Københavns nye letbanetog er en videreudvikling af gammel kending
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavns nye letbanetog er en videreudvikling af gammel kending

København får samme letbanetog som München. Siemens-modellen Avenio skal fra 2024 køre hovedstadens første letbanestrækning, der går fra Ishøj i syd til Lyngby i nord langs med Ring 3.

Avenio-togene er en videreudvikling af en gammel sporvognskending fra Siemens, Combino. Avenio bliver dog samlet på en produktionslinje i Wien, som blive bygget til formålet.

Avenio blev første gang vist frem i 2009, og dengang reklamerede Siemens med »verdens længste sporvogn«. Det dækker over, at vognene kan kobles sammen, så hele toget bliver op til 72 meter langt. Sådan ét tog har plads til 700 passagerer.

Læs også: Nu får København sin første letbane til seks milliarder

Hverken Siemens eller Hovedstadens Letbane har udsendt detaljer om, hvordan togene til Københavns forstæder skal udformes, eller hvor mange tog der bliver brug for.

Kunderne bestemmer indretningen

Siemens slår i sit markedsføringsmateriale for Avenio på, at der er 16 faste siddepladser i hvert bogie-område, selv om kunderne selv kan bestemme, hvordan sæderne skal indrettes.

Der er – naturligvis – tale om en lavgulvskonstruktion med lav indstigning i hele toget.

Tophastigheden er angivet til 80 kilometer i timen for serien, som også kommer i en særlig udgave med kortere vogne, så toget kan køre snævre kurver. Dem bliver der dog ingen af på letbanen omkring København.

Avenio opsamler energien fra nedbremsningerne, og Siemens leverer mod en merpris en lagerenhed til strømmen.

München var første kunde

Siemens første og vigtigste kunde for de nye sporvogne er München. Derudover er Avenio solgt til Doha i Qatar, den hollandske hovedstad Haag og Bremen.

Aarhus og Odense har begge valgt letbanetog fra konkurrenten Stadler.

Læs også: På jomfrutur med Aarhus Letbane: Intet er som duften af spritny sporvogn

I København skal selskabet Metro Service A/S stå for driften af letbanen de første 15 år. Samme selskab driver den førerløse metro. Italienske Ansaldo, som har leveret metrotogene, er en af de to ejere.

Se Siemens' reklamevideo for Avenio her:

Læsere, som ved mere om de sporvogne, som kommer til København, eller som har kørt med Avenio i udlandet, er mere end velkomne til at bidrage i debatten under artiklen.

Hovedstaden i Holland er nu Amsterdam. Derudover giver sætningen indtrykket at Bremen også ligger i Holland. Kunne have været en fordel afsnittet havde lyt:
"Siemens første og vigtigste kunde for de nye sporvogne er München. Derudover er Avenio solgt til Doha i Qatar, den hollandske hovedstad AMSTERDAM og den tyske by Bremen."

  • 2
  • 1

I München kører Avenio som sporvogn. Men det er åbenbart ikke fint nok til København, hvor det partout skal hedde "letbane".

  • 9
  • 7