Kølerhjelm bygget som bikube dæmper sammenstød med fodgængere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kølerhjelm bygget som bikube dæmper sammenstød med fodgængere

Der er udsigt til færre dræbte i trafikken, når en ny type kølerhjelm bliver integreret i den næste generation af biler hos en af de store bilproducenter.

Hvilken producent, der er tale om, er endnu hemmeligt, men kølerhjelmen er fremstillet af engelske Cellbond og har bestået den anerkendte crashtest Euro NCAP. Den viser at kraften i sammenstøddet mellem et hoved på en fodgænger og en kølerhjelm på en bil bliver mindsket med 50 til 60 procent i forhold til traditionelle kølerhjelme, skriver samarbejdspartneren Anglia Ruskin University i en meddelelse.

I Europa udgør fodgængere 20 procent af dødsulykkerne i trafikken, mens det er 14 procent i USA og 47 procent i Thailand, der er det land, hvor flest fodgængere bliver dræbt i forhold til andre trafikanter. Under sammenstød med cyklister og fodgængere er den typiske dødsårsag, at trafikanternes hoved bliver knust mod kølerhjelmen. Derfor er en stor del af udviklingen i sikkerhed fokuseret omkring kølerhjelmen.

Gennem flere år har Cellbond arbejdet med stødabsorberende produkter, der efterligner cellestrukturen i en bikube. Cellbond er selv tilbageholden med detaljer omkring deres patenterede kølerhjelm, men da virksomheden i 2007 udførte egne crashtest var kølerhjelmen bygget af en bikubestruktur udformet i aluminium.

Siden har virksomheden udviklet en såkaldt PressLoad-teknologi, hvor de stødabsorberende lag minder om et lag af æggebakker. Ifølge Cellbond giver de koniske elementer materialet en stor styrke, og den flade top gør det nemmere for forskerne at påmontere strukturen andre dele. Om PressLoad-teknologien bliver brugt i den nye kølerhjelm er dog uklart, men ifølge det britiske ingeniørmedie The Engineer, så er kølerhjelmen udført i tre lag, der består af "en stødabsorbering anbragt mellem plader af aluminium med et særligt raderet geometrisk mønster, der er udformet på baggrund af computersimulationer."

Hævet kølerhjelmen kan mindske dødsulykker

Det er vigtigt at bemærke, at udfordringen for de engelske forskere har været at lave en kølerhjelm, der har samme udformning som nuværende kølerhjelme, og dermed ikke stiller nye krav til bilernes form.

Vil bilproducenterne mindske antallet af døde fodgængere, kan de nemlig bare øge luftrummet mellem kølerhjelmens underste del og selve motoren. Dødsulykkerne sker nemlig typisk, fordi afstanden er for lille, så der ikke er plads til, at kølerhjelmen giver sig, viser en undersøgelse fra 2002, der er offentliggjort i British Medical Journal under titlen "Designing Road Vehicles for Pedestrian Protection".

Andre forsøg på at redde fodgængere fra trafikulykker omfatter airbags foran firehjulstrækkere og et pop-up system på Citroën C6 og Jaguar XK, hvor kølerhjelmen simpelthen skyder op i sammenstødsøjeblikket for at øge afstanden til motoren.

Hos Citroën C6 er to tynde optiske fibre placeret under en stødfanger ude under næsen af kølerhjelmen. Ved kollision knuses fiberen, og et elektronisk kontrolmodul beregner hastigheden og impulsen, hvormed fibrene knuses. Kombineret med data fra et accelerometer under kølerhjelmen vurderer det elektroniske kontrolmodul, om kølerhjelmen skal hæves. I bekræftende fald skyder to fjedre ved hængslerne under forruden kølerhjelmen op med 65 mm på blot 40 millisekund.

Systemet kaldes Active Bonnet og sikrede allerede i november 2005 Citroën den hidtil bedste score i Euro-NCAP kolllisionstesten for fodgængersikkerhed.

Jaguar har udviklet et lignende system til sin XK-serie. Men bliver systemet udløst skal bilisten forbi en forhandler og få Jaguarens kølerhjelm på plads igen. Det koster 9.000 kroner - også, hvis bilisten kører for langt ind i garagen.

Se crashtest af kølerhjelm med dukkehoved

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For bikuber kan have de forunderligste faconer og udformninger, hvorimod voksbicellernes mønster er efterlignet i adskillige materialer fra papir,pap,træ,plastic og aluminium under fællesbetegnelsen ..Honeycomb!

  • 0
  • 0

Nej det gør det ikke mere, da honeycomb er integreret i teknikersproget for dette konstruktionsprincip......men rigtigt det er inspireret af bikagernes materiale besparende opbygning, der kun har det tilfælles med det tekniske honeycomb at det er det bikagelignende afstandselement mellem de to styrkegivende lag.

  • 0
  • 0

Nej det gør det ikke mere, da honeycomb er integreret i teknikersproget for dette konstruktionsprincip..

... og så må man ikke skrive bikage-struktur i stedet for honeycomb structure?
Forfatteren havde da forsøgt at finde et dansk udtryk men fejlet.

  • 0
  • 0

Rolig nu, Bjarne !!!

Dét var da et arrogant svar, på et reelt spørgsmål, som du passende kan besvare med Ja, eller Nej.
Muligt du ikke personligt godtager "Bikage" udtrykket, men spørgsmålet er, om det kan benyttes istedet ?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten