Københavns skrappeste dieselforbud kan fjerne knap halvdelen af trafikkens skadelige NOx-udslip
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavns skrappeste dieselforbud kan fjerne knap halvdelen af trafikkens skadelige NOx-udslip

Illustration: Vejdirektoratet

Skrappere krav til miljøzonen har længe været et samtaleemne i Københavns Kommune, hvor Frank Jensen op til det seneste kommunalvalg kom med et forslag om at forbyde nye dieselbiler i byen.

Nu har forskere fra Nationalt Center for Miljø og Energi regnet på miljøeffekten af Frank Jensens forslag og en række andre virkemidler, hvor konklusionen lyder: Jo før der stilles krav til, at dieselbiler følger den seneste norm for udslip (Euro 6), jo større gevinst for folkesundheden.

Læs også: Ny rapport om massiv forurening i København: Skærp miljøzoner

»Hele idéen med miljøzonen er, at man introducerer miljøkrav gennem euronormer tidligere, end de kommer med den naturlige udskiftning af bilparken. Den største gevinst får man, jo skrappere krav man stiller, og her er Euro 6 det mest ambitiøse,« siger Steen Solvang Jensen, seniorforsker på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet og forfatter til notatet.

Alle tre forslag, der er udformet af Københavns Kommune, skal være med til at mindske forureningen frem mod 2035. Til den tid vil de fleste ældre biler være udskiftet til Euro 6 eller nyere forureningsnormer.

Læs også: Overborgmester: Dieselforbud skal ikke ramme socialt skævt

»Der er en ret stor effekt af den løbende udskiftning, men jo hurtigere du implementerer det, jo større effekt,« siger Steen solvang Jensen.

I de tre modeller opnår man generelt den største miljøgevinst for NOx og de skadelige partikler fra udstødning, mens udledningen af CO2 stiger en lille smule, fordi dieselbilerne forventes at blive erstattet med benzinbiler, der udleder med CO2.

Oversigt over miljøkravene i de tre modeller. Illustration: Screendump/DCE

Den første model har den laveste miljøeffekt og bygger på Frank Jensens forslag om et forbud mod nye diesel-personbiler samt en gradvis overgang til Euro 6 for varebiler, lastbiler og busser.

Det forslag vil reducere trafikkens udledninfg af sundhedsskadelige kvælstofilter (NOx) i perioden 2019-2035 med 12-17 pct. afhængig af scenarieår, når man sammenligner med den naturlige udvikling af bilparken (referencen). Partikelforureningen fra udstødning kan også mindskes med 24-34 pct., men den samlede partikelforurening inkluderer også små partikler fra dæk og veje, som ikke bliver reduceret, da der ikke bliver færre biler på vejene. Derfor ender udledningen af PM2.5 og PM10 med en mindre reduktion på hhv. 5-10 pct. og 3-7 pct. Desuden er der andre kilder til udslip af partikler og NOx, som beregningerne ikke beskæftiger sig med.

Model 2 opererer med en gradvis udfasning af diesel-personbiler og ældre køretøjer. Her er miljøgevinsten lidt større, da NOx reduceres med 9-32 pct. og partikler fra udstødning falder med 23-47 pct. afhængig af scenarieår.

I den sidste model forbyder København helt diesel-personbiler fra 2025, hvor alle lastbiler, varebiler og busser skal leve op til Euro 6. På den måde kan udslippet af NOx over årene med 22-43 pct., og partikler fra udstødning falder med 41-63 pct. Igen er der tale om fald ud over, hvad bilparkens naturlige udvikling medfører. Den samlede mængde af partikler reduceres dog kun med 6-16 pct. og 4-9 pct. for hhv. PM2.5 og PM10.

Miljøzoner styres fra Christiansborg

Beregningerne for de tre modeller var på dagsordenen i Teknik- og Miljøudvalget 18. juni, hvor et forbud mod dieselbiler blev diskuteret. Men politikerne i Borgerrepræsentation kan ikke selv ændre på miljøzonens krav til bilerne, fordi der hører under miljøzonelovgivningen.

»Det væsentlige er, at Christianborg vil spille med. Vi kan ønske nok så meget på Københavns Rådhus, men vi har ikke hjemmel til at ændre det i loven, fordi kommunerne ikke selv kan skærpe miljøzonerne,« siger det socialdemokratiske udvalgsmedlem Lars Weiss (S).

Efter mødet har Borgerrepræsentation sendt beregningerne videre til regeringen, som et bud på, hvordan miljøzonerne kan blive skærpet.

»Det må gerne gå hurtigt med at få opdateret miljøzonerne. Debatten har kørt i snart 10 år, så betænkningstiden er ved at være ovre. Bolden skal snart til at rulle,« siger Lars Weiss (S).

I februar behandlede Miljø- og Fødevareudvalget et forslag om at opdatere reglerne for miljøzonerne i Danmark, der er fremsat af Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet.

Forslaget lægger op til, at lastbiler, varebiler og busser skal leve op til Euro 6, og at miljøzoner skal kunne omfatte andre og mindre byer, end de nuværende fem (København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense).

Der er dog ikke fastsat nogen dato for, hvornår forslaget skal være færdigbehandlet og til afstemning.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Beregninger viser, at hvis man fjerner 100% motoriseret køretøjer, vil det fjerne 99,99% udstødningsgasser...

  • 10
  • 6

En miljøzone er det eneste der virker på alle biler fra alle lande. Jeg synes at jeg ser mere og mere distribution blive kørt med varevogne med udenlandskenummerplader og brun røg ud af udstødningen (jeg er klar over at NOx ikke er synlig som sådan, men der skal ikke være synlig røg ud af en bil).
Det er ærgeligt hvis den billigste distribution er med meget gamle og dårligt vedligeholdte varevogne, som ikke skal til syn, fordi de ikke har danske nummerplader på. Specielt da nogle ligner gamle danske postbiler meget eller stadig har reklamer på dansk på.

  • 5
  • 2

Er du gal - vi kan da ikke jage de kapitalstærke krydstogtturister væk fra København !
[/sarcasm]

Men prøv blot på en varm stille sommer dag, som dem vi har nu, at kigge op over Øresund og se den tunge orange dyne af smog, der hænger fra skibstrafikken.

Dette ikke sagt for at nedprioritere forbedringer på biltrafikken, men når man ikke kan klare så simpelt et tiltag som at forlange landstrøm til krydstogtsskibene, er det svært at få øje på den grønne linje.

Her er en interessant artikel, der forsøger at kvantificere problematikken - bare to kæmpe cruise ships svarer til stort set hele Danmarks bilflåde hvad angår nOx og partikler! (hvis disse tal holder vand)

https://www.theguardian.com/environment/20...

Der var måske en relativt lavthængende frugt?

mvh Flemming
(der ikke lige er på markedet for et krydstogt)

  • 8
  • 0

Er der nogen der har regnet på hvormeget forurening man kunne spare, ved at sørge for grønne bølger til biltrafikken. Der sidder åbenbart en masse fodformede genier på rådhuset, der tror at alle de slemme biler forsvinder, hvis vi bare gør det så besværligt som muligt at komme rundt i København. Giver det f.eks. mening at man skal standse for 3 røde lys for at komme forbi Østerport kl 3 om natten, uanset hvilken retning man kører. Dette har man opnået ved at lave en fodgængerovergang der stort set ikke benyttes. Sådanne tiltag findes spredt med rund hånd ud over
hele byen, og kaldes vistnok "trafikdæmpende foranstaltninger" på akademiker sprog. Vi andre nøjes med at kalde det idioti. Spar pengene og brug dem på plejehjemmene istedet, det er nok bedre for miljøet.

  • 6
  • 3

De sviner meget, men heldigvis er der ikke så mange af dem. Og om et par år bliver de i øvrigt udskiftet med El-lokomotiver der slet ikke har nogen lokal forurening.

Et spørgsmål er hvor meget skibs og fly trafikken bidrager med. Begge forurener stort.

  • 3
  • 0

Hvem er det egentligt der på denne måde ønsker at lægge København øde - som et sted hvor ingen fornuftige mennesker kommer - som et refugie for en flok livsforskrækkede puritanere der tror at de dør af alt det de ikke forstår med en uddannelse helt uden faglig indsigt i naturvidenskab og velfærdssamfundets nødvendige teknik ?

Nå, OK, så lad dem dog, men betingelsen må være, at ALLE fællesstatslige institutioner først flyttes udenfor Københavns Kommune, så de fortsat er tilgængelige for almenvellet uden teknologiforskrækkelse og "folkesundhedsvidenskabelig" overtro bygget på opskalering af små ligegyldige rotteforsøg i manipulerende softwear-modeller.

  • 10
  • 11

El forsyning til færger og krydstogsskibe der ligger til kaj er på vej i Norge og kommer også til København, men lige nu er det nok smart at lade dem få det til at virke i Norge først.

IMO har indført grænser for NOx og svovl i Østersøen så der er ved taget grænser som er på vej for skibene. Faktisk lidt før der nu er forslag om at sætte grænser for biler.
https://www.dieselnet.com/standards/inter/...

  • 3
  • 0

Vi skal netop sørge for at det er ok sundt at bo i København og ikke ligge byen øde.

Jeg har faktisk større tiltro til lægerne på Panum der arbejder med området omkring luftforurenings indvirkern på mennesker. Du bør læse op på emnet igen, jeg tror der er sket en del siden du sidst dykkede ned i emnet.

(Husk vi laver mad hver aften på biogas lavet af vores egen afføring. Vi er ret tossede :-) )

  • 4
  • 2

nyere benzin biler udleder også en masse NOX - men det er kun diesel der omtales?

københavns kommune og det offentlige synes jeg dog bør gå forrest inden private skal til at i gang - busser er stadig dem jeg helst ikke vil cykle bag.

ok eu-45 scootere er værre at cykle lige bag - forstår ikke hvorfor el-scootere ikke har overtaget dem endnu - er de ikke mege bedre på noget nær alle parametre? (og lider ikke af batteri-range problemer som biler på samme måde).

  • 7
  • 1

ok eu-45 scootere er værre at cykle lige bag - forstår ikke hvorfor el-scootere ikke har overtaget dem endnu - er de ikke mege bedre på noget nær alle parametre? (og lider ikke af batteri-range problemer som biler på samme måde).


El-scootere er glimrende. Har lige set en del transportmidler i Amsterdam, rigtig meget af det på el - og det er en fornøjelse at nyde byen uden larm og os.
Forstår heller ikke at man ikke har forbudt alle scootere med f.eks 2.takts motorer fra dags dato. Lav en skrotpræmie og se at få nogle el-scootere på vejene. Lad 4-takterne leve lidt endnu, de kan snildt designes så de kører rigtig langt på literen og støjer stort set ikke(det har man kunnet nu i 30-40 år - hvis de altså er designet ordenligt). Problemet er at man overhovedet tillader sådan noget elendigt makværk at blive solgt i Danmark.

El-scootere kunne også være en fin reklame og glidende starte, til at have kørende rundt i landet - så folk kunne se hvor rart og nemt det er at have med at gøre.

  • 6
  • 0

Har set at i tyske kontroller er ca. 20% af østeuropæiske lastbiler udstyret med en snydeboks, så NOx rensningen bliver slået fra for at spare Ad-Blue. Så hjælper det jo fedt, at lastbilen er godkendt til Euro6, hvis den sviner som en gammel fiskekutter.

  • 7
  • 0

Præcis. Sådan er det jo med mennesket - hvis vi ikke holder lidt øje med hinanden og støtter os til en reference i ny og næ, så glider vores virkelighedsopfattelse nemt.
Som analogi - mange steder er folk også ligeglade med fartbegrænsninger - selv når det er til for at hjælpe dem, direkte ved at forsøge at få trafikken til at glide og undgå totale stop i en allerede opstået kø på motorvejen. Der er en kedelig tendens til ikke at se fremad - i flere sammenhænge - selv når det bliver skåret ud i pap, som f.eks i tilfældet med skiltning og kødannelse. Folk glemmer alt om logik, moral og etik, for så at træde speederen i bund og gøre problemet værre. Og dette eksempel fra trafikkens verden kan snildt drages som parallel til så meget andet.

  • 3
  • 2

Som daglig pendler igennem KBH undre det mig, at man stadig ikke formår at få en grøn bølge igennem byen, ikke engang her i ferie i tiden har det været muligt at køre på en grøn bølge. Jeg har gentagende gange skrevet til KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen, som står for reguleringen i KBH, og her er svaret.
"I forhold til grøntider ændrer vi ikke på dem nu.

Der er for 1 -2 år siden gennemført computersimuleringer af hele strækningen for at finde de indstillinger der bedst muligt tilgodeser de forskellige hensyn med trafik i begge retninger, busser og cykler. Der er derfor tale om et kompromis hvor ingen får perfekt grøn bølge, men den samlede ventetid for trafikanter minimeres. "

Hvis man "blindt" sætter sin lid til computersimuleringer, og ikke bevæger sig ud i trafikken selv, så bliver resultatet også derefter, med en del stop under vejs, hvor alle trafikanter holder for unødigt rødt, det vil unægtelig skabe en del unødig forurening.

  • 0
  • 1