Nu ved vi jo, at jernbanen er nedslidt, umoderne, udfordret og mister passagerer i stor stil sammenlignet med andre lande. Vi ved også, at jernbanen i dette årti vil være temmelig udfordret, grundet de mange, mange sporarbejder, signalprojekter og opsætning af el. Vi ved, at Banedanmark - hvis vi er rigtig heldige - er færdige med at lege med signalerne i starten af 2030erne og at - igen hvis vi er rigtig heldige - der er el mellem Danmarks 2 største byer i slutningen af 2020erne.
Alt i alt har jeg temmelig svært ved at se, hvordan man kan lokke én eneste bilist over i den "grønne" kollektive trafik inden 2030, hvor målet om 70 pct reduktion i CO2 skal være opfyldt.
Med andre ord, så kan jernbanen ikke hjælpe til med at opfylde målet. Så jeg er spændt på, hvordan politikerne vil klare det. Det nemmeste vil jo være at udskyde målet til 2035 eller 2040, hvad der sikkert også bliver løsningen. Regeringen har jo allerede brugt det første år på ingenting, så det haster tydeligvis ikke.