Kommuner koordinerer ikke vejarbejde
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kommuner koordinerer ikke vejarbejde

De forskellige offentlige myndigheder er for dårlige til at samarbejde i forbindelse med de omfattende vejarbejder, der pågår i Danmark. Dette forsinker trafikken og koster famfundet milliarder af kroner i form af tabt arbejdstid og skaber unødvendig forurening. Det påpeger trafikforsker, økonomer og repræsentanter fra transportbranchen ifølge Børsen.

I øjeblikket er der et rekordstort antal steder, hvor der er vejarbejde i Danmark, hvilket primært skyldes, at der er blevet udskudt vejarbejde for 2,8 milliarder kroner på de danske statsveje og broer - arbejde der skal indhentes i år.

Arbejdet involverer typisk, at staten skal koordinere indsatsen med en række myndigheder om el-, gas, fejrnvarme, tele- og kloakledninger. Problemerne opstår især, når vejarbejderne bliver sat i gang i en kommune uden at blive koordineret med nabokommunerne.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er enig i kritikken, og oplyser til avisen, at han nu vil gøre samarbejdet mellem myndighederne bedre, og indkalder til en såkaldt rundbordssnak for bl.a. Vejdirektoratet, regionerne, kommunerne, Sund og Bælt, selskabet bag vejanlægget ved Femern Bælt og Metroselskabet.

Dokumentation

Artikel i Børsen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er efterhånden umuligt at komme gennem Kbh fra Amager mod Hellerup. I øjeblikket er der gravet op på Rådhuspladsen, langs Kalkbrænderihavnsgade, Strandøre, Strandvænget, Ryvangs Allé m.fl. og til efteråret lukker de også Nr.Voldgade.
Man undrer sig over om det var nødvendigt at lukke/indsnævre samtlige passager samtidig.....

  • 0
  • 0

Den totale trafiklammelse er naturligvis tilsigtet fra Københavns Kommunes side.

Der mangler i den grad en statslig trafikmyndighed med operativ beføjelse til at overtrumfe kommunale andedamspolitikere på gadeplan.

"Nej, I må ikke lave en rundkørsel, et vejbump eller nedsættelse af en bros frihøjde på denne vej, da den er den del af det overordnede vejnet, og har været det i 150 år"
Det er kommunens egen dårlige planlægning der har gjort vejen til et problem.

Staten flyttede f.eks. Frederikssundsvej 500 meter sydpå, og Østykke Kommune lagde parcelhuskvarterer så på begge side af den og så helst den omdannet til stillevej. Til helvede med den gennemgående trafik.

Trekroner Allé gav en tiltrængt aflastning af Københavnsvej i Roskilde indtil den blev omdannet til fordelingsvej for den nye by i Trekroner. Her burde der have været en intern fordelingsvej med én tilslutning til Trekroner Alle, så trafikken til motorvejen kunne blive afviklet flydende.

  • 0
  • 0

først nedlægges Nørrebrogade (omlægges til cykler), så spærres 2/3 af parallelvejen Tagensvej. Det kan da kun være meningen, at biler skal ud af byen.
Det er da helt fint - men så meld da rent ud.
Der vil næppe gå lang tid før sulten melder sig i cafegaderne Sct Hans Torv, Elmegade, og mange andre.
København håner sine skatteydere. Der er nedlagt tusinder af parkeringspladser. Der bygges nyt uden at følge reglerne i Landbyggeloven (8-tallet!)

  • 0
  • 0

København håner sine skatteydere.(8-tallet!)

Nej, København håner ikke sine skatteydere. Hvis man bor i centrum af København, bor man også et af de få steder i Danmark, hvor man ikke har det store behov for en bil. Forretningerne ligger lige om hjørnet, og der er ikke noget sted i Danmark, der har bedre offentlig transport end centrum af København.

Hvis man ikke har et job, hvor man skal bruge bil, så er det fint at bo i København, være uden bil og spare mindst 30.000 om året på transport. Evt. kan man deltage i en delebils ordning.

Dem der bliver ramt, det er dem der ikke bor i centrum. Der er hvis man skal mellem Amager og Nordsjælland eller rundt om byen, at det hele halter. F.eks. burde havnetunlen enten være bygget eller i gang med at blive bygget.

Kommunens politik er også en trussel mod erhvernslivet, for de fleste virksomheder har et antal medarbejdere, der skal bruge bilen på arbejdet, og hvem vil betale et par tusinde kroner om året for at parkere? Det må være fristende for alle virsomheder at flytte ud af byen på den konto. Det giver så nye problemer, for der mangler hurtig offentlige transport til at bringe folk fra den ene forstad til den anden.

  • 0
  • 0

Først og fremmest vi ved godt alle sammen at de danske veje ikke har det godt ovenpå 2 maget hård vinter ja selv Vejle fjord broen fik hulder som gjord det muligt, at man kunne se broens top armeringsjern. Over de sidste 5 - 10år har vi fået store mængde regnvand, i en sådanne grad at for samtlige husejer er der kommet store stigninger på forsikringspræmierne, samtidigt med råber vi i kor om, at der skal ske noget.

Nu sker der noget, nu kommer der nye tekniske ledningsføring så som el, it, vand, kloak, fjernvarme, gas, etc. etc. etc. Og så er folk "Utilfreds" ja de kender ikke til pli og takt og tone, med at være glade for der bliver gjort noget til at fremtids sikrer samfundet mod kommende udfordringer.

Tilmed det der med, at kommunerne skal koordinere deres arbejde bedre i mellem hinanden? Lyder totalt ulogisk af flere logiske og med akademiske ordforråd. Det er ikke dem som har et kommunikations problem det er et typisk dansk entreprenør og rådgiver problem der givere alt for mange fejl og mangle som koster kunden kasse, samt levere ekstremt mange irritations momenter af de enkelte daglige bruger.
Kikker man ordentligt efter ved den enkelte projekt da vil man opdage, at der laves mellem 2 og 8 forskellige projekter samme sted, men udgravningen og jordpåkastelse sker med minimum 2 konkurrende entreprenørfirma. Hvilket jo er totalt ulogisk samt dyrt for samfundet, der er kort sagt ingen der tør tage det fulde ansvar.

Jeg kan se i det firma som jeg er ansat i har en afd. der kun laver opdatering på hvad der sker som så hjælper ledelsen med at finde ud af om alt er blevet husket inden jordpåkastelse finder sted. Måske derfor vil dette firma komme til at stå for mange flere projekter kontra pt. hvor det står for Danmarks største OPP anlægsprojekt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten