Kollapset bro blev 3D-scannet i sidste øjeblik
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kollapset bro blev 3D-scannet i sidste øjeblik

17 timer efter, at en bro over Helsingørmotorvejen kollapsede, begyndte entreprenørerne at rive resterne ned. Men for at give den ekspertgruppe, som politiet har nedsat til at finde årsagen til kollapset, noget at arbejde ud fra, blev broen både 3D-scannet, gennemfotograferet, opmålt af landmålere og inspiceret af ekspertgruppens medlemmer, før maskinerne rykkede ind.

»I sidste øjeblik blev man klar over, at det nok ville være en god idé at 3D-scanne broen, så man har noget ud over fotografier og de oprindelige tegninger,« forklarer professor emeritus Niels Jørgen Gimsing fra DTU Byg.

Han er en del af det hastigt sammensatte ekspertpanel, som under Force Technologys ledelse skal forsøge at finde årsagen til, at den 72 meter lange bro kunne kollapse. De øvrige deltagere kommer fra rådgivningsfirmaerne Niras og Grontmij.

Flere steder i verden er politiet begyndt at 3D-scanne gerningssteder. Det samme har den ekspertgruppe, der skal undersøge kollapset af en bro over Helsingørmotorvejen, gjort. Scanningen er sammen med fotografier, forklaringer og tegninger grundlaget for ekspertgruppens opklaringsarbejde. Illustration: Vejdirektoratet

Søndag besigtigede en del af panelet resterne af broen. Imens målte landmålere broen op for at finde ud af, om stilladset, der bar brodækkets støbeform, havde forrykket sig. Og hele broen blev scannet med 3D-scannere.

Læs også: Vejdirektoratet skærper tilsynet med alle støbninger af nye broer

Ifølge adm. dir. Michael S. Larsen fra den ansvarlige entreprenør, CG Jensen, sprak støbeformen pludselig, da håndværkerne havde fyldt omkring 800 ud af 1.200 kubikmeter beton i formen.

»Folkene har forklaret, at støbeformen under udstøbning af brodæk åbnede sig to steder, og at betonen væltede ned på motorvejens sydgående spor. De involverede medarbejdere blev skubbet omkuld på grund af bevægelsen, og enkelte måtte gribe fat i noget for at undgå at styrte de vel cirka seks meter ned på kørebanen. Det er simpelthen så heldigt, at ingen faldt ned. Det er vi lykkelige for,« forklarede han til avisen Licitationen for nogle dage siden.

Læs også: Se, hvor kollapset bro gav efter

Men om ulykken er udløst af, at en del af stilladset har givet efter, om det er selve støbeformen, der har været for svag, eller om der er en helt tredje årsag til kollapset, er endnu ikke til at sige. Ifølge direktøren for DTU Byg, Michael Havbro Faber, er der imidlertid mest, der tyder på, at fejlen skal findes i støbeformen.

»Det er sandsynligt, at træformen ikke kunne bære vægten. Den er meget skadet og er faldet helt fra hinanden«, forklarede han i Politiken torsdag.

Det er endnu uvist, hvornår ekspertgruppen vil offentliggøre sine konklusioner.

Læs også: Stilladset på kollapset motorvejsbro måtte forstærkes flere gange

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat fra tråden: "Stilladset på kollapset motorvejsbro måtte forstærkes flere gange".
Entreprenørkonsortiet bag den kollapsede motorvejsbro på Egebækvej i Gl. Holte, CG Jensen og Barslund, har flere gange måttet forstærke sin konstruktion inden ulykken i lørdags. Det oplyser Erik Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet.

Når projektet har været så mangelfuldt at det har været nødvendigt at forstærke det efterfølgende, så har man samtidig et signalement af et sjusket forarbejde.
Så er det knap så overraskende når det ender galt.
Når du skal forstærke på et stillads som er opført, så er der kun muligheder for lappeløsninger.
Et grundlæggende problem med understøtningens design og udformning er på et så sent tidspunkt ikke muligt.
Det er også et signalement på svigt i hele organisationen.

  • 7
  • 1

Vejdirektoratet har fast monteret kamera der peger imod broen - dette har de brugt til at lave en timelapse video af oprydnignen - men det har også optaget selve sammenstyrtningen..
Kan Ingeniøren ikke få fat i den stump film fra vejdirektoratet, så man kan se hvordan sammenstyrtningen starter? Så hut jeg visker så optager kameraerne i full HD og med "mange gange" optisk zoom..

  • 5
  • 0