Koldkrigsfly får laservåben

Illustration: Boeing Defense, Space & Security

Helt tilbage fra 1955 har det amerikanske forsvar haft glæde af bombeflyene af typen B-52 Stratofortress. Nu skal bomber skiftes ud med lasere på en del af de aldrende fly.

Læs også: USA tester 150 kW laser til militærfly

Det er ikke første gang, der har været snak om at udstyre amerikanske kampfly med laservåben. Pentagon og våbenproducenten General Atomics har eksempelvis tidligere testet højenergi-lasere til ildstøtteflyet AC-130. Det nye er dog, at det amerikanske forsvar har påbegyndt et nyt femårigt projekt, Shield, med det mål at udstyre de store B-52-fly med laservåben. De forventes klar til brug i 2023.

Det fortæller Greg Zacharias, forskningschef i luftvåbnets forskningsenhed, til forsvarsbloggen Scout Warrior.

Præcis, billig og hurtig

Laseren skal officielt benyttes til at forsvare sig mod missilangreb fra luften eller jorden. Og der er mange fordele i forhold til konventionelle våben.

For det første vil en laserstråle ramme sit mål meget præcist uden at skabe en stor eksplosion. Det betyder blandt andet en lavere risiko for civile ofre, hvis laseren rammer et fjendtligt mål på land.

Læs også: Tysk våbenfirma gennemfører test af 10-kW laser til krigsskib

Samtidig er lasere et billigt alternativ til eksempelvis missiler, og strålernes høje fart vil gøre det muligt at ramme fjendtlige mål, der bevæger sig hurtigere og mere manøvredygtigt end B-52-flyene.

Optisk teknologi skal øge præcision

Forskerne på The Air Force Research Lab har allerede nu fundet ud af, hvordan laserkanonen skal monteres uden på flyene sammen med en transportabel energiforsyning. Energiforsyningen har været en af de store udfordringer, fordi en laser kræver store mængder energi. Forskerholdet forventer at være klar til at teste laserkanonerne i luften i 2020. Indtil da arbejder de blandt andet på at øge laserens præcision og styrke.

»Vi kan øge laserens præcision ved at synkronisere den med optisk teknologi fra et teleskop. Det ville for eksempel gøre det lettere at spore og afværge angreb i høj fart,« siger Greg Zacharias og fortsætter:

»Men en stor del af problemet med fiberoptiske lasere er at sikre stabilitet og samtidig gøre dem større.«

Læs også: B-52 taber motor under flyvning

B-52-flyene skulle oprindeligt skrottes i 1975, men det kom altså ikke til at ske. Flåden er for tiden ved at blive istandsat, så de er up to date, når det nye våbensystem er klar. Planen er, at de erfarne bombefly skal holdes i luften indtil 2040.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"[...] Det betyder blandt andet en lavere risiko for civile ofre, hvis laseren rammer et fjendtligt mål på land."

Da der ikke er meget land i 10 km's højde, så det er muligt at den skal igennem noget 'skodvejr' engang imellem.

  • 4
  • 3

Ting man skyder op mod mål, i for eksempel 10 km højde, har en kedelig tendens til at falde tilbage mod jorden. Det gør laserstråler ikke. Kun fjendens materiel.

  • 6
  • 1

Strømforbruget for flyet bliver muligvist ganget med 5-10 stykker, hvis laseren skal skyde mere end bare et par gange, uden at "tanke" på landjorden.

B-52 flyet er på ingen måde lavet til at være udstyret med en laser, så man må næsten forvente, at laseren bliver monteret i et andet mere specialiseret fly, senere når det ikke længere er en prototype.

Dårligt vejr, skyer, tåge, sandstorm, røggranater osv. burde alt være med til at nedsætte effekten, der rammer målet, samtidigt med at målets reflekterings evne også har indflydelse på energien der afsættes i målet.

  • 1
  • 2

B-52 flyet er på ingen måde lavet til at være udstyret med en laser, så man må næsten forvente, at laseren bliver monteret i et andet mere specialiseret fly, senere når det ikke længere er en prototype.

Det er allerede prøvet med en Boeing 747 (YAL-1): https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YAL-1 Det var ikke nogen synderlig succes.

Jeg gad også vide hvor de vil plads til APU'en i den meget snævre fuselage i B-52.

  • 0
  • 0

"og strålernes høje fart vil gøre det muligt"... Hm, tja, jeg gætter på lysets hastighed. Så høj, ja.

  • 4
  • 1

.......hvorfor bygger man så ikke nye? Hvad og hvor skal man bruge en B52 uden bombelast ? Bomberummet er udfyldt af generatoren og kondensatorer. Hvis den ikke skal bruges til det formål den er bygget til er det så tanken at flyve den ind over fjendtligt område og blitze sig frem. og endelig hvorfor modificerer man så et fly der er produceret i 1961 til at blive et lazerfort , selv om en B52 H har fået en del modifikationer undervejs ?

  • 0
  • 2

Laserstråler og B52 fly - Det er jo blot et godt eksempel på at der er mange måder at nå op på 2% af BNP til militæret. Det som Trump og USA ønsker.

Måske vi skulle til at være lidt mere kreative i DK.

Jernbaner kan bruges til transport af tungt militært isenkram. Så mon ikke en del af Togfonden kunne flyttes over under forsvarsministeriet. Timemodellen må kunne bruges som begrundelse til at få flyttet hele brigader hurtigt rundt i landet!

På samme måde kunne udbygningen af Kastrup lufthavn gøres til en delvis militær opgave. Flyvevåbnet har sikkert planer om at kunne benytte Kastrup i en krigssituation. Så det er oplagt at forsvaret spytter lidt i kassen til en udbygning.

Nye motorveje må også være oplagte emner. Bedre og hurtigere veje sikrer at militæret kan nå frem fra Jylland til Sjælland. På nær Livgarden og Antvorskov kaserne er det jo næsten lykkedes at få flyttet alt forsvar til Jylland.

Med tanke på den kreativitet den nuværende forsvarsminister havde da han sad på finansministerposten - ja så burde det vel være en let opgave at nå 2% af BNP.

  • 5
  • 6

Siden det ikke bliver nævnt af ING vil jeg blot tilføje at der er tale om såkladte pods - lidt ligesom F16's LANTRIN. Og at formålet primært er at øge B-52 evne til at overleve angreb fra fly og luftværn. Der er altså ikke tale om en flyvende dødsstjernelaser, desværre.

  • 3
  • 0

Med tanke på den kreativitet den nuværende forsvarsminister havde da han sad på finansministerposten - ja så burde det vel være en let opgave at nå 2% af BNP.

Jeg har længe haft samme kætterske tanke, men jeg går ud fra at det ikke er så nemt at fifle med regnskaberne når man i praksis har solgt sin sjæl til amerikansk rustningsindustri. Vi må have Fogh på banen igen; han var jo så god til kreativ bogføring at han tilmed blev fyret for øvelsen! ;-)

John Larsson

  • 1
  • 5

Nye motorveje må også være oplagte emner. Bedre og hurtigere veje sikrer at militæret kan nå frem fra Jylland til Sjælland. På nær Livgarden og Antvorskov kaserne er det jo næsten lykkedes at få flyttet alt forsvar til Jylland.

Kravet til 250 timers beskæftigelse for at få kontanthjælp kunne være indeholdt i 250 timers aktivitet i hjemmeværnet (så kunne dele af kontanthjælpen flyttes til forsvarsbudgettet, ved at betale for disse timer og samtidig trække i kontanthjælpen), sikke en stor styrke vi pludselig kunne råde over og der vil ikke mangle folk til at regulerer trafikken, stå/gå ved grænsen eller afspærer ved et terrorangreb... Samt eftersøgning af savnet personer og at fylde sandsække ved oversvømmelser :)

Man skal bare tænke kreativt...

  • 4
  • 3

Selv hvis det var en stor laser, så ville den sandsynligvis være kemisk og ikke elektrisk. Så ingen store generatorer og kondensatorer i lastrummet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten