Koldinghus-udstilling hylder hverdagens oversete design
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Koldinghus-udstilling hylder hverdagens oversete design

Illustration: MI Grafik

Godt design afhænger ikke af øjnene, der ser. Det viser sit værd, når vi bruger det. Derfor er det også brugeren, der afgør, om design er vellykket eller ej, lyder pointen i udstillingen ‘Beyond Icons’, som Museet på Koldinghus viser i anledning af Designskolen Koldings 50-års jubilæum.

Traditionen tro arrangerer museet hvert år en afgangsudstilling for designskolens elever, men for at fejre begivenheden er der i år også inviteret 50 gæstekuratorer. De er blevet bedt om at pege på et ‘genialt’ design, som gør en forskel i deres hverdag enten privat eller på arbejde, fortæller Anni Nørskov Mørch, udstillingskurator på Museet på Koldinghus.

»I stedet for at fejre klassikerne vil vi hellere kigge på de succeser, der er så velintegrerede i vores hverdag, at vi slet ikke lægger mærke til dem. Derfor har vi bedt gæstekuratorerne se bort fra de kendte, klassiske designikoner og i stedet spurgt: ‘Hvis du parkerer klassikerne, hvilket design vil du så pege på?’.«

I udgangspunktet er designere ikke uddannet til at være ikonmagere. De er skolet i at analysere en brugssituation og en problemstilling og ad den vej nå frem til produkter, der løser et problem eller opfylder et behov, forklarer hun.

»Det er årsagen til, at brugernes begrundelser og personlige erfaringer fylder meget i udstillingen. Vores agenda er, at man som besøgende skal tale om og tænke over, hvilke design der betyder noget i ens eget liv.«

Kan en ingeniør skabe design?

Nogle af de produkter og designløsninger, der er valgt, vil sandsynligvis få en del til at spørge, om det overhovedet kan kaldes design, forudser hun.

Det gælder f.eks. produktet Life­Straw, et plastisk sugerør der indeholder filtre, jodperler og aktivt kul, som kan rense vandet i stærkt forurenede områder og dermed sikre den enkelte rent drikkevand.

I sin motivering for at vælge suge­røret skriver gæstekurator Lise Sommer, adm. direktør for Dansk Design Museum, bl.a. at det er et eksempel på, at design kan gøre en forskel, ja, helt konkret betyde forskellen mellem liv og død.

Ophavsmanden til LifeStraw er Torben Vestergaard Frandsen; han er ingeniør, og alene af den grund vil nogle måske stejle over at kalde det design, vurderer Anni Nørskov Mørch:

»Mange vil nok spørge, om det overhovedet er design, fordi det er udviklet af en ingeniør. Mange af vores gæstekuratorer peger imidlertid på, at designfaget udvikler sig, når designere møder andre fagligheder og designmetoder.«

I den tre etager store udstilling bliver man ledt rundt ved hjælp af den designløsning, som arkitekt og tv-vært Ane Cortzen har valgt: de blå cykelfelter. Det er et eksempel på enkelt design, som intuitivt leder cykler på rette vej og skaber agtpågivende bilister.

Betalingsbegrebet gentænkt

Undervejs langs den blå rute vil man blandt møde et display, som i løbet af åbningstiden tæller op fra nul og ved lukketid klokken 17 når tallet 263.879. Det svarer til det gennemsnitlige antal transaktioner, vi danskere foretager med MobilePay hver eneste dag i netop det tidsrum.

Tælleren står der, fordi to af gæste­kuratorerne, Mads Nipper, adm. direktør, Grundfos, og Christian Bason, adm. direktør i Dansk Design Center har valgt MobilePay, som deres bud på genialt design.

Når museet har valgt at sætte tælleren op, skyldes det først og fremmest, at det er vanskeligt og måske også lidt kedeligt at udstille et stykke software. Og så er tallet en påmindelse om betalingssystemets succes siden lanceringen i 2013.

Hvorvidt MobilePay er design, kan sikkert også sætte gang i en god snak. Mads Nipper er nu ikke i tvivl. I sin motivering skriver han:

‘MobilePay har efter min mening og personlige erfaring gearskiftet hele begrebet betaling på en måde, som er meget mere end udnyttelse af teknologi og omkostningsbesparelser. Det bygger på en dyb forståelse af og indsigt i hele betalingsbegrebet, og via designtænkning er det lykkedes dramatisk at forenkle betalinger via noget, vi altid har med os: mobilen’.

Den undseelige dåseåbner, som mange danskere har liggende i køkkenskuffen, er også med på udstillingen takket være Karen Grøn, museumsdirektør på Trapholt. Den kender de fleste af os, men på Museet på Koldinghus kommer den til ære og værdighed og bliver anbragt på en piedestal, fortæller Anni Nørskov Mørck.

»Museer er selv med til at skabe ikoner ved at sætte genstande på piedestaler. Det gør vi kun i begrænset omfang i denne udstilling, men når dåseåbneren kommer det, er det dels for at overraske gæsterne, dels for at vise den smukke form.«

‘Beyond Icons - Nye perspektiver på design’. Udstilling i anledning af Designskolen Koldings 50-års jubilæum. Åben frem til 22. oktober 2017 på Museet på Koldinghus.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten