Fire modeller var til afstemning på aftenens regionsrådsmøde i Region Sjælland, som skulle vælge placeringen af regionens hovedsygehus i 2020.
Afstemningen endte med at 27 medlemmer valgte en model, hvor Køge er hovedsygehus, Holbæk Sygehus, Slagelse Sygehus og Nykøbing F. Sygehus er akutsygehuse og Roskilde og Næstved får status af nærsygehuse.
Hovedårsagerne til valget af Køge-modellen er, at økonomien er mere realistisk i forhold til, hvad medlemmerne regner med at få af bevilling, og at lægerne hovedsageligt bor i hovedstadsområdet og derfor vil være nemmere at rekruttere til Køge end til for eksempel Næstved.
Næstved ligger mere centralt
Næstved var den anden store kandidat i kampen om supersygehus i regionen.
For tilhængerne af denne model er det især vigtigt, at Næstved ligger mere centralt i regionen og derfor vil være mere optimal i forhold til udvikling af resten af regionen.
"Vi tror på, at læger, sygeplejerske og andre medarbejdere flytter efter de mest spændende opgaver," siger Flemming Stenild fra SF, der repræsenterer en gruppe af syv rådsmedlemmer, som støtter en Næstved-model.
I alt stemte 11 medlemmer for denne løsning.
Akutsygehuse i hjørnerne
Et hovedsygehus skal dels fungere som et akutsygehus i et større lokalområde, dels som universitetssygehus, der varetager al specialiseret behandling i regionen - herunder forskning.
Ifølge Nicolai Nicolaisen (Soc.dem.) har flertallet i den socialdemokratiske gruppe lagt vægt på de tre akutsygehuses placering i Køge-modellen. Akutsygehusene skal nemlig behandle 80 procent af patienterne, mens hovedsygehuset skal behandle 15 procent, og 5 procent vil blive sendt til Rigshospitalet.
Flere andre tilhængerne af Køge-modellen har ligeledes lagt vægt på den geografiske fordeling af akutsygehusene, mens modstanderne påpeger, at der med modellen vil mangle et akutsygehus i den sydvestlige del af regionen.
En fremtidsikret dyr løsning
Hverken Roskilde- eller Ringsted-modellen fik stor opbakning. Ringsted-modellen er den eneste, der indebærer en etablering af et sygehus, hvor der ikke i forvejen ligger et sygehus, hvilket betyder en voldsom fordyring af projektet. Det er hovedårsagen til, at modellen ikke har fået stor opbakning.
Kun et medlem fra Konservative og et enkelt Venstre-medlem ønskede denne model med den årsag, at "det er den mest fremtidssikrede model", som Christian W. Nedergaard (Kons.) udtrykker det. Så gør det efter hans mening ikke noget, at det er en dyrere løsning.
Regionspolitikernes valg skal nu vurderes af regeringen.
Dokumentation
- Denne artikel
- Supersygehus i Køge fuldender Danmarkskortet
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Passagerer på en station er kun dem der stiger af på eller om.
Jeg har vidst heller ikke skrevet andet.
Du mente sikkert Ølby station som ligger godt 600 meter fra sygehuset (der bliver noget længere til Køge Nord), der er allerede i dag en lind strøm af busser mellem sygehuset og Ølby station.Der vil fortsat være ca. 1 km fra Køge Nord til sygehuset og mange af passagererne er sikkert til/fra København og Jylland/Fyn.
Passagerer på en station er kun dem der stiger af på eller om.
Undskyld, der skulle ikke have stået "akut" i mit indlæg. Jeg mente nærmeste "supersygehus" til de mere alvorlige / potentielt alvorlige tilfælde. Hvor der er behov for eksperter.Hvorfor vil du til Næstved?, når der er døgnåbne akutafdelinger i Holbæk og Køge, begge indenfor 20 minutter.
Antallet af forventede passagerer på Køge Nord er vist ikke nogen god målestok for hvor nem adgangen til "sygehuset" er for borgere i Region Sjælland. Der vil fortsat være ca. 1 km fra Køge Nord til sygehuset og mange af passagererne er sikkert til/fra København og Jylland/Fyn.Der går tog direkte mellem Roskilde station og ølby station, og når Ølby bliver en mellemstation mellem Køge og Køge Nord, kan man vel ikke påstå der er dårlig adgang til kollektiv trafik, Køge Nord forventes at have flere passagerer end Roskilde i år 2020.
Hvorfor vil du til Næstved?, når der er døgnåbne akutafdelinger i Holbæk og Køge, begge indenfor 20 minutter.Fra Roskilde har jeg f.eks. 20 minutter til Glostrup og 60 minutter til Næstved. Hvor tror du jeg tager hen, hvis jeg bliver akut syg?
Der går tog direkte mellem Roskilde station og Ølby station, og når Ølby bliver en mellemstation mellem Køge og Køge Nord, kan man vel ikke påstå der er dårlig adgang til kollektiv trafik, Køge Nord forventes at have flere passagerer end Roskilde i år 2020.De har god adgang til vejnettet og er placeret omtrent halvvejs mellem Odden og Nakskov (de 2 yderpunkter), men har til gengæld dårlig adgang til kollektiv trafik (i modsætning til Roskilde).
Helt enig, det handler om patienter der får hurtig og effektiv behandling, hvor sygehusene er de rammer der gør det muligt.Og Bennys udtalelser med at sende penge ud af regionen er vist noget fnidder, thi pengene til patienter kommer fra staten, det handler således om et samlet effektivt sygehusvæsen.
Indtil nu har det været det hospital der udfører opgaven der modtager vederlaget, hvis du kan tilbyde bedste behandling for 95% af borgerne selv så går pengene i egne sygehuses kasser, og egne sygehuse bliver mere effektive.
Vi skal kun sende patienter og penge ud af regionen når de er bedre i Hovedstaden, og i de tilfælde må vi tåle trængsel og parkerings afgifter.
Det er meget mærkeligt at en central placering ikke blev vægtet højere, arbejdskraft er altså ikke et problem der ikke kan løses på andre måder end en placering i nærheden af hovedstaden. Patienterne må vel komme i første række....
Hvis man vælger en "central" placering, så vil en meget stor del af regionens borgere få tættere til f.eks. Glostrup sygehus og takket være det frie sygehusvalg kommer man simpelthen til at mangle kunder på Region Sjællands sygehuse. Fra Roskilde har jeg f.eks. 20 minutter til Glostrup og 60 minutter til Næstved. Hvor tror du jeg tager hen, hvis jeg bliver akut syg? Samtidig står man i en situation med lægemangel og læger vil gerne kunne skifte job ligesom andre danskere. Det er svært i Næstved uden at skulle flytte. Bor man i hovedstaden er det derimod nemmere at kunne tiltrække læger m.v. Endelig så er Køges placering altså ikke så skævt geografisk set, som nogen vil gøre det til. De har god adgang til vejnettet og er placeret omtrent halvvejs mellem Odden og Nakskov (de 2 yderpunkter), men har til gengæld dårlig adgang til kollektiv trafik (i modsætning til Roskilde).
Ja så er Køge og Hovedstaden stort set det samme. Det er meget mærkeligt at en central placering ikke blev vægtet højere, arbejdskraft er altså ikke et problem der ikke kan løses på andre måder end en placering i nærheden af hovedstaden. Patienterne må vel komme i første række....
Ja, det var om 10 år og så skrev tastaturet 2010 - helt af sig selv :-)
@ Uffe. Tror du mener år 2020? Det sagde de i går i nyhederne om sygehuset i Køge.
Regionerne er med stor sandsynlighed nedlagt inden det første spadestik skal tages (i 2010). Dermed kan beslutningen meget nemt ende med at blive omgjort inden da.
Ja tillykke til Hovedstaden, og rart at man endelig på dagen fik fastslået at hensynet til lægerne vægter højere end patienterne.
Således er praksis klar, nu er det bare at vente på næste funktion som flyttes til Hovedstaden.
Vedrørende COWIs beregninger kan de ikke bruges til noget som helst, thi man hos COWI ikke har kendskab til trængselsproblematikken.
Såfremt denne afgørelse står ved magt må det også være slutningen på at diskutere trængsel og roadpricing, idet det ingen reel politisk betydning har ved planlægning og placering.
Og Bennys udtalelser med at sende penge ud af regionen er vist noget fnidder, thi pengene til patienter kommer fra staten, det handler således om et samlet effektivt sygehusvæsen.
Men nu må vi afvente regeringens beslutning.
Ja tillykke med at Region Sjællands patienter for 95% vedkommende kan få bedre og billigere behandling uden at skulle til København, for hvorfor sende patienten og pengene ud af Regionen, eller ud af landet for den sags skyld, hvis man kan gøre det bedre selv.
I forvejen ligger Køge sygehus udenfor Hovedstaden og derfor udenfor området med hovedstadstillæg, og hvis hovedstaden løber med vores sengepladser, så følger der penge med og det vil kun gøre det endnu nemmere at drive sygehus hvis vi er pænt over den kritiske masse.
Et stort tillykke til Region Hovedstaden, i har nu fået et tilsagn om et nyt supersygehus, uden det koster jer en krone. I for oven i købet et bedre skattegrundlag, fordi hovedparten af det specialiserede personale kan blive boende i Stor København.
Region Sjælland må derimod tage til takke med at betale regningen, og den bliver stor, og større end den er budgetteret til. Et stort tillykke til Region Hovedstaden, i har nu fået et tilsagn om et nyt supersygehus, uden det koster jer en krone. I for oven i købet et bedre skattegrundlag, fordi hovedparten af det specialiserede personale kan blive boende i Stor København.
Region Sjælland må derimod tage til takke med at betale regningen, og den bliver stor, og større end den er budgetteret til.