køre alm taxa med Uber med mindre de kan få personer med en taxabevilling med i det.

  • 0
  • 0

Til alle jer der tror at Danmark er så dyr med Taxa så er her priserne for en række storbyer.
http://www.forexbank.dk/Aktuelt1/Aktuelt/T...

Som i kan se er Danmark markant billigere end Norge og Sverige og på det samme som NewYork og London.
Så skal i også huske på at den specielle regel om max opkrævning ved samkørsel er noget ingen andre har og den gør at den service er yderst favorabel i Danmark.
Samkørsel blev indført i loven 1999.

  • 0
  • 0

Det er hvad loven siger du må opkræve ved samkørsel som Uber Pop udgiver sig at være.

Jamen så er det vel på tide at loven bliver lavet om, så der kan komme en rimelig afregning!

Mange kører i dag til under 2kr pr km i de små minibiler. Og det er incl afskrivning og alt hvad der er af kostnader.

Øh... Uber kører med luksusbiler, står der længere oppe i tråden - er det ændret siden?

Desuden tvivler jeg meget på, at det kan lade sig gøre, at køre for 2 kr/km i en hvilken som helst bil, når alle omkostninger medregnes.
Alene skattevæsenets godtgørelse indikerer over for mig, at beløbet er meget større.

Det er meget få udgifter der er medregnet i dit autorolalink - ingen serviceomkostninger, ingen forsikringsomkostninger, ingen udgifter til garage herunder ejendomsskat eller pakering, ingen udgifter til vask, rengøring, polering og anden vedligeholdelse, ingen udgifter til dæk, ingen udgifter til at betale selvrisiko ved skader etc..

Bortset fra det, er det halve af 2kr/km ikke 50 øre/km, og er der overhovedet nogen, der tilbyder Gomore til de priser - det kan da kun være personer, der er bange for at køre alene?

  • 0
  • 0

Preben du har som de fleste ikke læst hvad jeg skrevet.

For det første har Gomore lige rundet 200.000 brugere og jeg tror nok at alle dem er tilfreds.
Det er faktisk meget favorabelt for alle parter da du beholder dit befordringsfradrag trods at din udgift er mindre end du betaler for samkørsel.
Gomore er ikke de eneste. Der er flere også dem der er specialiseret i samkørsel for firmaer.

Din Uber luksusbiler har intet med Uber Pop at gøre. Som jeg allerede også påpegede er der ingen danske limousinefirmaer der vil være med i Ubers latterlige tilbud. Tåberne fra Uber havde overhovedet ikke undersøgt det danske lønnivå.

Du siger det halve af 2 kr er ikke 50 øre. Nej selvfølgelig ikke for loven siger at det kun er Bensin , olie som du må opkræve. Det står flere gange i hvad jeg har skrevet og du kan se det i selve loven som jeg også linket til på min side. I virkeligheden er det mindre end 50 øre for de fleste biler i dag bruger meget mindre end 1 kr pr km. Du bruger ikke samkørsel til bytrafik.

Her får du så linken direkte til loven. Dette er sidste udgave fra 2012. Paragrafen om samkørsel blev inført i 1999.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...

Jeg har også påtalt at forsikring ikke er med men for de fleste er det max 5.000 om året altså 25 øre pr de 20.000 km så der er stadig 0.4 x20.000 = 8.000 kr tilbage til de andre udgifter. Jeg har selv en Twingo og den har kostet mig under de 2 kr om året i de 5 år jeg haft den. Jeg har lige fået nye dæk de kostede mig 5 øre pr km. Service/rep i alt 10.000 på 5 år/50.000 km = 20 øre pr km.

Skattevæsendets opgørelser er beregnet efter meget dyrere biler.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten