Konsulentbistand for 2,3 millioner fangede ikke eklatante budgetfejl i Ringsted
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Konsulentbistand for 2,3 millioner fangede ikke eklatante budgetfejl i Ringsted

Illustration: Banedanmark

Myndighederne købte sig til konsulentbistand for 2.359.051 kroner, da man udarbejdede det budget for ombygningen af Ringsted Station, der skulle vise sig at være så hullet, at projektet endte med at blive fordyret med 118 procent. Det viser svar til Ingeniøren fra Banedanmark og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

På trods af den omfattende konsulentbistand endte Banedanmark med et budget med så mange fejlskud, at prisen på stationsombygningen steg fra de budgetterede 440 millioner til 961 millioner kroner.

Læs også: Overblik: Miseren om Ringsted Station

»Når man på trods af en kvalitetssikring kan regne forkert med 118 procent, så må man sige, at det er en ommer,« udtalte adjunkt Tim Neerup Themsen fra Institut for Regnskab og Revision ved CBS, da Ingeniøren i sidste måned kunne fortælle, at det hullede budget var sluppet igennem tre forskellige konsulenthuse.

Prisen på den omfattende konsulentbistand har hidtil ikke været offentligt kendt.

Læs også: Massiv fejlbudgettering af Ringsted Station blev blåstemplet af tre forskellige konsulentfirmaer

686.551 kroner for projektering

Ombygningen er væsentlig, fordi Ringsted Station efter åbningen af den nye jernbane mellem København og Ringsted bliver et knudepunkt i den danske togtrafik. Stationen skal ombygges, for at den nye bane kan få kapacitet til den fornødne togtrafik og aflaste strækningen flaskehalsen over Roskilde.

Den ene konsulent på projektet er den internationale rådgivningsvirksomhed Atkins, som har været med til at projektere stationsombygningen og dermed udarbejde den samlede plan for projektet. For det arbejde har Atkins fået 686.551 kroner, oplyser Banedanmark.

Den anden konsulent på projektet var konsulentvirksomheden A-2, der tilbage i 2009 foretog den såkaldte kvalitetssikring af selve Ringstedbanen såvel som dele af ombygningen af Ringsted Station. Herunder den del af budgettet, som vedrører de mest grundlæggende dele af ombygningen, kendt som løsning 0. Det er netop den del af budgettet, der har vist sig at være særligt fejlbehæftet. Blandt andet har Banedanmark af uvisse årsager udeladt en budgetpost på ikke mindre end 290 millioner kroner.

En million for kvalitetssikring

For det arbejde indkasserede A-2 en million kroner. Den lovpligtige kvalitetssikring har til formål at sikre, at offentlige projekter gennemføres på baggrund af holdbare beregninger.

Læs også: Glemte budgetpost på 290 millioner: Derfor blev Ringsted Station dobbelt så dyr

Det fremgår dog af en beretning fra Rigsrevisionen fra 2015, at kvalitetssikringen ikke levede op til det formål.

»Transportministeriet sikrede ikke, at den eksterne kvalitetssikring, som ny anlægsbudgettering kræver bliver gennemført, havde en tilstrækkelig dybde i gennemgangen af projektets anlægsøkonomi. Den eksterne kvalitetssikring identificerede derfor ikke en række fejl og mangler i budgettet og i dokumentationen af budgettets forudsætninger, som Transportministeriet og Banedanmark opdagede umiddelbart efter, at anlægsloven var vedtaget,« skriver Rigsrevisionen.

672.500 kroner for ny kvalitetssikring

Men da stationsombygningen igen blev kvalitetssikret i 2015, denne gang af danske Rambøll, valgte Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at netop det hjørne, der udgør løsning 0, ikke behøvede at blive kvalitetssikret på ny.

»Som det fremgår af Rambølls rapport, var det ikke en del af Rambølls opdrag at foretage ekstern kvalitetssikring af basisløsningen (0-løsningen), men udelukkende de alternativer, der sikrer højere hastighed gennem Ringsted Station,« skriver ministeriets pressechef Mia Josiassen til Ingeniøren.

Men, påpeger pressechefen selv:

»Udredning af økonomien og rebudgettering for Ringsted Station primo 2018 har vist, at det har været 0-løsningen, der har været væsentlig underbudgetteret«.

For det arbejde har Rambøll fået i alt 672.500 kroner.

Konsulenternes blinde vinkel

»Det store problem er, at man ikke har bedt Rambøll om at kigge på grundløsningen, hvor de væsentligste problemer tilsyneladende har været. Ministeriet burde naturligvis i bagklogskabens lys have bedt Rambøll om at kvalitetssikre grundløsningen, som den valgte løsning bygger videre på,« fortalte Tim Neerup Themsen fra CBS i november.

Læs også: Ringstedbanens nye station må bygges om igen, når Femern-tunnelen åbner

Ingeniøren har flere gange spurgt Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, om det i lyset af Rigsrevisionens kritik af den første kvalitetssikring ville have været relevant at lade alle dele af projektet kvalitetssikre på ny. Ministeriet har ikke besvaret spørgsmålet. I stedet peger ministeriet på, at andre dele af Ringstedbanen er blevet billigere end oprindeligt budgetteret.

»Derfor er det svært at se grundlaget for en fundamental kritik af projektets anlægsbudget,« skriver pressechef Mia Josiassen.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er citatet fra pressechefen ikke det tætteste vi kommer på åben indrømmelse af manglende faglighed, manglende politisk tæft og åbenlys arrogance ?
Det ville klæde ALLE implicerede at udvise ydmyghed.
Denne sag kan aldrig vindes rent PR-mæssigt - hverken i substansen eller ved udbredelse af fake news, vildledning (som er en krigs-list) eller anden propaganda.
Læs f.eks. https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Goebbels

Og fra https://ordnet.dk/:
Vildledning - det at give ukorrekte informationer så modtageren får et fejlagtigt indtryk eller en forkert forståelse af en bestemt sammenhæng

  • 4
  • 0

...til gengæld er det jo hverken første, anden eller tredie gang, at netop dette ministerium får kritik for manglende tilsyn eller ender i sager der trækker "fake news" kortet.
Men politikerne synes at foretrække det sådan, for ellers havde de vel lavet det om.
Det interessante er naturligvis om ministeriet har kendt den reelle pris, og dermed bevidst bedt konsulenthusene om ikke at kigge på det hele - i (endnu) et forsøg på at manipulere politikerne til at gennemføre Ministeriets egen autonome transportpolitik.

  • 8
  • 0

Konsulenter bliver ofte brugt for at have ryggen fri, når der går kage i den.
Det fritager dog ikke opdragsgiveren - Banedanmark - fra det endelige ansvar, selvom det er bekvemt, at lade aben ligge på konsulentbordet.
Banedanmark har gang på gang bevist at det ikke magter at planlægge, budgetere eller udføre opgaverne.
Udflyt Banedanmark - så langt væk som muligt - og start forfra med friske folk og en ny kultur.

  • 11
  • 0

...den "eksterne kvalitetssikring" bestilles og defineres af Ministeriet, så her kan man retfærdigvis ikke skyde på Banedanmark. Der er gentagne rygter om en vis form for "alternative konklusioner" i dén sammenhæng.

  • 1
  • 0

Tager man penge for en ydelse må man også have et ansvar

Hvilken ydelse?

"Blandt andet har Banedanmark af uvisse årsager udeladt en budgetpost på ikke mindre end 290 millioner kroner. ... Transportministeriet sikrede ikke, at den eksterne kvalitetssikring, som ny anlægsbudgettering kræver bliver gennemført, havde en tilstrækkelig dybde i gennemgangen af projektets anlægsøkonomi. ... valgte Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at netop det hjørne, der udgør løsning 0, ikke behøvede at blive kvalitetssikret på ny."

Hvad har konsulentfirmaerne forsømt?

  • 1
  • 0