Kommunerne skal selv vælge, om de vil skrotte 220.000 brændeovne

Illustration: CLAUS BONNERUP (arkiv)/POLFOTO

Regeringen har i pakken af initiativer til at sikre grønnere byer lagt op til, at de danske kommuner kan forbyde private brændeovne fra før 2008, hvis boligen er tilsluttet den offentlige varmeforsyning som naturgas eller fjernvarme.

Ud af Danmarks cirka 700.000 brændeovne står cirka 400.000 i byerne, og af disse ligger 220.000 i områder, der nu bliver berørt af udspillet.

Da det er et forhandlingsudspil, er det endnu ikke fastlagt, hvilke instrumenter kommunerne kan tage i brug. Det vil være en del af forhandlingerne med folketingets partier, og det forventes, at en endelig lov bliver vedtaget til efteråret.

Der er altså især fokus på brændeovne fra før 2008, hvor der blev indført nye regler for klimabelastningen. Der eksisterer allerede et generelt krav om, at brændeovne fra før 2003 skal udskiftes ved ejerskift, og Miljøministeriet oplyser, at der ikke er lagt op til sådan en mulighed i regeringens oplæg.

Læs også: Forbud mod gamle brændeovne sænker kun partikelforureningen marginalt

Men meget tyder på, at borgmestrene i landets store kommuner med forslaget vil gribe chancen for at få fjernet en kilde til partikelforurening i byerne.

Aarhusborgmester Jacob Bundsgaard (S) støtter regeringens forslag og siger til JP, at:

»Gamle brændeovne står for en meget stor andel af den samlede partikelforurening, så det er positivt, og vi skal se på, hvordan vi kan bringe det i anvendelse i Aarhus,« siger Jacob Bundsgaard.

Til TV2 Lorry siger overborgmesterkandidat i Københavns kommune, Sophie Hæstorp Andersen, at det er svært at finde argumenter for at have en brændeovn, når der samtidig er adgang til gas- og fjernvarme, og hun derfor gerne vil bidrage til at få de brændeovne væk, der er med til at skabe luftforurening.

Også Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) støtter forslaget og siger til TV2Fyn :

»Vi ved at brændeovne bidrager meget til partikelforurening, hvor der bor mange tæt sammen. Så der er nogle sundhedsmæssige risici. Vi vil derfor gerne have muligheden for, at vi i nogle områder af byen kan bestemme, om det skal være tilladt at have brændeovn uden filter, så vi kan sikre, at vi har en ren luft,« siger Peter Rahbæk Juel.

Læs også: Ulovlig dansk partikelforurening fortsætter år endnu: »Det er en katastrofe«

Til Altinger siger Steen Solvang Jensen, der er seniorforsker ved DCE-Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet, at et forbud potentielt reducere 100 for tidlige dødsfald hvert år.

»Det er tydeligt, at du kan få relativt meget ud af at sætte ind mod brændeovne, der er den største kilde til luftforurening med partikler herhjemme,« siger Steen Solvang Jensen.

Ifølge Miljøministeriet vil det være op til de enkelte kommuner at afgøre, hvor og hvordan et forbud skal udrulles og om der eventuelt skal betales kompensation til ejerne af brændeovnen. Der er med andre ord ikke nogen retningslinjer for, hvordan de nye regler skal håndhæves. Om skorstensfejerne skal involveres, eller om kommunerne kan vælge at skrive ud til alle ejere af de berørte ovne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

..altså de overordnede spilleregler, fx med udgangspunkt i et videnscenter, men med reel indflydelse på lovgivning og regulering. Regionerne har en række sundheds- og miljøfaglige kompetancer og er vant til konfliktstof.

Miljøstyrelsen/Miljøministeriet/Borgen har demonstreret, at den/de ikke kan, vil eller tør løfte netop denne opgave til et tidssvarende niveau. Altså efter at man har diskuteret brændeovne i mindst 25 år foreligger der fx. fortsat ikke lugtmålinger og ingen tidssvarende krav til brændeovnenes udledning på enkeltstofnivau, sammenlignet med fx fjernvarme mm. Staten har i årevis svigtet kommunerne i denne opgave.

  • 3
  • 12

Det sære er, at lugt fra svinefarme og visse andre industrier måles og håndteres objektivt, eller man forsøger i det mindste på det. (Udfaldet er så ikke nødvendigvist altid til alle naboers tilfredshed). Men man måler det i objektive enheder, ou, ved laboratoriemålinger/i felten. Og så nogle beregninger over hyppighed, styrke osv.

Mht. brænderøg har 'nogen' implicit besluttet, at den er behagelig, og dermed skal andre tåle relativt høje niveauer af røglugt (som så iøvrigt ikke er målt og kvantificeret). I konkrete klagesager kan det meget vel være en skorstensfejers udtalelse, altså en erhvervspart med selektive interesser, der ligger til grund.

  • 10
  • 11

man har diskuteret brændeovne i mindst 25 år

Og der kan næsten fra den ene dag til den anden indføres krav om enten en ovn med iltstyring af forbrændingen eller et to dages kursus med ekstern eksamination i korrekt brændefyring samt 2 - 5 års tilbagevendende genopfriskning.

Nu vi er i gang kan der passende indføres realistisk kontrol af de tusinder af olietønder med brændende affald der står og oser af iltmangel overalt udenfor byerne.

  • 4
  • 17

to dages kursus med ekstern eksamination i korrekt brændefyring

Du må gerne lægge link til dokumention for, at dette med sikkerhed fjerner lugt- og røggener hos naboen. Inkl. i stille vejr. :-)

En lille tankeleg: luftforurening fra biler har i en generation primært været håndteret ved gode råd om fornuftig bilkørsel. Og nogle bil-miljømærkningsordninger, der tager udgangspunkt i Ford T-modellen og i praksis administreres af autobranchen selv.

  • 5
  • 4

"Regeringen har i pakken af initiativer til at sikre grønnere byer lagt op til, at de danske kommuner kan forbyde private brændeovne fra før 2008"

Træf nu en beslutning så vi kan komme videre. Er det ikke det vi har en regering til? Nogle vil græde, nogle vil juble, perfekt bliver ingen beslutning aldrig, men kom nu videre. Det her er da ikke et emne vi skal diskutere i årevis.

Jeg er ligeglad med om dieselbiler (og benzinbiler) forbydes fra 2025 eller 2028. Men træf en beslutning så vi kan indrette os efter det. Jeg skal nok købe en elbil den dag jeg ved de er bedre end diesel- og benzinbiler eller eneste muligheder.

Det samme gælder dieselbiler og flygtningscentre. Træf en beslutning, sikre flertallet og kom videre.

  • 10
  • 2

Så, du må selv sandsynliggøre et par tusinde, Erik.

Start med et par snese eksempler.

Er det nok med adresser?

Så kan jeg jo tjekke dem ud, på min næste cykeltur rundt på de sydfynske øer.

Har ikke været på de sydfynske øer i mange år. Lolland, Falster, Møn og Sjælland er også øer.

(Medmindre altså, du med det samme indrømmer, din bemærkning var totalt udenfor virkelighedens rækkevidde.)

Det er helt bestemt "totalt udenfor virkelighedens rækkevidde" at forlange offentlig udlevering af noget der muligvis er lovbrud.

Go cykeltur! Det er noget jeg kender til, har aldrig ejet bil. Cykler selv mange tusind kilometer årligt. (Mange er mere end 2:-)

  • 2
  • 6

Argumentet, at alle brændeovne før 2008 er skadelige, holder ikke. Året er valgt, fordi der da blev indført regler for brændeovnes klimabelastning, forstået sådan at en ovn fra f.eks. 2006 er skadelig, mens en ovn købt i 2008 eller senere ikke er. Fakta er, at f.eks. en Fokus-brændeovn, lig en Svendsen Ovn og en Lotus 2060, der er testet før 2008 på Teknologisk Instituttitut, dengang mere end opfyldte danske og tyske krav, og også krav efter 2008, derfor fortsatte produktionen. Men er en sådan ovn købt før 2008, kan den forbydes, er den købt efter 2008, ja, så er den god nok. Det samme forhold gælder en lang række andre kvalitetsovne, også Svanemærkede. Derfor: Skal der nedlægges forbud, skal det begrundes i konkret miløjbelastning og ikke i en dato.

  • 16
  • 0

Skal der nedlægges forbud, skal det begrundes i konkret miljøbelastning og ikke i en dato.

Meget enig. Og nu når man siger miljøbelastning, kan man se på de grundlæggende testkrav i bekendtgørelse og mærkningsordninger. Sikrer kravene hvad der sundheds- og genemæssigt er relevant?

Brændeovnsbekendtgørelsens krav: "Støv 4 g/kg, og en maksimal emission på 8 g/kg i de enkelte prøvningsintervaller". Kg er brændets vægt. Og alt kemi og lugt i røgen hedder "120 mg C/normal m3 ved 13 % O2". https://www.retsinformation.dk/eli/lta/202....

Sundhedsforskningen taler om PM10, PM2.5 og PM1, hvor især de mindste fraktioner, partikler under 2.5, hhv. 1 mikrometer i tværsnit har sundhedsinteresse. I resten gemmes så de volative kulbrinter som benzen, toluen, xylen, tjærestofferne inkl. det meget giftige benzapyren, eddikesyre, formaldehyd, acrolein samt dioxin. Og lugt. (Dette er et lille udvalg).

Svanemærkets seneste krav 2017-2019: Støv 2g/kg og maks. emission 6 g/kg. 100 mg C m3 ved 13% O2. Så ældre svaneovne udleder så mere. https://www.ecolabel.dk/-/criteriadoc/5373.

Er der nogen, der kan belyse, præcist hvordan brændeovnsbekendtgørelsen hhv. svanemærkets krav sikrer mod lugtgener og sundhedsskadelige stoffer i relevante situationer?

  • 2
  • 3

Det er jeg glad for at høre men stadigvæk ser jeg jævnligt, og kan lugte, afbrænding af tagplader, dæk, emballage, sække og andet renovations pligtigt affald i et iltfattigt miljø på bunden af en olietønde.

Sådan lugtede der også i mit Klondykekvarter da vi flyttede ind for 23 år siden, når de ikke-fjernvarmeramte naboer fyrede med "brænde". Man skulle ellers tro at der var plads til at fyre med godt tørt træ, når de i forvejen havde de sparet et års forbrug af købt brænde, alene på den faste fjernvarmepris excl. forbrug. Dertil den forbrugsafregnede fjernvarme, til halvdelen af elprisen.

Men vi måtte jo lide for glæden ved at bengnavende politikere kunne hvile i sig selv, vel vidende at ingen af de profiterende parter i fjernvarmeindustrien led nød, og når det regner på præsten, så drypper det jo på degnen.

  • 5
  • 2

Man skulle ellers tro at der var plads til at fyre med godt tørt træ, når de i forvejen havde de sparet et års forbrug af købt brænde, alene på den faste fjernvarmepris excl. forbrug.

En god brændeovn med godt tørt træ kan sagtens forpeste luften i læ af skorstenen.

Alt hvad det kræver er en uvidende fyrmester der mener at når den ønskede temperatur er opnået skrues der ned for lufttilførslen og antager det både giver et komfortabet indeklima og samtidig spare brænde.

Det minder om bilkørsel hvor motor kører max omdrejning og hastighed reguleres med bremsen. Derfor kræves der kørekort til bil. Det samme burde gælde for brændeovne.

P.S. Fyrer selv med brænde.

  • 10
  • 1

... foreligger der fx. fortsat ikke lugtmålinger og ingen tidssvarende krav til brændeovnenes udledning på enkeltstofnivau, sammenlignet med fx fjernvarme mm.

Jeg må da rette mig selv: ældre lugtmålinger fra brændeovne findes da, og sågar inde på Miljøstyrelsens fyringsportal! https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/20.... (Jeg har søgt efter lugtdata, men fravalgte fyringsportalen, da jeg for år siden oplevede portalen mest som en reklamesøjle for brændeovne. Beklager!)

Et dyk ned i rapporten s. 79, tabel 5, viser OML-beregninger over lugtspredning fra brændefyr, hhv. brændeovn. Og at lugttærsklen (1 lugtenhed) lige netop var overskredet i 100 m afstand 1% af tiden ved almindelig forbrænding i brændeovn. I 10 meters afstand var der så angivet 19 lugtenheder. (Er der nogen, der ved hvad hyppigheden af lugt er i det tilfælde?). Ved optænding viser tabellen 6 gange højere værdier.

Lugtenheder, LE, er - mig bekendt - målt stofkoncentration, divideret med samme stofs koncentration ved lugttærsklen. LE'erne regner man så på i miljøvurderinger lige som man regner med stofkoncentrationer.

Men der er nogle logaritmiske sammenhænge mellem lugtenheder og oplevet lugt (ligesom ved lyd), så en faktor 10 øgning i LE'er betyder vist kun en svag stigning i den endeligt oplevede lugtintensitet. I så fald skulle oplevet lugt ved optænding kun være en anelse værre end under resten af forbrændingen jf. OML-beregningen(?), og det stemmer ikke helt med virkelighedens oplevelser, hvor den oplevede lugt under optænding er mange gange kraftigere end typisk hovedforbrænding. Notatet nævner dog også, at OML er mindre præcis helt tæt på kilden - den enten over- eller underdriver forureningen.

Fint at få lidt tal på lugt. Men myndighederne har da vist ikke rigtigt taget konsekvensen: er den typiske lugt fra brændeovne acceptabel? Notatet tyder ikke derpå, men afspejler så data fra ældre ovne. Den sidste del af min påstand "ingen tidssvarende krav til brændeovnenes udledning" vil jeg fortsat fastholde. Heri indgår også, at reguleringen ikke forholder sig til de additive gener ved mange brændeovne i et kvarter.

  • 4
  • 5

HVor mange gerenerer det seriøst at skifte en 14-15 år gammel brændeovn ud, især en der med stor sandlsynlighed bruger mere brænde og forurener. At det kun er for hyggens skyld er ikke nogen undskyldning, tværtimod.

  • 0
  • 5

HVor mange gerenerer det seriøst at skifte en 14-15 år gammel brændeovn ud, især en der med stor sandlsynlighed bruger mere brænde og forurener.

Jeg mener ikke, at man skal anbefale at skifte en ældre ovn ud med en nyere, sålænge også de nye ovnes præstationer er så summarisk dokumenteret. Og heller ikke dér foreligger der lugtmålinger.

Måske er de nye ovne direkte dårligere præsterende mht. NOx og dioxin, der øges ved højere forbrændingstemperatur. Brændeovne udleder væsentlig mere dioxin end fjernvarmeanlæggene.

Desuden har røgfanen på nye brændeovne måske en lavere temperatur pga. ovnens højere virkningsgrad? Det kan udfordre den såkaldte "fri fortynding", et begreb som i forvejen er lidt morsomt i tæt bebyggelse. Et ordentligt røgfaneløft kræver en væsentlig temperaturforskel. Røgfaner fra brændeovne har i stille vejr en vis tendens til at løbe ned ad taget og derfra bølge ned til terræn. I blæsvejr kan der sket det samme, men nu pga. turbulens ol.

  • 3
  • 3

minder om bilkørsel hvor motor kører max omdrejning og hastighed reguleres med bremsen. Derfor kræves der kørekort til bil. Det samme burde gælde for brændeovne.

Udover krav om kørekort til bil er der krav om årlige syn efter en vis alder. Herunder måles også udstødningen. For ringe stand: skrotning. Desuden er der færdselspoliti og hastighedskameraer samt stikprøvekontroller for spritkørsel. Bilkørsel er også meget synlig for medtrafikanterne, og en del bilister synes tilbøjelige til at give myndigheden et tip, hvis de ser rådden kørsel. Vist uden at 'tipperne' selv bliver hængt ud?

Men når folk først har en brændeovn, er der vel i praksis alene naboerne til reelt at 'kontrollere' (via ikke-anonyme klager til kommunen)? Når man har gjort dette en gang eller to (forgæves, konfliktfyldt og pinagtigt), så gør man det ikke igen.

  • 6
  • 2
  • 3
  • 5

Afskaf brændeovne helt! Det er jo absurd at folk fyrer med brænde og så samtidigt er helt oppe på dupperne mht. affaldssortering, elbiler, øko/vegetarisk mad, vindmøller, solceller, etc. aht. miljøet. Hvad i alverden skal vi dog med brændeovne? Der er vel næppe tale om et reelt behov mht. opvarmning for nogen overhovedet i DK. Hygge? Det kan man sagtens skabe uden en brændeovn!

  • 5
  • 12

Iltstyring kan vel ikke forbedre noget i sig selv. Det er den måde man altid har styret brændeovne på, sammen med mængden af brænde der lægges ind.

Svend - det er typisk at når der tilføres for lidt luft til den indfyrede mængde brændsel, at der udvikles røg og partikler. Derfor hjælper iltstyring!

Problemet er så at der afgivesfor meget varme...

Varmeafgivelsen bør reguleres v.h.a. den indfyrede brændselsmængde

  • 4
  • 0

Laes F.

Man har kun frihed så længe man ikke generer eller værre skader andre

Mener du sålænge ingen andre generer ens livsstil? Hmmm. Her ville jeg da gerne starte med min nabos plænetraktor. Den kører lørdag og søndag, gerne i etaper hver dag, i stedet for at få det overstået. så vi andre kan slappe af.

Desuden lever vi i et mindre bydsamfund hvor alle fyrer med en eller anden form for fast brændsel.

Ingen generes af de andres forbrug. af brikketter, piller eller brænde. Faktisk er det ren idyl.

Ét år fyrede en der boede til lej med gamle malede døre og dørfyldninger.

Da jeg fik sat en stopper for dét, var der ingen problemer.

  • 6
  • 1

iøvrigt fint, at du gjorde op med den helt fæle affaldsafbrænder i landsbyen. Ikke alle tør.

Tidligere spørgeundersøgelser peger på, at ca. ½ mio danskere er generede af brænderøg, altså ca. 5000 per kommune. Men de enkelte kommuner får måske 1-10 klager en vinter, hvis overhovedet nogen. Altså omkring én promille tør reagere.

  • 2
  • 7

Desuden lever vi i et mindre bydsamfund hvor alle fyrer med en eller anden form for fast brændsel.

Udfordringen her er at lave en lov der gælder i tæt boligbyggeri med varierende højde i de største byer med fjernvarme. - En lov der ikke gælder i mindre byer med afstand til naboen og uden en tæt blanding af etagebyggeri og parcelhuse. -

Selv bor jeg i en gruppe landsbyer med 45.000 indbyggere i udkanten af Københavns kommune, for os et mindre bysamfund. Derfor skal man være præcis i definitionerne. Man kan bestem have mange størrelser gode bysamfund, som I helt sikkert har.

  • 0
  • 0

Installer varmepumpe(r)!Er det nu også løsningen? Når brændeovnen afskaffes, og folket - eller en del af folket - jubler, så bliver glæden kun dog så kort. Naboen, genboen, fjernboen osv. installerer varmepumpe(r), luft/luft og/eller luf/vand. Afstand til skel mindst fire meter, og overholder maskineriet afstanden og støjnuveauet? bestemt ikke i alle tilfælde. Det viser sig allerede nu, at klagerne indløber over pumpestøj, kaldes "cikadeeffekt". Duften af brænderøg, korrekt fyret eller brummen, snurren, snerren fra varmepumperne. Kan man ikke klage over det ene, så får man det andet - og pumpen er kommet for at blive, og der bliver flere og flere. En brændeovn larmer dog ikke.

  • 3
  • 1

Duften af brænderøg, korrekt fyret eller brummen, snurren, snerren fra varmepumperne. Kan man ikke klage over det ene, så får man det andet - og pumpen er kommet for at blive, og der bliver flere og flere. En brændeovn larmer dog ikke.

Ordet "duft" lægger lidt op til, at lugten er behagelig. Og sådan kan man ikke generalisere. En del oplever røglugten som ubehagelig. Ordet "duft" svarer i mine øren til, at nogle omtalte varmepumpernes støj for "kvidren", fordi de selv har det fint med den.

Men der er da nogle dilemmaer mht. hvad folk skal vælge. Hovedproblemet er nok, at uanset opvarmningsform, er der en flere teknologier, hvis miljøbivirkninger er underbeskrevet og -reguleret, og/eller hvor leverandørerne ikke er dygtige nok. Og det er især de, der henvender sig til individuelle valg på husstandsniveau. Kollektive løsninger er mere professionelt håndteret og giver færre lokale bivirkninger.

  • 6
  • 3

Duft-, lugt-, eller stank af røg?

Om sprogbrug.

En simpel søgning på korpus.dk afslører at sprogbrugen ”duft af røg” er sjælden, søgningen giver kun to hits.

En søgning på ”stank af røg” giver også to hits og er altså ligeså sjælden.

Sprogbrugen ”lugt af røg” er derimod helt almindelig og på korpus.dk giver søgningen 31 hits.

Hvis man graduerer sprogbrugen efter positiv < neutral > negativ, altså duft < lugt > stank, er den almindelig sprogbrug nærmest en neutral i forhold til røg.

Prøv selv at søge i:

https://ordnet.dk/korpusdk/

Med venlig hilsen Peter Vind Hansen

  • 7
  • 1

Man brækker sig over at høre sådan noget....

Jeg synes vi skal afskaffe brændeovne - de udleder CO2 (jeg har ikke nogen selv)

Jeg synes vi skal forbyde dieselbiler i byerne (jeg har ikke nogen selv)

Forbyd kød fra køer, de udleder metan (jeg er alligevel vegetar)

Lad os få en masse vindmøller (bare ikke lige ved mig, men jeg bor i lejlighed langt fra områderne så det bliver ikke relevant)

  • 4
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten