Kommission: Sats stort på intelligent trafik

Variable skilte og lystavler, der giver trafikanterne besked om køer og indskrænkning af vejbaner bliver en langt mere udbredt og integreret del af det danske vejnet.

Det bliver en del af den strategi for intelligent trafikstyring (ITS), som Infrastrukturkommission fremlægger for regeringen i oktober.

Hidtil har Danmark ligget langt efter lande som Sverige og Holland med at indføre ITS, selv om det er veldokumenteret, at trafiksystemer både medfører mindre trængsel på vejene og forebygger alvorlige trafikulykker.

Motorringvej 3 - skilte Illustration: Steen Brogaard/brogaard.com

»Derfor skal Danmark også have en offensiv strategi for at indføre ITS,« fastslår Carl Bros administrerende direktør, Birgit Nørgaard, der udgør en tredjedel af Infrastrukturkommissionens ITS-arbejdsgruppe.

Gruppen afleverede i starten af sommeren en diger rapport til Infrastrukturkommissionen. I modsætning til senere rapporter fra de andre arbejdsgrupper blev den ikke offentliggjort på kommissionens hjemmeside, hvor den dog er tilgængelig nu. Heller ikke Birgit Nørgaards oplæg på Infrastrukturkommissionens halvvejskonference i sidste uge antydede en ITS-offensiv.

Nu fastholder både Birgit Nørgaard og FDM's administrerende direktør, Thomas Møller Thomsen, at de intelligente trafiksystemer ikke mangler gennemslagskraft i Infrastrukturkommissionen:

Thomas Møller Thomsen lægger vægt på, at gruppens anbefalingerne vil aflaste det eksisterende vejnet, og at man vil øge sikkerheden med alt fra kørebaner, der kan vende retning i takt med trafikken, over inddragelse af nødspor til lyssignaler, der tilpasser sig strømmen af biler.

Birgit Nørgaard finder det vigtigt at lægge ud med at lave en analyse af, hvilke virkemidler der skal tages frem. Hun ser ingen grund til at vente med at styre trafikken på de stærkt belastede motorveje og henviser til Ring 3-motorvejen i København, hvor information og variabel hastighed virker.

»I forbindelse med nyanlæg af vejen skal man gennemføre en ITS-vurdering af, hvilke midler man kan tage i brug for at sikre maksimal kapacitet,« mener Carl Bro-direktøren.

Hun er optimistisk, selv om hun ikke kan få øje på politikernes vilje til at investere i intelligente trafiksystemer.

»De få gode eksempler i Danmark har åbnet øjnene for, at det giver en glidende trafikafvikling og langt mere tilfredse borgere,« fremhæver Birgit Nørgaard.

Avisen Ingeniøren fredag: Danmark kan ikke bygge sig ud af trafikpropper

Dokumentation

Arbejdsgruppens rapport