Det er Københavns skyld det hele med alle deres prestige projekter.
Konkursen hos storentreprenøren Pihl & Søn har trukket en af koncernens underleverandører, VSB Industri- & Stålmontage A/S, med ned, og det påvirker nu arbejdet med at få gang i brobyggeriet igen.
Pihl arbejdede både på Cirkelbroen - en svingbro over Christianshavns Kanal, betalt af Nordea Fonden - og på en stiforbindelse fra Nyhavn, over Inderhavnen og videre mod Operaen, som Københavns Kommune og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal betaler.
VSB skulle producere hele Cirkelbroens overbygning og brodækkene til de tre mindre klapbroer over Christianshavns Kanal, Trangraven og Proviantmagasingraven.
Men ingen af ståldelene er blevet leveret til Pihl, og derfor tilhører alle brodelene konkursboet efter VSB, fortæller kurator Johnny H. Madsen fra advokatfirmaet Delacour.
»Det, der er produceret, vil vi nu forsøge at sælge. Det regner vi med at kunne forhandle på plads i løbet af nogle få uger.«
Han vil ikke oplyse, hvem de forhandler med om at overtage delene til de københavnske broer, men Københavns Kommune har for et par dage siden oplyst, at de ikke forventer, at der vil være problemer med at købe ståldelene til kanalbroerne ud af konkursboet.
Nordea Fondens direktør, Henrik Lehmann Andersen, oplyser i en mail til Ingeniøren, at Pihls konkursbo ikke har ønsket at indtræde i kontrakten, og fonden derfor har ophævet den.
Fonden forhandler med VSB's konkursbo om at købe ståldelene til Cirkelbroen ud, men det er endnu ikke afgjort, om man kan nå til enighed om en pris.
Ligesom Københavns Kommune har Nordea Fonden ikke fundet en ny entreprenør til at overtage byggeriet. Derfor vil fonden ikke komme med et bud på, hvornår Cirkelbroen, der efter den oprindelige plan skulle have åbnet i efteråret 2012, kan stå klar
Det er Københavns skyld det hele med alle deres prestige projekter.
Uden prestige projekter ville alt være super-effektive, billige, grå, kedelige stål/beton konstruktioner.
Problemerne i dette tilfælde har oprindelse andetsteds.
Man kan så benytte denne pause til at reflektere over om de broen er prisen værd i tabt sejlads aktivitet.
Hvad sker der med den rekretive værdi af en havn såsom Christianshavn, hvis de flotte sejlskibe forsvinder og kun lave glasfiber motorbåde bliver tilbage.
Bro-åbning er ikke noget man bare lige gør. Det er enten umuligt pga. tidspunktet (myldretid, spærretid) eller også er det så tilpas besværligt og tidskrævende at det forhindrer en sejltur.
Det er Københavns skyld det hele med alle deres prestige projekter.
Så vidt jeg husker manglede ca. 30 mio kr. i kassen hos Phil og Søn. Ud af en omsætning på flere mia kr.
Til sammenligning, får en direktør i Danske Bank 23 mio kr. i gylden håndtryk, og 1,3 mio kr. i månedsløn, eller 13 mio kroner for 10 måneder. I alt 36 mio kr.
Hvis Phil og Søn har betalt sædvanlige lønninger på de høje poster, kan det meget nemt være årsag til deres konkurs. Der var ikke afsat midler til direktionen.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard