Konkurrenter: DSB kører med millionunderskud på Kystbanen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Konkurrenter: DSB kører med millionunderskud på Kystbanen

I øjeblikket har DSB svært ved at få togene langs Øresundskysten til at køre til tiden, og pendlerne klager over dårlig rengøring og service.

Alligevel vandt DSB sammen med skotske First Group udbuddet på at køre tog på blandt andet Kystbanen i syv år og lover for færre penge både driftsikkerhed, øget service og bedre rengøring.

DSB's tilbud på kystbanen 20 til 25 procent under, hvad selskabet i dag får for at drive strækningen. DSB var desuden ti procent billigere end næstbilligste tilbud, som kom fra Deutsche Bahn.

Især den danske del får konkurrenterne Arriva og svenske SJ til at spekulere på, om det danske baneselskab vil køre med millionunderskud. DSB skal nemlig kun have 350 millioner kroner om året for at drive Kystbanen og den danske del af Øresundstrafikken. Det tilbud er 680 millioner kroner billigere end Arrivas.

»Prisen svarer til, at hver gang vi kører med 100 tog, så vil DSB kunne gøre det samme med 81. Det er simpelthen for vanvittigt,« siger direktøren for Arriva i Danmark, Johnny Hansen til Jyllands-Posten.

»25 pct. af omkostningerne i udbuddet er faste i form af el- og infrastrukturafgifter, og man kan simpelthen ikke lave så store besparelser på den resterende del,« vurderer han.

Direktøren for SJ, Jan Olson, er også meget forundret over tilbuddet fra DSB.

»Prisforskellen er så stor, at det enten må bero på en regnefejl hos os eller hos DSB, og det vil vi nu analysere nærmere,« siger han til Jyllands-Posten.

Hverken Arriva eller SJ har ifølge avisen taget stilling til, om de vil klage over udbuddet.

DSB's direktør, Søren Eriksen, afviser, at DSB har regnet forkert.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først