Kollideret fregat sunket: Forsvaret tvivler på, om skibet kan bjærges
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Kollideret fregat sunket: Forsvaret tvivler på, om skibet kan bjærges

Illustration: Det norske forsvar

Det norske krigsskib Helge Ingstad kan måske ikke reddes efter en kollision i sidste uge. Sådan lyder en vurdering fra det norske forsvar ifølge Teknisk Ukeblad.

Krigsskibet har indtil videre været holdt stabilt af trosser på lavt vand, men tirsdag morgen røg flere trosser fra skibets forende.

Læs også: Fregat kollideret med tankskib: 385.000 liter diesel skal pumpes ud

Dette fik fik skibet til at synke yderligere, og billeder fra kysten viser, at kun radartårnet stikker op over vandoverfladen.

Begrænsning af skaderne

Planen er dog fortsat, at fregatten skal bjærges, men ifølge chefen for den kongelige norske marine kan situationen være vanskelig at løse.

»Vi prøver at begrænse skaderne i det omfang, det er muligt. Vi skal have bjærget fartøjet og få det til Haakonsvern. Så må vi derefter se, hvad der er hensigtsmæssigt at gøre. Men det er klart, at jo mere vand, der kommer ind i skibet, desto større er skaderne og ødelæggelserne på skibet,« sagde Nils-Andreas Stensønes, der er chef for den kongelige norske marine, på en pressekonference tirsdag.

Læs også: Kollideret krigsskib synker: Flere trosser er røget

Forsvaret har tidligere oplyst, at bjærgningen skal foregå i samarbejde med Boa Management AS, fordi forsvaret ikke selv har kompetencerne til at foretage bjærgningsarbejde.

Ikke sikkert, at det bliver et skib igen

Ifølge en ekspert i skibsskader, som Aftenposten har talt med, er det usikkert, om skaderne på Helge Ingstads er for omfattende til at kunne repareres.

»Jeg kan have min tvivl om, hvorvidt dette nogensinde bliver et skib igen. Fregatten har ligget og skurret og vredet sig, og skaderne er enorme,« siger skibsskadeekspert Erik Tveten til Aftenposten.

Han pointerer, at stort set alt elektrisk udstyr på fregatten er nødt til at blive udskiftet. Desuden er både hovedmotor, hjælpemotor og alle elektriske motorer nødsaget til at blive skiftet ud, fordi de allerede er ramt af alvorlige rust- og korrosionsskader. Endelig må vandskadet militærudstyr også skulle udskiftes, tilføjer han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I alt hvad det indtil videre er fremlagt, af lyd og billeder optræder kun mænd.

Dem der spekulere i kvindernes indvirkning, er dem der har siddet (chokeret) klar med artiklen om kvinderne fra 2017.

  • Kun forsvaret ved hvem, der var ombord. (muligvis også russerne)

Jeg syntes, navigatørerne lyder unge, men det er subjektivt.

Dog ved jeg, af erfaring, at reaktionshastigheden for et skib, kan være en stor overraskelse og meget variabel, for selv erfarne folk.

Hilsen kvindelig maskinmester

  • Hvis eneste kvindelige indflydelse ombord, var begrænsningen af kollegaenes brug af lænsebrønde til vandladning. ;-)
  • 4
  • 1