Københavnske skybrudstunneller bliver mindst 800 mio. kr dyrere
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavnske skybrudstunneller bliver mindst 800 mio. kr dyrere

Foto: Jeanne Kornum

Regningen for at sikre hovedstadsområdet mod skybrud er lige blevet kraftigt forhøjet. Det viser et notat sendt til Københavns Kommunes teknik og miljøudvalg.

Ifølge notatet vil det således koste mindst 2,4 mia. kr at anlægge tre store skybrudstunnelprojekter kaldet Svanemølletunnelen, Valbytunnelen og Vesterbrotunnelen. Hidtil har anlæggene været budgetteret til at koste 1,6 mia. kr.

»Anlægsoverslaget i Klimatilpasnings- og investeringsredegørelsen for skybrudsledninger og -tunneler er foretaget på et meget tidligt tidspunkt i projektet og er efterfølgende blevet kvalificeret med mere dybtgående analyser.... Fordyrelserne skyldes, at tunneler og skakte har vist sig at skulle håndtere større vandmængder end tidligere antaget,« forklarer Jan Heichelmann, der er konstitueret serviceområdechef i notatet.

Regning kan stige med endnu 300 mio. kr.

Og det kan endda være, at det ikke en gang er nok at forhøje budgettet med 50 procent. En risikoanalyse udarbejdet af Hofor viser nemlig, at tunnellerne i værste tilfælde kan blive endnu 300 millioner kroner dyrere.

Ekstraudgifterne til projektet skal fordeles mellem de tre forsyningsselskaber, der står bag projekterne: Hofor, Frederiksberg Forsyning og Novafos. Ifølge notatet vil budgetskredet kræve at taksterne i forsyningsområderne hæves med 0,4-0,5 kr/m3 vand. Det svarer til 44-55 kr årligt for en husholdning med et vandforbrug på 110 m3/år.

Ikke bare penge i kloakken

Trods budgetskredet giver skybrudstunnelerne imidlertid stadig samfundsøkonomisk mening. Overskuddet er dog nu gået ned fra 3-5 mia. kr til 2-3 til 4,3 mia. kr. Ifølge notatet kan de større tunneller muligvis medføre, at der kan spares penge på overfladeanlæg, fordi tunnelerne dækker et større område.

Hvad med at angive prisstigningen i % - det er da noget mere relevant end beløbet i kroner.
Det er jo ikke før man læser de oprindelige budgetpriser at man må forholde sig til 800mill.

  • 0
  • 2

@Michael

De havde bare linket dokumentets adresse. Jeg har opdateret linket, så det virker igen.

@Jakob

Den procentuelle ændring fremgår af første sætning under den første mellemrubrik. Men under alle omstændigheder er et budgetskred på 800 mio. kr. formentlig over bagatelgrænsen for de fleste.

VH

Ulrik Andersen
Journalist
Ingeniøren

  • 5
  • 0