Kommuner: Vinteren har smadret vores veje for mindst 10 mia. kr.

Kommunerne har forsømt at udbedre og vedligeholde borgernes hullede og smadrede veje efter en slem vinter, der betyder et efterslæb til reparationer på mindst ti milliarder kroner.

Det erkender Martin Damm (V), der er formand for miljø- og teknikudvalget i Kommunernes Landsforening (KL), skriver Ritzau ifølge dr.dk.

På grund af en vinter, hvor temperaturen i Danmark har ligget og svinget omkring 0 grader, har over 55 procent af landets kommuner brug for at udbedre deres veje.

Samlet set vil den regning løbe op i mellem 10 til 20 milliarder kroner, vurderer Henrik Garver, administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører.

»De kommunale veje er dårlige, og de bliver dårligere. Flere steder er de utilstrækkelige,« siger han til Ritzau.

Som Ingeniøren via nyhedsbrevet Momentum kunne fortælle tirsdag, er Rudersdal en af de værst ramte kommuner. Alene her har man fundet 11.000 skader, som vurderes at koste i omegnen af 4,2 millioner kroner. På landsplan udgør det kommunale vejnet 95 procent af samtlige offentlige veje, hvilket svarer til 69.907 km vej i alt.

Kong Vinter kan dog ikke tage skylden alene. Også vedligeholdelsen hos kommunerne forud for vinterperioden skal styrkes, hvis ikke regningen for brugbare veje i Danmark skal rende helt i vejret, for de hårde vintre for kongerigets vejnet kan være kommet for at blive.

»Tendensen går desværre ikke umiddelbart mod, at det bliver bedre i disse år. Det vil derfor kræve en stor indsats at sætte de veje i stand, som man ønsker at bevare,« fortalte Lars Bolet, lektor fra trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet, tirsdag til nyhedsmagasinet Momentum.

Tilbage hos KL lover Martin Damm, at kommunerne er i fuld sving med at rette op på problemet med de hullede veje:

»Jeg hører fra mange kommuner, at de er i gang med at lave nogle langsigtede aftaler, hvor der er tid til at rette op på vejene og samtidig vedligeholde dem. Og det har den skønhed, at det beskytter vejene mod politikerne, som lever for et år ad gangen,« siger Martin Damm til Ritzau.

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis ikke klimaministeren havde kæmpet så hårdt for at nedbringe CO2, så var dette jo aldrig sket. Sne og frost ville jo blot være noget man læste om i bøger. Hvad skal vi med en klimaminister hvis han ikke sørger for et ordenligt klima. :-)

  • 0
  • 0

"Det vil derfor kræve en stor indsats at sætte de veje i stand, som man ønsker at bevare,"

Skal vi nu vælge at nedlægge veje? Det må være muligt at finde ud af hvorfor vejene ikke holder til vintre. Materialevalg i vejbelægning, afløb og dræn. Nogle lande har veje med indbygget varme. Kunne den overskydende vindmøllestrøm kunne holde vejene frostfri samt rydningsfri?

Har vi ingen løsninger til at forebygge vinterskader? Vi har jo vinter næsten hvert år. Det har Klimaministeren jo (heldigvis) ingen indflydelse på. ;-)

  • 0
  • 0

Det kan simpelthen ikke passe at vores veje ikke holder til en omgang sne og frost. Den danske stat napper som Mark Christensen skriver, 40 Mia om året i registreringsafgifter. Det er da en slat...?

Hvis ikke kommunerne er i stand til at lappe vejene, så lav dem om. Lav dem ordenligt én gang for alle, frem for alle de lappeløsninger rundt omkring. Det er stort set hver gang at de har slået hul på en vej i århus, vel og mærket hele vejen, og så bliver den alligevel bare plasket lidt til. Lav det nu ordenligt! Slidlaget skal være tæt og jævnt med hældning mod kanstenen i begge sider. Der skal være de fornødne afløb, og skal de underliggende lag(under slidlaget) være dimensioneret til det tilladte akseltryk samt den mængde trafik der kører på vejen.

40 mia, det er alligevel noget der kunne sætte gang i væksten, hvis vel og mærket man(regeringen) formår ikke at udlicetere det hele til udlandske firmaer med egen arbejdskraft.

/Martin

  • 0
  • 0

Vi havde for nogle år siden en diskussion omkring hvor meget bilister betaler til statskassen i alt om året. Jeg gravede rundt i Danmarks statistik og kom frem til tallet 63 mia. På dette tidspunkt var budgettet for vejvedligeholdelse på ca 12 mia fandt jeg frem til. Staten scorede dengang ca 50 mia kroner om året på bilisterne til ting der ikke havde nogen direkte relation til bilismen.

  • 0
  • 0

@Tommy J m.fl: Det regnestykke gad jeg godt se. Selv påstande i andre tråde om et par og 40 mia i afgiftsprovenu /år er umiddelbart bruttotal, hvorfra du kan starte med at trække diverse skattefradrag fra (virksomheds), kørselsfradrag, kommunernes vejvedligehold og andele af anlæg, ditto for stat og regioner, hospitalernes 'Karina-tilfælde' osv. Listen er lang. Husk også kommunernes tilsyn med autobranchen :-) Det mest detaljerede regnestykke jeg har set (og det er tilbage fra beg. af 90'erne) endte på noget i nærheden af ... et rundt nul. Det lyder blot ikke så godt. Det som overses er, at budgetforhandlingerne mellem finansminister og kommuner så småt er ved at komme i omdrejninger nu.

  • 0
  • 0

Mark! det er jo noget vås, du der kommer med, og jeg tror du godt ved det. Bilisterne betaler ikke til vejene. Rygerne betaler ikke til sygehusene osv. osv. Skatteindtægterne går ALDRIG til det de kommer fra. - De går til det, der er politisk enighed om/flertal for....

  • 0
  • 0

Var det ikke en idé at udvikle en asfalteringsrobot, der selv lappede huller den fandt i vejen? Den kan finde hullerne mens de stadig er små og lappe dem med det samme, det vil i det lange løb kunne spare kommunerne mange penge. Alternativt: Sæt de arbejdsløse i aktivering med at kortlægge og lappe hullerne i vejene.

  • 0
  • 0

Men så er der jo andre der mister deres job.... Nåh nej! jobbet bliver jo ikke gjort. Jeg er arbejdsløs og vil godt melde mig frivilligt. Jeg er nemlig meget mystificeret over hvor svært det kan være at lappe huller, så det blir lavet ordentligt. Hvorfor blir det så ofte enten for højt eller for lavt??. (mærkes mest på cykelsti). På bil køre banen har jeg oplevet at en reparation er i stykker efter 1 måneds tid. Det må være det høje akseltryk fra lastbiler der smadre det.

Tyskerne har i øvrigt præcis samme problem med deres vejnet. Et kæmpe efter slæb på reparationer.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten