

Elbilen ID.3 fra VW skulle hurtigt på gaden. Den samlede VW-koncern, der både indeholder mærker som Audi, Skoda, Seat og Bentley, havde et problem med at opfylde nye krav fra EU om et flådegennemsnit på bare 95 g CO2/km i 2021, og elbilen var løsningen. Så allerede i efteråret 2020 blev de første eksemplarer af den Golf-store personbil ID.3 sendt ud til forbrugere rundt om i Europa - herunder Danmark.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Var det ikke bedre om du selv lavede et simpelt eksperiment.</p>
<p>Skiv: FDM VW i søgefeltet på google. Prøv at sammenligne resultaterne du får ved at søge på: FDM TESLA</p>
<p>Hvis du føler at der er balance i tingene i de artikler der findes ved ovenstående øvelse, så tror jeg ikke du kan nås.
Har du overvejet at skænke det en tanke om hvorfor der er forskellige hits på de to søgninger ? F.eks. at VW er en smule ældre end tesla ? Måske også at internettet blev opfundet før tesla opstod ?
Somme tider er det en god ting lige at tænke sig om inden man fremfører påstande :-)
M
@Jakob.
Var det ikke bedre om du selv lavede et simpelt eksperiment.
Skiv: FDM VW i søgefeltet på google. Prøv at sammenligne resultaterne du får ved at søge på: FDM TESLA
Hvis du føler at der er balance i tingene i de artikler der findes ved ovenstående øvelse, så tror jeg ikke du kan nås.
Det er da alment kendt at FDM er dybt i lommen på VAG. Derfor!!
@Rasmus
Var det ikke bedre at tage konspirationsteorierne over på en Facebook debat side :-)
Det er da alment kendt at FDM er dybt i lommen på VAG. Derfor!!
Fordelen imo ved Tesla’s metode er, at de lynhurtigt implementere forbedringer - både mht software men også hardware på produktionslinjerne..
Tesla er banebrydende på flere måder.
++++:
Min oldgamle Model S 2015 har jo ikke CCS stik, men kun Type2 til Ac og Type2DC til Tesla Superchargere, så jeg kan ikke anvende Hurtig/Lynladere med CCS. Samtidig ønsker Tesla kun at etablere CCS stik på nyere Super Charger stationer, istedet for at have både Type2DC og CCS kabel på alle de lidt ældre SUC'er.
At ombygge min model til CCS support kræver en CCS Combo 2 adapter, samt en ekstra lade styreboks med tilhørende 'cabling loom' under bagsædet fordi min Model S er produceret før 1 maj 2019.
Den 11 december var Tesla Hillerød's Ranger (~Mobile Service Tekniker i elektrisk køretøj) forbi min hjemadresse og isætte den ekstra CCS styre enhed incl. kabling og ovelervere CCS Combo 2 Adapteren. Samtidig bestilte han en software opdatering til bilen, som gør at bilen inddrager Teslas CCS Superchargere (og pt også Ionity LynLaderne) i Ruteplanlægningen.
Samlet pris 2.450 kr!!!!! (Alene adapteren koster mindst halvdelen og opdateringen forbedrer væsentligt min Super Charger oplevelse, fordi jeg nu kan bruge Holbæk Super Charger. En Toyota Avensis, jeg tidligere har leaset, kostede sammenligneligt blot for opdatering af Navigations kortet! )
Tesla's Ranger Service er fænomenal
Little Off Tpoic
Men:
Jeg havde sprunget 12V Kabine Stikkets sikring med en defekt 12V -> 230V Inverter. At finde denne sikrings placering kostede teknkeren over en halv time, idet min model fra Okt 2015 kunne have to forskellige placeringer idet sikrings hardware forbedringer skete lige omkring mit VIN nummer. Uden Internet adgang til Tesla's blueprints ville det slet ikke være lykkedes.
Jeg tænker atv eslas "måde", som du beskriver det, er den rigtige. Tesla, med deres vertikale integration er et radikalt brud på den hidtidige just-in-time samlefabrik tilgang, som alle de andre fabrikanter benytter. De har en mindre skov af underleverandører, som reelt producerer bilerne. Nogle gange er selve samlepeocessen også outsourcet.At de gør ting på anden måde en andre bilproducenter er jo på ingen måde en garanti for, at Tesla metoden er forkert - nærmest tvært imod ift paradigmeskiftet fra ICE til EV..
Tesla har lavet vertikal integration og producerer rent faktisk de centrale dele af bilerne selv. Tesla producerer sågar deres eget chipsæt til deres centrale computere.
Teslas vertikale integration er kapitalintensiv i opstartsfasen, men betaler sig på den lange bane. Tesla er så vidt jeg er orienteret den eneste fabrikant, der sælger på det Europæiske marked, som rent faktisk har fortjeneste på salg af selve bilen . Jeg skal dog tage forbehold for de kinesiske mærker som jeg ikke kender tallene på. De europæiske mærker binder penge i halen af hver elbil på nuværende tidspunkt. Det er spændende at se hvor længe de kan fortsætte den store gældsætning - særligt nu hvor alt peger på at renterne er kommer til at stige.
Fordelen imo ved Tesla’s metode er, at de lynhurtigt implementere forbedringer - både mht software men også hardware på produktionslinjerne..
At denne tråd overhovedet bliver kædet sammen med tesla’s metoder er jeg forundret over.. Tesla havde ikke behov for at få 0-emissions biler på gaden hurtigere en godt var..
At de gør ting på anden måde en andre bilproducenter er jo på ingen måde en garanti for, at Tesla metoden er forkert - nærmest tvært imod ift paradigmeskiftet fra ICE til EV..
Teslas opdateringer godkendes af de hollandske godkendelsesmyndigheder. Jeg synes det er væsentligt mere trygt end at det er de tyske godkendelsesmyndigheder der skal godkende VW's produkter.Angående typegodkendelse og efterfølgende rettelse og tilføjelser til software har længe været et af mine store problemer ved Tesla's måde at drive forretning på og jeg er ked af at læse at VW åbenbart har samlet denne unoder op.
Det var de samme tyske godkendelsesmyndigheder der har godkendt Passat der ikke kunne bremse på saltede veje, biler der forurenede mere end 10 gange mere end lovligt (dieselsskandalen) eller den senste ID.3 og ...........
På mig virkdet det ikke videre trygt at tyske myndigheder godkender VWs biler, når samme myndigheder nu en del gange har vist, at de godkender defekte biler til salg i EU. VW har så stor vægt i tysk økonomi og beskæftigelse. at de tyske myndigheder tilsyneladende har mistet deres uvildighed/uafhængighed af VW og de nationalpolitiske interesser.
Angående typegodkendelse og efterfølgende rettelse og tilføjelser til software har længe været et af mine store problemer ved Tesla's måde at drive forretning på og jeg er ked af at læse at VW åbenbart har samlet denne unoder op.
Jeg er glad for og tager glædeligt imod OTA opdateringer af diverse forbruger elektronik, som telefoner og PC'er. Men når det kommer til sikkerhedskritiske ændringer, så er jeg måske lidt gammeldags og foretrækker skarp adskillelse imellem systemer.
At benytte forbrugeren som beta tester er da en fed måde at udvide sin test basis og samtidigt spare en hel masse penge. Men hvis diverse bil fabrikanter tror at man ved at få forbrugeren til at klikke "I accept!" Til beta versioner af software, så har informeret korrekt og er i sin fulde ret til at antage at folk så kører med samme overvåge hed, som en ansat test kører, så overvurderer de i den grad den gennemsnitlige befolkning!
Så min fornemmelse er at der er blevet gået på liste-sko omkring ID.3,
Det er VW vist ret gode til. Min far købte engang i 90'erne en Passat. Den var ved at slå ham ihjel da bremserne svigtede i et kryds. Da han kørte til forhandleren fik han beskeden: "Bare rolig det er et kendt problem, vi skifter klodserne vederlagsfrit - den type klodser du kører rundt med kan bare ikke bremse når der er vejsalt på vejen".
Den gamle var rystet - og jeg blev lidt gladere for min driftssikre Fiat.
En straf afgift for at producere ICE biler var en udspekuleret årsag til at VW sendte mangelfuld ID3 ud til forhandler og købere. ( 35% ikke sogt i 2020) . Se den danske Youtuber der besriver prolematikken i dybten nedenfor.
ps at VW så kan købe aflad (billigere end at betale til EU) ved betale Tesla og Kinesiske EV bilproducenter er efter min meing et politisk selvmål . Straf afgiften ( fulde beløb) burde være blevet brugt til at udbygge oplademulighederne i EU !
VW’s bluff is called - Forces unfinished cars on roads to save BILLIONShttps://youtu.be/4R1VdcS14bU
Da Ingeniøren selv fik mulighed for at prøvekøre en ID.3, var det med en oplevelse af et system som langt fra var færdigudviklet. Undertegnede var nænsom i kritikken og kaldte den samlede oplevelse af bilen for “ubagt” på Motorbloggen. Men faktum var, at vi også oplevede umotiverede fejlmeddelelser i et væk.
Nu husker jeg jeg ikke lige specielt Ing.dk's test af ID.3, men jeg er meget interesseret i el-biler og synes selv jeg har fulgt med i medierne om alle el-biler som præsenteres og testes.
Så jeg blev altså meget overrasket over Kontant udsendelsen, har slet ikke via medierne opfattet de store problemer som var omkring ID.3 i 2020. Så min fornemmelse er at der er blevet gået på liste-sko omkring ID.3, i modsætning til hvordan en del andre el-bil-fabrikanter er blevet håndteret.
Lad være med at smøre VWs snyd af på alle andre - Ford har aldrig været involveret i Dieselgate
Måske indirekte. PSA's (geniale) 1.6 liters HDI dieselmotor bruges bl.a. af Mazda, Mini, Fiat, Ford og Volvo. Der er vist en afstikker fra Dieselgate til PSA, jeg aner ikke hvor sagen ligger nu og om der er faldet dom i sagen, eller om det var en fuser.
Hermed ikke sagt at Ford har handlet bevidst. Jeg aner ikke hvem der er ansvarlig for motorstyringen i en motor hvis det er en motor fra fabrikant A der sidder i fabrikant B's bil.
Ved køb (gælder det mon ikke også biler ?) har køber 6 måneders returret og yderligere 18 måneders reklamationsret. Mange salgsvirksomheder opfylder dette uden videre, andre mindre, mere eller helt modvilligt. web-butikker går ned hvis ikke det virker.
Jeg glemmer ikke den studerende som for 5. gang kom med sin "defekte" PC, kritisk for studiets projektopgave, og fik en "sang fra se varme lande" om "vi prøver igen en reparation" - su kan komme om 14 dage. Naturligvis, for PCen var ganske ny, skulle han 1) have en ny, 2) have pengene tilbage. Det var svært at være lyttende deltager i forløbet.
Det som slår mig med DR1's historie er ikke så meget fejlene (mange, en hel del ganske alvorlige), MEN at de berørre kunder blev TABERNE. Hvorfor vedstod VW ikke en returret, hvorfor (det hørte vi ikke om) fik de ikke en gratis erstatningsbil (med kompensation for dyrere brændstof). Hvad skal man gøre som bilkøber for ikke at blive fanget i mastodonternes cirkus ?
PS: Det er jo, bagefter, indlysende, at bilens (kritiske) software skal adskilles i mission-critical (køre og låsefunktioner mv), og mission-support (navigation, skiltelæsning, vejbaneassist, og alt det andet).
Så vidt jeg husker viste det sig at være stort set alle producenter, der fiflede med forureningstallene. Ford, ...
Lad være med at smøre VWs snyd af på alle andre - Ford har aldrig været involveret i Dieselgate, hvor software bevidst snød når bilen var på teststand.
Hvor har motorjournalisterne været henne?
Interessant at stort set ingen motorjournalister har skrevet om fejl og mangler med ID.3 (og de øvrige VW, Audi, Skoda og Seat biler baseret på VW nye digitale platform), men at det er et program som dr’s Kontant, der udstiller VW’s problemer og fusk! Man kan endda se i udsendelsen at Kontant har arbejdet på denne sag siden i sommer.
Da VW Golf 8 kom frem for små to år siden gav FDM bladet Motor bilen det maksimale antal stjerner (6 stjerner ud af 6 mulige), så hvis man skulle tro hvad de skriver, så var bilen perfekt! Nu to år senere forsøger VW så at rette alle de fejl som bilen kom med, se https://amp.focus.de/auto/news/220-000-autos-allein-in-deutschland-grosse-software-probleme-vw-ruft-alle-golf-8-in-die-werkstaetten_id_25166295.htmlMin egen VW Golf har været på værksted i 59 dage det første år, og jeg har logget 188 forskellige fejl (adskillige trafiksikkerhedsfejl), - ikke så slemt som VW ID.3, men heftigt for den 8. generation af Golfen (der fik 6 stjerner). Hvorfor kommer det først frem nu, har motorjournalisterne fået mundkurv på af VW eller er de på anden måde blevet intimideret af VW?
Jeg har oplevet et par mindre problemer - fartpilotens lidt usikre skiltegenkendelse eller ikke-opdaterede kort kan jeg godt genkende. Ikke med en pludselig nedbremsning, men den vælger af og til at køre 130 i stedet for 110.
Der er mange fejl der ikke er noget nyt selvom medierne forsøger blæse det op som nyt. Min gamle VW Golf GTE havde allerede ved levering et forældet kort, der kun kan opgraderes ved at udskifte en DVD. Også GTE har en skiltegenkendelsesfunktion der fungerer som vinden blæser. Den har en lane assist der i bedste fald kan kaldes for et proof of concept. Den kan forbinde til mit wifi derhjemme men der er ingen funktioner der kan benytte data funktionen. Den blev solgt med 3 års abonnement (!) på en abb der kan styre varme, opladning etc, men app'en fungerede ikke og VW endte med at erklære at den funktion ikke er tilgængelig i Danmark.
Hvorfor skal Tesla fremhæves som dem der leverer ufærdig software? Den disciplin har de gamle producenter mestret for lang tid siden.
Så vidt jeg husker viste det sig at være stort set alle producenter, der fiflede med forureningstallene. Ford, Peugeot, Renault, Volvo, BMW, Nissan ... google "dieselgate FIRMA" og se anklagerne rulle frem.
og er glad for den. Jeg ventede dog et lille års tid med at få den, så de værste børnesygdomme var kureret. Køberne af ID.3 1st modellerne var advaret - man kan diskutere om mængden af fejl var for stor (det ville jeg nok også mene ud fra omtalen).
Det er bare sådan i dag - og det gælder især biler med mange "komfort-features", som el-biler ofte har - at det mere er computere på hjul end gammeldags transportredskaber. Som alle her formentlig ved, så er version 1.0 af software sjældent helt god.
Min kollega med en Tesla model 3 oplever også "uhensigtsmæssigheder" i dens software, og synes ikke de fejl jeg har set er noget at råbe op om.
Jeg har oplevet et par mindre problemer - fartpilotens lidt usikre skiltegenkendelse eller ikke-opdaterede kort kan jeg godt genkende. Ikke med en pludselig nedbremsning, men den vælger af og til at køre 130 i stedet for 110.
Men det er stadig den bedste bil, jeg har haft.
VW har uden tvivl evalueret at udbyttet var større end risikoen.
Utroligt at et firma som VW kan have en loyal en kundebase mens de vedvarende fifler med reglerne eller rent faktisk snyder og bedrager. Det er ikke alene køberne det går ud over. Det er også alle os andre der fx. blev bedraget med deres ulovligt forurenende diesel biler.
Erstatning til kunderne omfattet af Dieselgate, ha ha. De har ikke engang sagt undskyld. Det siger rigeligt om det firma.
Det her viser jo bare at VAG/VW er ligeglade med deres kunder. VW tænker på profitten og lader kunderne betale - ligesom med diesel skandalen.Men tænk over at de ca. 50.000 ID.3 som blev 'solgt' i 2020 gjorde at VW så kunne sælge måske 100.000 ICE biler...
Hvor mange danskere er det lige der har fået kompensation/erstatning fordi de reelt modtog en ringere bil end lovet af VW under dieselskandalen?
det var en mulig gigantisk bøde fra EU.
ID.3 blev hastet igennem i 2020 og også solgt internt i 2020 får at undgå bøden. De nye ID.3 har ikke helt samme problemer.
Men tænk over at de ca. 50.000 ID.3 som blev 'solgt' i 2020 gjorde at VW så kunne sælge måske 100.000 ICE biler...
Man kan blive helt svedig med opdatering "over the air".
Det har været rørt før, men er typegodkendelser ikke ved at blive noget udvandet når at producent åbenbart bare kan "pushe" ny SW ud i bilen ????
Og så synes jeg at den der med "ny teknologi" . Den kan altså ikke bruges som en undskyldning. Hvis skramlet ikke virker skal det ikke ud og køre i trafikken.
Det er selvfølgelig en katastrofal fejl når man ikke kan komme ind i bilen eller man ikke kan aktivere den overhovedet, selv når man er kommet ind.
Men ellers virker det som om en del af fejlene skyldes alle disse hjælpefunktioner, som stemmestyring, en fartpilot der læser vejskilte ..... Var det virkelig nødvendigt at addere alt dette i de første modeller? Hvorfor skulle de helt basale funktioner blive forstyrret af dette ekstra gejl?