Kollaps i kinesisk metrobyggeri koster ti livet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kollaps i kinesisk metrobyggeri koster ti livet

Et område på omkring 200 m2 er sunket sammen over en tunnel i byen Foshan i den kinesiske Guangdong-provins. Årsagen til kollapset er ifølge mediet Tunneltalk en utæthed i tunnelboremaskinen, der var i gang med at bore en ny metrotunnel under vejen. Ulykken kostede mindst ti personer livet. Illustration: CCTV (Stillbilled fra Youtube-video)

En lille mudderstrøm i bunden af tunnellen. Det var det første faretegn, tunnelarbejderne lagde mærke til. Strømmen fortsatte, og da de senere hørte høje lyde, gik det op for dem, at noget virkelig var galt. Derfor begyndte de at løbe, mens de råbte til deres arbejdskammerater, at de skulle se at komme ud.

Læs også: 160 meter beton-prop: Tyskere støbte tunnelboremaskine fast for at redde tunnel

Sådan beskriver tunnelarbejderen Weng Yuhang ifølge Hong Kong-avisen The Standard, sin oplevelse af en alvorlig ulykke, der ramte et metrobyggeri i byen Foshan i den kinesiske provins Guangdong 7. februar.

Mindst ti døde

Tunnelarbejderne var i gang med at bore en ny metrolinje kaldet linje 2 med en tunnelboremaskine med jordtryksbalanceret borekammer (earth pressure balance (EPB), red.). Den seks meter brede tunnel skulle blandt andet gå under en stor vej kaldet Jihua West Road. Ved syv-tiden om aftenen, lagde tunnelarbejderne ifølge avisen mærke til indtrængende vand i bunden af tunnelen. De forsøgte at stoppe vandindtrængningen - men uden held. Klokken 8.40 lød der høje lyde, og arbejderne begyndte at storme ud. Men det lykkedes ikke for alle, at komme ud, før en blanding af vand og mudder skyllede ind i tunnelen. Ifølge specialmediet Tunneltalk.com er der således fundet ti omkomne og én person var stadig savnet, da Tunneltalk offentliggjorde sin artikel 15. februar.

Læs også: Tysk tunnelboremaskine druknet i 10.500 m3 beton efter uheld

Ulykken var også meget tydelig fra overfladen, hvor et område på omkring 200 m2 sank sammen og blev fyldt med vand. Kollapset skete lige under vejen, så trafikken blev stoppet og vejen afspærret.

Ifølge Tunneltalk valgte man derefter at fylde 30.000 m3 beton i det opståede hul og reetablere den otte-sporede motorvej.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvilken fabrikant, der havde leveret tunnelboremaskinen til den uheldsramte tunnel. Men denne illustration fra Herrenknecht viser, hvordan, der er et mellemrum mellem skjoldet og tunnelelementerne. Dette hulrum skal være tæt, når der bores, så hverken vand, boremudder eller andet, der injiceres ud i hulrummene omkring tunnelen, kan trænge ind i maskinen. Men ifølge specialmediet Tunneltalks anonyme kilder var det en utæthed i dette hulrum, der var årsag til den fatale ulykke i Foshan i Kina. Illustration: Washington State Department of Transportation

Utæthed mellem skjold og tunnelelementer

Endnu kendes årsagen til ulykken ikke. Men på baggrund af anonyme kilder skriver Tunneltalk, at ulykken i Kina ser ud til at være sket på grund af en utæthed mellem borehovedets skjold og den ring af tunnelelementer, der kontinuerligt monteres bag borehovedet.

»Uofficielle henvendelser til Tunneltalk fra kontakter i Kina bekræfter, at det var indstrømning gennem den bagerste del af skjoldet frem for bortgravning af for meget materiale, der underminerede tunnelementerne og ledte til det omfattende kollaps, der begravede tunnelboremaskinen og det hold af arbejdere, der betjente den,« skriver mediet.

Metrolinjen skulle efter planen have været klar i slutningen af 2019.

Se video fra CTGN om ulykken

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og skal de så bore igennem betonen efterfølgende?!

Måske det er "cubic feet of concrete" snarere end "kubikmeter"?

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten