Københavnske lyskryds skal tilpasses centralt

Trafikken i hovedstaden er i dag langt fra glidende. Grønne bølger afbrydes af røde lys, og signalerne er svære at tilpasse til spidsbelastninger.

Læs også: Dårlig styring hæmmer hovedstadstrafikken

De problemer skal ifølge Københavns Kommune løses med et trafikledelsessystem, der kan overvåge trafikken og tilpasse lyssignalerne til situationen. I dag kan kommunens teknikere godt rette på eksempelvis grøntider, men det skal ske for hvert enkelt kryds ved at logge på det tilhørende styreskab.

»I dag er der en række enkelt­stående værktøjer, som vi kan kigge på i trafiktårnet, men vi mangler stadig et samlet it-baseret trafik-­management-system,« siger programchef for Intelligente Transportsystemer (ITS) i kommunen Mads Gaml.

Nyt system skal styre signalerne

Kommunen besluttede sidste år at indkøbe det hollandske system Mobimaestro, der fra første halvår 2017 kommer til at overvåge kommunens lyssignaler og tilpasse dem, så trafikken glider bedre og dermed bedre lever op til kommunens mål for den københavnske trafik.

Det betyder blandt andet, at lyskryds skal udstyres med sensorer, og at kommunen skal modtage GPS-data fra en ekstern leverandør, der skal give besked om, hvor hurtigt trafikken på hver af kommunens veje bevæger sig.

Det skal hjælpe trafikledelses­systemet og medarbejderne med at leve op til byens mål om, at busser og cyklister får forbedret rejsetiden med ti pct., mens biltrafikken skal have færre stop.

Der er dog langt til fuldstændig computerstyring alle byens signaler:

»Hvis man kan ændre systemet helt ved at dreje på nogle enkelte knapper, kan det få utilsigtede konsekvenser, hvis man ikke tænker sig om,« siger Mads Gaml.