Kollapset motorvejsbro skal genopføres med samme metode
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kollapset motorvejsbro skal genopføres med samme metode

Brokollapset på Helsingørmotorvejen i september, der kun ved et tilfælde undgik at koste liv, har ikke fået Vejdirektoratet til at vælge en ny byggemetode. Det fortæller adm. direktør for entreprenøren Barslund Thomas Barslund, som har overtaget brobyggeropgaven fra konsortiepartneren CG Jensen.

»Vi vil ikke gå ind og lave en omprojektering, men holder os til kontrakten, hvor der står, at de skal være in situ-støbte.«

Læs også: Rapport: Støbeformens 'vinger' fik bro til at kollapse

Broen, der skulle føre Egebækvej over Helsingørmotorvejen, kollapsede lørdag 27. september, mens entreprenøren CG Jensen var i gang med at støbe brodækket. Godt to tredjedele af betonen var hældt i støbeformen, da den af endnu ukendte årsager brød sammen. Cirka 25 betonarbejdere og tre pumpeførere opholdt sig på broen, da støbeformen gav efter, men heldigvis kom ingen alvorligt til skade. Lykkeligvis var der ingen trafik under broen, da kollapset skete.

Selv om støbeformen til en bro over Helsingørmotorvejen var blevet forstærket flere gange, brød den alligevel sammen lørdag 27. september. Nu lægger Vejdirektoratet op til, at broen skal genopføres in situ-støbt. Illustration: Frank Huess Hedlund

Læs også: DTU-professor: Brokollaps ligner en gentagelse af et forskallingsproblem

Kollapset rejste spørgsmålet om det forsvarlige i at støbe broer over veje med trafik under, og Vejdirektoratet suspenderede øjeblikkeligt alle planlagte støbninger af brodæk over veje med trafik.

Da det stod klart, at hele den kollapsede bro skulle rives ned, og en helt ny genopføres, åbnede Vejdirektoratet desuden op for, at erstatningen kunne blive opført som elementbro eller med andre metoder, der ikke krævede en opbygning af en støbeform hen over vejen.

»Broen er aftalt som in situ-støbt, men vi afventer entreprenørens udspil,« sagde Vejdirektoratets anlægschef, Erik Stoklund Larsen, til ing.dk 24. oktober.

Læs også: Hollandsk firma skal genopbygge kollapset bro

Oprindeligt havde CG Jensen ansvaret for at opføre de syv broer, som var nødvendige for at udvide Helsingørmotorvejen fra fire til seks spor over en strækning på 4,2 km. Konsortiepartneren Barslund skulle stå for de øvrige arbejder. CG Jensen nåede at opføre to broer, men efter kollapset af den tredje krævede Vejdirektoratet, at Barslund skulle overtage broerne. Barslund hyrede en tidligere samarbejdspartner, hollandske TBI Infra, til at opføre de resterende broer i projektet.

Barslund og TBI Infra har præsenteret Vejdirektoratet for forskellige muligheder for at genopføre broen ved Egebækvej og de resterende to broer. Men Vejdirektoratet har ifølge Thomas Barslund altså holdt fast i projektets oprindelige plan om at støbe broerne på stedet.

Læs også: Ledende folk blev smidt ud af broprojekt før kollaps

Men stilladserne til støbeformen, som var årsag til en voldsom konflikt mellem Vejdirektoratet, CG Jensen og entreprenørens stilladsleverandør, tyske Kehl, bliver anderledes, lover Thomas Barslund.

»Vi har diskuteret nogle forskellige stilladsløsninger med Vejdirektoratet. Vi har nogle forslag til, hvordan man kan lave dem på en anden måde, men præcist hvordan vil jeg gerne vente med at fortælle om, indtil vi har aftalt det med Vejdirektoratet.«

Læs også: Første brostøbning efter kollaps er nu i gang

Efter kollapset har Vejdirektoratet genoptaget støbninger af brodæk over veje med trafik. Men støbningerne bliver først sat i gang, efter at en række nye tjekprocedurer – som blandt andet indebærer tredjepartsgodkendelse af stilladsprojektet – er blevet gennemført.

En ekspertgruppe nedsat af Transportministeriet er for øjeblikket i gang med at undersøge årsagen til kollapset, men der er ikke sat nogen dato for, hvornår gruppen skal være klar med en forklaring.

Læs også: Trafikminister vil kulegrave brokollaps

Udvidelsen af Helsingørmotorvejen skal stå klar i 2016.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg mener ikke, at man skal vælge andre måder at opføre broer på, fordi ovennævnte metode er blevet så skammeligt hånet og misbrugt. Sagen er jo den, at hvis man havde sat det samme hold til at opføre en hvilken som helst brotype med samme skødesløse holdning, ville den efter al sandsynlighed også være braset sammen. Brotyper bør vel vælges efter helt andre kriterier.

Tilbage er også spørgsmålet om, hvilke rettelser som Cowi og VD egentlig har påtalt og forlangt rettet for at afstive forskallingen, de er efter min mening ret svære at få øje på. Situationen har måske været den, at tilsynet er kommet alt for sent på banen, forskallingen har stort set været færdiglavet og burde have været totalt kasseret, det har man så ikke kunnet eller turdet og har nøjedes med at forlange nogle forstærkninger hist og her. Hvor egentlig? Ville nogle skråstivere på søjlerne ikke have været tvingende nødvendigt for at optage de langsgående forskydningskræfter der opstår, når man begynder at fylde beton i støbeformen? Det kunne måske have været et alternativ til en total kassation og ovenikøbet billigt, synligt og let at kontrollere.

Jeg ønsker det hollandske firma held og lykke fremover, og gid de må sætte nogle ordentlige ingeniører til at lave beregningerne, nogle ordentlige håndværkere til at udføre arbejdet, nogle ordentlige pladsformænd og et ordentligt tilsyn med den nødvendige kompetence til at kassere hele "ski.....et", hvis det ikke overholder selv de simpleste krav i normer og håndværkstraditioner.

Mvh
fra en maskiningeniør

  • 1
  • 0