Kom en tur til Månen for 10.000 dollars
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kom en tur til Månen for 10.000 dollars

månen bagsiden

En unik raketmotor fra New Zealand skal være rygraden i en raket, som allerede i 2017 skal sendes til Månen. I første omgang bliver det uden mennesker om bord, men allerede om ti år skal turen udbydes kommercielt til en pris på bare 10.000 dollars (cirka 70.000 kroner) for en returbillet.

Det er virksomheden Moon Express, som står bag udviklingen. Moon Express blev grundlagt i Silicon Valley i 2010, og allerede i 2011 blev de første testflyvninger gennemført i samarbejde med Nasa.

Virksomheden Moon Express har af de amerikanske myndigheder fået tilladelse til at sende en ubemandet raket mod Månen allerede i 2017. Det er den første private virksomhed, der får sådan en tilladelse. Moon Express deltager i konkurrencen Google Luna X Prize. Foto: Moon Express

Læs også: Her er to pejlemærker i regeringens rumplan

Virksomheden meldte sig tidligt ind i kapløbet om at vinde den 20 mio. dollars store Google-sponsorerede Lunar X Prize. Målet er, at en privatejet virksomhed skal sende et rumskib til Månen, lande og køre et kamera 500 meter væk for derefter at sende HD-video og billeder tilbage til Jorden.

Newzealandsk 3D-printet motor skal drive raketten

I 2015 indgik Moon Express en aftale med den newzealandske virksomhed Rocket Lab, der har udviklet en 3D-printet raketmotor. Teknikken, der bruges, minder om SLS (Selective Laser Sintering), men bruger - i stedet for laser - en elektron-stråle til at smelte metallet. Dele som forbrændingskammer, turbopumper, injektorer og brændstofventiler er alle fremstillet ved hjælp af 3D-print.

Læs også: DTU Space i granatchok: To års arbejde på Jupiter-mission spildt

Raketten, som skal sendes af sted i 2017, koster cirka 5 mio. dollars. Men hos Moon Express forventer man, at den pris vil falde til 2 mio. dollars inden for fem år - og om ti år altså nå ned på en pris, så et menneske kan sendes af sted og tilbage igen for bare 10.000 dollars.

Månen bliver tankstation

Den ene af grundlæggerne af Moon Express, milliardæren Naveen Jain, siger i den forbindelse, at udforskningen af Månen har til formål at søge ny viden og ressourcer til at udvide 'Jordens økonomiske sfære:

»Om 15 år vil Månen være en vigtig del af Jordens økonomi og potentielt vores andet hjem,« siger Naveen Jain i en pressemeddelelse.

Læs også: Apollo-astronauter har stærkt øget risiko for at dø af hjertekarsygdomme

Moon Express har nemlig andre interesser end bare at sende velhavende turister på en månetur; administrerende direktør for Moon Express Bob Richards peger på, at den nylige opdagelse af vand på Månen er en økonomisk game changer for menneskehedens fremtid:

»Vand er solsystemets olie, og nu er Månen blevet en benzintank på himlen.«

Dermed kan Månen blive mellemstationen på vej til Mars. En tanke, som andre raket-entreprenører som for eksempel Elon Musk’ SpaceX også har peget på.

De amerikanske myndigheder har allerede givet Moon Express lov til som de første at gennemføre turen til Månen i 2017.

Se test af Moon Express' raketmotor:

Kommentarer (7)

Hvis de motortests de viser her, er et udtryk for, hvor langt de er, kommer de ikke til månen i 2017 ;o)

mvh Flemming

  • 9
  • 1

Nogen ide om hvordan de re-igniter deres motor? Eller deres ignition system?

  • 1
  • 0

Nu er jeg ikke ingeniør, men hvis man vil flyve til månen med en krydsning af en højtryksrenser og en ukrudtsbrænder, skal man nok afsætte god tid til turen. Det kan også være passagererne skal skilles ad, og delene flyves i en flåde af rumskibe. Så kan man altid samle dem igen på Månen.

  • 4
  • 1