Køge Nord Station: 100 ton stål løftes på plads over S-banen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Køge Nord Station: 100 ton stål løftes på plads over S-banen

Opdatering: Broløftet blev udsat på grund af varsler om storm i weekenden. Det oplyste Banedanmark d. 27. oktober. De forventer, at montagen kan gennemføres i weekenden d. 4. og 5. november.

I denne weekend begynder første etape af arbejdet på den 225 meter lange gangbro, der skal gå over S-banen, Køge Bugt Motorvejen og den nye Ringstedbane. Den skal forbinde S-banen og Ringstedbanen, der ligger på hver side af Køge Bugt Motorvejen.

Montagen af gangbroen begynder over S-banen syd for Køge Bugt Motorvejen. Det første af seks 100 tons tunge broelementer til gangbroen skal løftes på plads over S-banen, der i forvejen er lukket for trafik.

Gangbroen er en del af den nye Køge Nord Station, som Banedanmark påbegyndte byggeriet af sidste år og forventer færdig ved åbningen af Ringstedbanen i december 2018.

Læs også: Skandalen om signalprogrammet vokser: Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen

»Det har været et stort planlægnings- og koordinationsarbejde, men nu er vi endelig klar til at indlede montagearbejdet, hvor vi hejser første element til den nye gangbro på plads ved Køge Nord Station. Gangbroen er en central del af Køge Nord Station, og den bliver et vartegn for området, når den står færdig,« siger Kristian Hoffmann, der er byggeleder hos Banedanmark.

1.000 ton stål

Broelementerne er lavet af stål, og har i gennemsnit en bredde på 10 meter, længde på 40 meter og en højde på 3 meter. Vægten ligger mellem 108 og 144 ton. Gangbroen kommer med elevatorer og rulletrapper til at bestå af i alt ca. 1.000 ton stål

Det første broelement bliver løftet på plads af tre kraner. Senere på efteråret skal de resterende fem broelementer monteres. Her vil spor på Køge Bugt Motorvejen skiftevis blive lukket.

Læs også: Ringstedbanens sidste skinner er på plads

Bag designet af Køge Nord Station står arkitekterne fra Cobe og Dissing+Weitling i samarbejde med Cowi.

Halvtom bane

Staten har investeret 9 milliarder kroner i den nye Ringstedbane, der forbinder København og Ringsted gennem Køge. Det bliver Danmarks første højhastighedsbane, der er bygget til hastigheder på op til 250 km/t for persontog.

Køge Nord Station skal gøre det muligt for passagererne at skifte fra S-banen til Ringstedsbanen, mens nye ramper på Køge Bugt-motorvejen, samt et parkér-og-rejs-anlæg med plads til op mod 2.700 biler skal gøre det lettere for cyklister og bilister at bruge offentlig transport på dele af deres pendlertur.

Antallet af afgange på Ringstedbanen bliver dog begrænset den første tid efter åbningen, da ingen af togene, som skal køre mellem Ringsted og København endnu er klar til det nye signalsystem.

Læs også: Skandalen om signalprogrammet vokser: Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen