Konkurs hos Pihls stålleverandør rammer fire københavnske prestigebroer

Konkursen hos storentreprenøren Pihl & Søn har trukket en af koncernens underleverandører, VSB Industri- & Stålmontage A/S, med ned, og det påvirker nu arbejdet med at få gang i brobyggeriet igen.

Pihl arbejdede både på Cirkelbroen - en svingbro over Christianshavns Kanal, betalt af Nordea Fonden - og på en stiforbindelse fra Nyhavn, over Inderhavnen og videre mod Operaen, som Københavns Kommune og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal betaler.

VSB skulle producere hele Cirkelbroens overbygning og brodækkene til de tre mindre klapbroer over Christianshavns Kanal, Trangraven og Proviantmagasingraven.

Men ingen af ståldelene er blevet leveret til Pihl, og derfor tilhører alle brodelene konkursboet efter VSB, fortæller kurator Johnny H. Madsen fra advokatfirmaet Delacour.

»Det, der er produceret, vil vi nu forsøge at sælge. Det regner vi med at kunne forhandle på plads i løbet af nogle få uger.«

Ståldelene til klapbroerne over Christianshavns Kanal og Trangraven (billedet) og Proviantmagasingraven er alle produceret af konkursramte VSB Industri og Stålmontage. Københavns Kommune forventer, at kommunen selv, eller den entreprenør, der kommer til at overtage Pihls arbejde med broerne, kan købe dem ud af konkursboet. (Illustration: DFA | Dietmar Feichtinger Architectes og WTM Engineers GmbH) Illustration: Københavns Kommune

Han vil ikke oplyse, hvem de forhandler med om at overtage delene til de københavnske broer, men Københavns Kommune har for et par dage siden oplyst, at de ikke forventer, at der vil være problemer med at købe ståldelene til kanalbroerne ud af konkursboet.

Nordea Fondens direktør, Henrik Lehmann Andersen, oplyser i en mail til Ingeniøren, at Pihls konkursbo ikke har ønsket at indtræde i kontrakten, og fonden derfor har ophævet den.

Fonden forhandler med VSB's konkursbo om at købe ståldelene til Cirkelbroen ud, men det er endnu ikke afgjort, om man kan nå til enighed om en pris.

Ligesom Københavns Kommune har Nordea Fonden ikke fundet en ny entreprenør til at overtage byggeriet. Derfor vil fonden ikke komme med et bud på, hvornår Cirkelbroen, der efter den oprindelige plan skulle have åbnet i efteråret 2012, kan stå klar

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Uden prestige projekter ville alt være super-effektive, billige, grå, kedelige stål/beton konstruktioner.

Problemerne i dette tilfælde har oprindelse andetsteds.

  • 9
  • 0

Man kan så benytte denne pause til at reflektere over om de broen er prisen værd i tabt sejlads aktivitet.

Hvad sker der med den rekretive værdi af en havn såsom Christianshavn, hvis de flotte sejlskibe forsvinder og kun lave glasfiber motorbåde bliver tilbage.

Bro-åbning er ikke noget man bare lige gør. Det er enten umuligt pga. tidspunktet (myldretid, spærretid) eller også er det så tilpas besværligt og tidskrævende at det forhindrer en sejltur.

  • 3
  • 1

Det er Københavns skyld det hele med alle deres prestige projekter.

Så vidt jeg husker manglede ca. 30 mio kr. i kassen hos Phil og Søn. Ud af en omsætning på flere mia kr.

Til sammenligning, får en direktør i Danske Bank 23 mio kr. i gylden håndtryk, og 1,3 mio kr. i månedsløn, eller 13 mio kroner for 10 måneder. I alt 36 mio kr.

Hvis Phil og Søn har betalt sædvanlige lønninger på de høje poster, kan det meget nemt være årsag til deres konkurs. Der var ikke afsat midler til direktionen.

  • 4
  • 5
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten