Konstruktionsfejl fra 1954: Langebro kræver akut renovering
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Konstruktionsfejl fra 1954: Langebro kræver akut renovering

Klapbroen Langebro (bagerst) viser sig at indeholde konstruktionsfejl, der lukker vand ind i brodækket. Første skridt mod en løsning er at standse vandet i at gøre yderligere skade på konstruktionen. Illustration: olli0815 / Bigstock

Københavns Kommune har opdaget, at der siver vand ind i brokonstruktionen på Langebro fra 1954, hvilket kræver en akut genopretning.

Det viser en redegørelse, der er sendt til kommunens Teknik- og Miljøudvalg.

I første omgang skal der sættes 36 mio. kroner af til akut renoveringsarbejde til udførelse i år, anbefaler forvaltningen. Det skal behandles på et møde i udvalget i næste uge. På længere sigt står Københavns Kommune dog over for en endnu større udskrivning.

Den skal tage stilling til, om den 250 meter lange klapbro, der forbinder H.C. Andersens Boulevard med Amager Boulevard, skal gennemgå en totalrenovering for cirka 300 mio. kroner, hvoraf størstedelen skal udføres i årene 2021-25, eller om Langebro skal erstattes med en ny bro. Den sidste løsning vil koste omkring 1,3 mia. kroner, ifølge et overslag, som kommunen har fået fra en rådgiver.

Alvorlige fejl

Skaderne på Langebro blev opdaget i 2018 og 2019, hvorefter der blev opsat midlertidige foranstaltninger.

I forbindelse med en renovering i sommeren 2018 blev der ”konstateret rustangreb langs broklappens fuger”, fremgår det af fremstillingen til udvalget.

Året efter gik kommunen i gang med at anlægge p-kælder under Langebro på Sjællandssiden, og forvaltningen fandt flere alvorlige problemer i betonkonstruktionerne på broen:

»Herunder på de søjler der understøtter broen i p-kælderen og særligt på de 28 dobbeltsøjler (dilatationssøjler). Betonen er i dårlig stand, og flere steder er armeringen blotlagt. Skaderne skyldes bl.a. nedsivning af vand gennem en årrække,« står der i et notat fra august 2019.

Ud over indsivning af vand skyldes betonskaderne ”skjulte skader”, ifølge forvaltningen, der vurderer, at årsagen til de skjulte skader er en fejl i konstruktionen fra 1954.

Renovering i tre faser

Arbejdet til 36 mio. kroner, der skal udføres i år, skal først og fremmest forhindre, at der siver mere vand ind i brokonstruktionen.

Hovedpunkterne i den akutte renovering er:

  • Fræsning af slidlag på vej og cykelsti
  • Ny belægning på fortov
  • Nyt afvandingssystem
  • Renovering af taget på maskinrummet, hvorfra broklapperne styres
  • Udskiftning af belysningsmaster, der på grund af rust er i fare for at knække
  • Projektering og udbud af betonreparationer på søjler, bjælker og dæk.

Se oversigt over arbejdet nederst i artiklen.

Det er første fase i den store renoveringsplan. Fase to til godt 250 mio. kroner omfatter en gennemgribende renovering af primært betonen i perioden 2021-2025, mens den sidste fase indeholder genopretning af en skæv broklap til 14 mio. kroner; et arbejde, der skal udføres senest i 2029.

Udvalget har endnu ikke godkendt planen. Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager (Ø) har sagt til Berlingske, at renoveringen er det mest sandsynlige scenarie frem for en ny bro.

Overblik over de akutte renoveringer i pakken til 36 mio. kroner:

KonstruktionsdelTilstandReparation/tiltagPris (mio. kr.) (2020 p/l)
Slidlag på vej og cykelstiAsfaltbelægningen på broen er slidt og meget sporkørt. Flere steder er det underlæggende drænlag knust. Dette kan påvirke den underliggende konstruktion af broen, hvor broens membran og betondæk kan blive ødelagt.Fræsning af det eksisterende slidlag (øverste lag af belægningen) og udskiftning med nyt slidlag.15,1
AfvandingDet eksisterende afvandingssystem for broklapperne fungerer ikke optimalt, så der trænger vand ind i brokonstruktionerne.Afvanding udskiftes og nyt afvandingssystem monteres.5,9
Kunststofbelægning på fortovKunststofbelægningen på broens fortovsarealer er nedslidt og hullet, hvilket medvirker til, at der siver vand ned i den underliggende betonkonstruktion, som dermed bliver nedbrudt.Kunststofbelægning udskiftes.5,7
Dæk over maskinrumPå begge sider af broen står de store maskiner, der åbner og lukker broen, i nogle store rum. Tagene på disse rum er meget utætte, hvilket betyder, at der trænger vand ind, som løber ind i og ødelægger maskinerne.Betondæk over maskinrum på begge sider af broen skal renoveres.4,6
BelysningsmasterAlle 16 stålbelysningsmaster er stærkt gennemtærede af rust. Der er fare for, at de kan knække.Masterne skal udskiftes.3,5
Betonkonstruktion i P-kælderBetonen i brodæk, søjler og bjælker (især omkring de tværgående brofuger) er nedbrudt med armeringskorrosion (rust, der har gennemtæret stålet) og afskalning af beton. Det betyder, at der er konstateret bæreevnesvigt i konstruktionerne, som på nuværende tidspunkt bliver støttet med stålsøjler.Projektering og udbud af betonreparationer på søjler, bjælker og dæk i forskellige dele af brokonstruktionen og p-kælderen.1,5
I alt36,3

Tabel: Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så nu har vi i den ene ende Bispeengbuen, som skal totalrenoveres eller nedrives og i den anden ende Langebro som skal det samme.
Jeg håber at det vil give anledning at tanken om en tunnel på hele distancen og under HC Andersens Boulevard bliver genoplivet.
Finansiering kommer nok op i omegnen af cirkellinjen, men det må kunne afhjælpes af boligbyg ovenpå eller at de dumper jorden et sted i havnen og sælger grundene til bygherre/kapitalfonde.
Konsekvensen vil være en betydelig bedre midtby.

  • 18
  • 2

Jeg håber at det vil give anledning at tanken om en tunnel på hele distancen og under HC Andersens Boulevard bliver genoplivet.


Der er vist noget om at der på dele af den strækning allerede er en å under vejen - deraf navnet Åboulevard.
Bortset fra det kan jeg godt li' ideen, masser af storbyer har vejene skjult i tunneller men det skal gøres intelligent, kryds etc. skal også være under jorden og tilkørsel til P-huse skal også være direkte. Så kan man holde busser/sporvogne/cykler/fodgængere på overfladen og have en ren by med fuld trafik.

  • 14
  • 0

Jævnfør tidligere trafikforskere der ikke mener at det at kun have en forbindelse til en landsdel er et problem så må den økonomiske fornuft vel sige at broen skal lukkes og folk må finde andre veje... Man kunne bruge den som øvelse til nedrivingen af strorstrøms broen, tæt på alle de kloge hoveders skriveborde så de nemt kan nå der hen og ikke mindst tilbage inden for frokostpausen og få lidt praktisk viden.. .. nok med ironien selv om den passer fint ind her....

Men men.... bare vent KBH's kommune skal nok få nogle milioner ud af statskassen til denne for nationen så vigtige bro og sikkert få igennem at den skal rives ned og en ny bro skal bygges. Der til akitekt konkurencer, udbud, lidt korruption, et par italenske konsortier der ikke aner noget om danske løn og arbejdsforhold ej heller skat. En fordyrelse på et par hundrende procent, forsinkelser på 5-7år og et byggerri der ser håbløst ud, ikke virker og kræver mere vedligeholdelse fra dag et end den nu værende bro. Nå ja alt indledt med en solid stak studie ture til politikere og embendsmænd til passende eksotiske lokationer ude i verden for at studere... ja hvad egentlig? Ganske som det plejer at være i lille Danmark....

  • 9
  • 20

Den bedste løsning ville her være at lave en tunnel fra amager til bispeengbuen som i skriver. hvis man er ked af at rive broen ned pga den arkitektoniske værdi, så kan man jo flytte brohuset hen på kajen og lave det til et lille bro museum.

  • 5
  • 2

Er der nogen der har et bud på, hvad en sådan godt 5 km lang tunnel midt i København koster?
Bispeengbuens nedgravning bliver her vurderet til mellem 2,3 og 5,3 mia for 2,9 km. Dertil de sparede 1,3 mia for en ny bro.

Er det rimeligt at vurdere at prisen lander et sted mellem 5 og 10 mia? (1-2 mia/km). Hvoraf man under alle omstændigheder vil bruge 3,6-6,6 mia på en ny bro og nedgravning af Bispeengbuen!

  • 4
  • 0

Så nu har vi i den ene ende Bispeengbuen, som skal totalrenoveres eller nedrives og i den anden ende Langebro som skal det samme.
Jeg håber at det vil give anledning at tanken om en tunnel på hele distancen og under HC Andersens Boulevard bliver genoplivet.

Det ville være fantastisk, men det er helt urealistisk, desværre.

Det vil koste et 2-cifret milliardbeløb, og teknikborgmesteren klager allerede over de 36 (300) millioner kroner der skal bruges på Langebro grundet anlægsloftet:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/langebro...

  • 1
  • 1

Jeg har længe været misundelig på århusianerne, som har fået en fantastisk år midt i byen. Tilgengæld, så har de ikke en metro, men blot en letbane over jorden. Der var åbenbart ikke råd til begge dele.

  • 1
  • 2

Er der nogen der har et bud på, hvad en sådan godt 5 km lang tunnel midt i København koster?
Bispeengbuens nedgravning bliver her vurderet til mellem 2,3 og 5,3 mia for 2,9 km. Dertil de sparede 1,3 mia for en ny bro.Er det rimeligt at vurdere at prisen lander et sted mellem 5 og 10 mia? (1-2 mia/km). Hvoraf man under alle omstændigheder vil bruge 3,6-6,6 mia på en ny bro og nedgravning af Bispeengbuen!

For Bispeengbuen foreslåes en klassisk dansk discount-løsning. Den nuværende 6-sporede motortrafikvej med nødspor skal erstattes af en 4-sporet vej uden nødspor. Altså en flaskehals lige fra starten, da de tilstødende veje er 6-sporede. Alternativt skal trafikken ud i de små gader.

Løsningen bliver yderligere "billig" af det kun er Bispeengbuen man vil tunnellægge. Altså ingen til- og frakørsler.

Skal den resterende strækning til Amager også tunnellægges, stiller det meget højere krav til sikkerheden og dermed til lofthøjden og det gør projektet mærkbart dyrere. Til- og frakørsler vil gøre det endnu dyrere og hvis tunnelen skal borres ryger regningen igennem taget.

Vi taler i hvert fald om over 20 milliarder kroner for en 6-sporet løsning, og i hvert fald 12 milliarder kroner for en discountløsning.


Så er der samfundsøkonomien.
H. C. Andersens Boulevard er Danmarks travleste ikke-motorvej. Det vil koste et milliardbeløb i samfundstab at bygge tunnelen.


Som resultat sparer man 300 millioner kroner på Langebro og et tilsvarende beløb til renovering af Bispeengbuen og man får en nydelig å og en mere fredelig by. Givet en fornøjelse, men hvad ville man ellers kunne få, for et 2-cifret milliardbeløb?

  • 3
  • 4

Det ville være fantastisk, men det er helt urealistisk, desværre.

Det vil koste et 2-cifret milliardbeløb, og teknikborgmesteren klager allerede over de 36 (300) millioner kroner der skal bruges på Langebro grundet anlægsloftet

Det er ikke mere urealistisk end Lynetteholmen og havnetunnellen, som ser ud til at blive til, selvom der er et kommunalt anlægsloft og involverer 2-cifrede milliardbeløb.
Når borgmesteren brokker sig over at finde 36 millioner, handler det mere om at de skal findes akut i dette år, da der allerede er blevet tildelt penge til projekter i år.

  • 3
  • 0

Det er ikke mere urealistisk end Lynetteholmen og havnetunnellen, som ser ud til at blive til, selvom der er et kommunalt anlægsloft og involverer 2-cifrede milliardbeløb.

Havnetunnelen og Lynetteholmen skal være hel- eller delvist brugerbetalt.

Havnetunnelen i form af bompenge og Lynetteholmen i form af salg af grunde.

En lille indtægt vil der også være ved at bygge boliger hvor Bispeengbuen i dag ligger, men man går så glip af parkeringsindtægterne og kun en brøkdel af anlægsomkostningerne for en samlet tunnellægning kan finansieres den vej.

  • 2
  • 2

Den bedste løsning må naturligvis være at droppe broen til fordel for en bilfærge. Så kan man også få sig en kop kaffe mens man sejler over. Det er så hyggeligt!

  • 2
  • 2

Jeg håber at det vil give anledning at tanken om en tunnel på hele distancen og under HC Andersens Boulevard bliver genoplivet.

Det skal nok være nemt ... for der er slet ikke noget i jorden under Bispeengebuen, Ågade og H.C. Andersens Boulevard. Det bliver aldrig til noget.

Hvis man vil se hvor dyr den slags kan blive så kan man passende kigge på Bostons "Big Dig". I Boston havde man en motorvej gennem byen som man ville putte i tunneller under byen. Det blev en fin og men også meget dyr løsning og hele projektet tog 25 år.

Da man byggede den 2.5km lange Tip O'Niell tunnel (der er 4.5km fra begyndelsen af Bispengbuen til Amager) skulle man flytte forsyningsledninger, stabilisere bygninger, etc. mens byen fortsatte med at fungere. Det samme ville man skulle gøre i København. Læg oveni at en tunnel vil passere metroen 3 steder og at den skal gå under havnen nedenunder Langebro som stadigvæk skal fungere mens der bygges (Knippelsbro kan ikke håndtere særligt meget trafik og Sjællandsbroen er for langt væk).

Og så skal man i øvrigt huske på at en stor del af trafikken på vejen ikke bare skal til Amager, men at vejen er en af de primære indfaldsveje til København og Frederiksberg. Der ville således være brug for 2 spor i hver retning der hvor vejen går nu. Med mindre man vil lede trafikken ind på alle de mindre omliggende gader ... jeg er sikker på at borgerne på Fredriksberg og Nørrebro vil være lykkelige for den traffik.

Det kommer ikke til at ske så før vi har hoverboards eller flyvende biler.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten