Kommune: Usandsynligt, at vi standser natarbejdet på metrocityring

Metroselskabets tidsplan for anlægsarbejdet på Cityringen ser ikke ud til at skride, selvom Natur- og Miljøklagenævnet i går tydeligt underkendte Københavns Kommunes et halvt år gamle tilladelse til aften- og natarbejde.

Klagenævnets kendelse til trods anser Københavns Kommune det for usandsynligt, at Metroselskabets bliver nødt til at standse anlægsarbejdet på Cityringens arbejdspladser.

På den ene side konkluderer Natur- og Miljøklagenævnet, at kommunen inden tilladelsen til aften- og natarbejde i juni i fjor skulle have gennemført en miljøvurdering, og at tilladelsen uden en forudgående miljøundersøgelse derfor er ugyldig.

På den anden side siger nævnet, at kommunen har pligt til at udstede påbud, og at det skal ske efter miljøbeskyttelseslovens paragraf 42. Den paragraf påbyder at afveje hensynet til fremdriften på Cityringen for at undgå at forsinke anlægsarbejdet med ansvaret for hensynet til anlægsarbejdets naboer.

Læs også: Aften- og natarbejde på metroen erklæret ulovligt

Både Københavns Kommunes miljøcenterchef, Hans Christian Karsten, og beboerne omkring Marmorkirken nærlæser i disse minutter klagenævnets kendelse. Beboernes vurdering er, at kommunen ikke kan komme uden om klagenævnets afgørelse om, at der skulle have været gennemført en miljøvurdering før rammebeslutningen 13. juni. Og da kommunen forsømte at gøre det, er de påbud, der er udstedt på baggrund af rammebeslutningen, ugyldige.

»Længe inden den politiske rammebeslutning om de udvidede arbejdstider forsøgte vi faktuelt og konstruktivt at forklare de københavnske lokalpolitikere, at de var i gang med at beslutte noget ulovligt,« siger beboernes talsmand, Kaj Larssen.

»Vi håber nu, at byggeriet fremover vil efterleve lovens krav om miljøvurdering og offentlig høring, så naboerne til metrobyggeriet ikke udsættes for alvorlig sundhedsfare i deres hjem.«

Metroselskabet venter på kommunen

Kommunen har allerede taget forskud på glæderne ved at udstede et strakspåbud til byggepladsen ved Nørrebroparken, som udgør en central position for tunnelborearbejdet. Derfor kunne tunnelboremaskinerne allerede i aftes fortsætte arbejdet.

Det sker ifølge kommunens teknik- og miljøforvaltning, fordi klagenævnet tidligere har pålagt forvaltningen pligt til at give entreprenøren de nødvendige redskaber til at gennemføre arbejdet.

Læs også: Metro-natarbejde kan muligvis fortsætte trods forbud

Metroselskabet venter spændt på kommunens vurdering af, hvad klagenævnets kendelse konkret kommer til at betyde for de enkelte byggerier på Cityringen. Før kan selskabet ikke vurdere, hvilken betydning den får for Cityringens tidsplan.

Selskabet kommer til at vente til i eftermiddag, for eftersom forvaltningen først onsdag eftermiddag modtog de omfangsrige afgørelser, som i disse timer granskes ivrigt, vil kommunen først i eftermiddag udtale sig om, hvilke af byggerierne på Cityringen der kan fortsætte uden forsinkelser.

Ulovlige penge

Klagenævnets kendelse kommer blot en uge efter, at Københavns Kommune påbød Metroselskabet at arbejde i døgndrift på byggepladsen ved Marmorkirken, hvilket fik selskabet til at tilbyde beboerne erstatning på op til 20.000 skattefrie kroner månedligt. Men det, siger klagenævnet i sin kendelse, er ulovligt.

(Foto: Metroselskabet / Ulrik Jantzen.) Illustration: Foto: Metroselskabet / Ulrik Jantzen.

Ifølge Metroselskabet er de mest støjende arbejder ved Marmorkirken slut i næste måned. CMT har etableret 109 af i alt 120 afstivende stationsvægge. Og bortset fra en kort efterfølgende periode med at nedbryde beton, larmer det arbejde mest. Til marts bliver stationsskakten delvist overdækket. Til maj næste år er anlægsarbejdet ved Marmorkirken efter planen slut, forudsat at det kan fortsætte døgnet rundt.

Emner : Metro
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På den ene eller den anden måde viser dette, at der tages mere hensyn til økonomien og magtbegæret, end til den menige borger.Fy for pokker!!!

  • 0
  • 0

På den ene eller den anden måde viser dette, at der tages mere hensyn til økonomien og magtbegæret, end til den menige borger.Fy for pokker!!!

Selv samme menige borger som bagefter ingen kvaler har med at køre lystigt rundt i metroen, og som forventer at man ingensteds i byen skal gå mere end 200 meter for at kunne komme med offentlig transport, stort set døgnet rundt.

Moral er godt, dobbeltmoral åbenbart dobbelt så god.

  • 0
  • 0

Juraen i det her er, at når folketinget vedtager en anlægslov, så kan den overtrumfe alle andre love. Folketinget kan for eksempel vedtage at bygge en motorvej tværs gennem 37 fredede bygninger, og fredningen ophæves så "bare" automatisk. Folk skal kompenceres og lovene skal være i orden, men det er blot bureaukrati. Intet kan forhindre anlæg vedtaget i folketinget i sidste ende (måske i enkelte tilfælde EU).

Tænk over hvad det er som rent faktisk sker: Folketinget er demokratisk sammensat, og en anlægslov kan kun vedtages hvis der er flertal for den. Forud for en anlægslov går en VVM-vurdering, som i dette tilfælde klart beskriver der skal arbejdes om natten med borearbejdet. Man har ikke rigtigt sørget for at få alle tilladelserne på plads, og det er i virkeligheden det som gør sagen så spejet nu, og en masse advokater tjener på det efterfølgende. Men fundamentalt er der ikke noget galt i folketinget laver love som underminerer tidligere vedtagne love. Man kunne jo bare lave de gamle love om, hvis man gad den proces, eller vedtage midlertidige love, eller suspendere tidligere vedtagne love.

Demokratiet bygger jo på, at når folketinget har samlet et flertal og befolkningen sammensætter folketinget, så er der indirekte et flertal i befolkningen som ønsker anlægget udført. Alternativet var, at man ikke skulle respektere et demokratisk flertal, og den går ikke. Så bliver individet desværre nogle gange klemt i processen, og det er sjældent kønt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten