Københavns næste cykelbro på vej: Lille Langebro hejses på plads
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavns næste cykelbro på vej: Lille Langebro hejses på plads

Med sine 73 meters højde ragede kranskibet Hebo-Lift 9 godt op i Københavns Havn, da den løftede brofagene til Lille Langebro på plads. Forbipasserende kunne følge arbejdet fra første parket på den store Langebro. Illustration: Søren Rask Petersen

Der var trængsel ved rækværket på Langebro i København onsdag, hvor mange forbipasserende stillede cyklen fra sig og fulgte med, mens den flydende kæmpekran Hebo-Lift 9 hejste de første af de i alt fire brofag på plads til Lille Langebro.

Den kommende cykel- og gangbro skal ligesom sin storebror forbinde Christians Brygge ved BLOX med Islands Brygge, og den er placeret samme sted, som den oprindelige Langebro fra 1690 til 1903. Med broen slipper de forventede 6.000-10.500 daglige brugere for en omvej over den store Langebro. Denne bruges på hverdage af ca. 40.000 cyklister.

Lille Langebro skulle egentlig være åbnet for trafikanter allerede i efteråret 2018, men da brofagene i maj 2018 skulle lastes på en transportpram i Rotterdam, hvor de var fremstillet, kollapsede kranen. Dermed tabte den et af brofagene ned på de fag, der allerede var løftet over på prammen.

Ved uheldet fik brofagene så store skader, at den hollandske producent, Hollandia BV, måtte lave dem om, hvilket kompliceredes af, at fabrikken netop havde destrueret støbeformene til brofagene. De måtte derfor genskabes fra bunden.

Læs også: Krankollaps forsinker ny bro over Københavns Havn

Men tirsdag ankom så en pram med fire nye brofag, og de vil blive monteret i dag og i morgen, hvorfor Københavns Havn vil være spærret for gennemsejlende trafik fra Frederiksholms Kanal til Langebro mellem klokken 6 og 18.

Efter monteringen venter nogle måneders arbejde med at justere og teste broen, inden den efter planen kan åbne til efteråret 2019.

»Det er komplekst at bygge broer, så der venter en del arbejde med at justere broen til og efterfølgende teste den, så den er klar og sikker til alle de cyklister og gående, som venter på at kunne benytte den,« udtaler projektchef Peter Fangel Poulsen i en pressemeddelelse fra Realdania By & Byg, der er bygherre på broen.

Lille Langebro er tegnet af et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med de britiske arkitekter Wilkinson Eyre og danske Urban Agency. Totalentreprenør på broen er et joint venture mellem de to hollandske entreprenører Mobilis Danmark og Hollandia Infra.

Læs også: Københavnerne får endnu en cykelbro

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tillykke med den nye bro, der vel bliver en betalingsbro lige som den ved Frederikssund.
Det skal jo til at koste penge at komme fra et sted i kommunen til et andet ikk!?

  • 8
  • 12

Destruerede forme... Er den lavet af støbejern? Og her gik jeg og troede, at det var en stålbro?

Det er det vist også, men med den krumme facon er den formentlig samlet i en form for fikstur.

I det store brobygningsårti 30'erne blev der landet over bygget ~10 klapbroer efter nogenlunde det samme koncept. Nu er der bygget 3 cykelbroer over Københavns havn efter 3 forskellige design.

Iøvrigt noget nyt om kyssebroen ?
Eller virker den bare, som den skal !

  • 4
  • 0

Iøvrigt noget nyt om kyssebroen ?
Eller virker den bare, som den skal !

Jeg cykler over den engang imellem, og den er heldivis ikke kollapset under min vægt endnu. Jeg tror også den åbner og lukker fint.

Men det er og bliver en meget klodset bro hvor man skal slå nogle skarpe sving undervejs. Der er dårligt flow på den, især om sommeren hvor der er mange turister. Og så er koblingen til Havnegade/Nyhavn meget dårlig, fordi gennekørende cyklister har vigepligt i krydset. Det er der mange der ikke registrerer, fordi de kører i den største strøm. Heldigvis er de fleste bilister opmærksomme.

  • 2
  • 0

.....man bare ikke havnen for vand og laver en ny motorvej på bunden af den.
Alternativt opfylder den. hvorved at man får en masse byggegrunde og fjerner behovet for broer.

Hvis I ikke synes op forslaget så har jeg mange flere på lager( Graucho Marx)

  • 3
  • 6

Fordi alle de dyre adresser langs havnefronten ville falde 90% i værdi.

Der er ikke meget sjov i at betale vanvittige (million)overpriser for en lejlighed med kig til en smule vand - for derefter at få udsigten skiftet ud med en motorvej eller et nabohus.

  • 2
  • 0

Deri har du ganske ret Mike.......men min datter og hendes mand har opgivet at købe lejligheder i Carlsberg byen, på Sundmolen, i Sydhavnen fordi der ....Var ingen garanti for at der ikke ville blive bygget nye komplekser ude i vandet, som egentligt var de mindste onder sammenholdt med de tillægsudgifter bygherrerene kunne fralægge sig.
Et eksempel
På Sundmolen var der i selve havnebasinnet 13 meter fra deres mulige altan planlagt, at bygge et højt parkeringshus i fremtiden, der ville have lagt den lejlighed de havde kig på i skygge hele året og ville have fjernet deres havneudsigt. Ligeledes var alle lejlighedskøbere pålagt en årlig udgift på 25000kr til at betale for at metroen fik en nordhavnsgren derud.
Ligeledes har de andre område ligeså åndsvage detaljer. I Carlsberbyen kan man ikke som andre københavnere købe en parkeringslicens og hvis man ikke har købt en af de for få pladser til 300000 kr stk ja så er man lost....og det er ens gæster også.

  • 2
  • 4

I det store brobygningsårti 30'erne blev der landet over bygget ~10 klapbroer efter nogenlunde det samme koncept. Nu er der bygget 3 cykelbroer over Københavns havn efter 3 forskellige design.

Iøvrigt noget nyt om kyssebroen ?
Eller virker den bare, som den skal !

Ja det gør den, også meget bedre end nogen kunne have forestillet sig. Jeg er ikke daglig bruger så "knækket" genere mig ikke. Jeg standser alligevel altid op og bruger noget tid på at nyde udsigten. Den er helt fantastisk og der er en behagelig stemning på broen. Man forstår godt det er blevet en turist attraktion.
Ligesom de andre broer er blevet det. At køre på cykelslange broen er en helt speciel oplevelse der også bliver kommenteret meget i udlandet. Den lille cirkelbro og også et besøg værd. simpelthen for pudsig og kær en teknisk konstruktion.

  • 2
  • 1

Men det er og bliver en meget klodset bro hvor man skal slå nogle skarpe sving undervejs.


Enig. Jeg har cyklet en del på den bro, når jeg har arbejdet i København. Konstruktørerne må have troet, at cykler aldrig svinger, men derimod bevæger sig i rette linier med knæk.

En del af det kunne have været løst med et andet forløb af midterlinien. Der er faktisk fin plads til, at cyklende i begge retninger kan bevæge sig naturligt gennem svingene i bløde buer, selv om selve stålkonstruktionen har et kantet forløb. Men som opstribningen er nu, forsøger man at tvinge cyklerne ind i det samme kantede forløb som stålkonstruktionen. Det betyder, at hvis cyklerne følger en naturligt krum rute gennem svingene, vil de være nødt til at krydse over på den forkerte side af midterlinien i en del af svinget.

  • 1
  • 0

Her er lidt oplysning til øvrige jyske og fynske læsere, som heller ikke fatter et klap af beskrivelsen af broens placering:
Broen kommer til at ligge 100-200 meter syd for Langebro, som er den sydligste af de to "centralt beliggende" bilbroer mellem København og Amager.

Man kan også cykle over Langebro, så broen kan ved første øjekast virke overflødig. Imidlertid ligger Langebro meget højt i forhold til havneterrænet, så man skal enten bære cyklen op ad trapper eller cykle en længere omvej for at komme op på broen, når man kommer nede fra området langs vandet. Den nye bro ligger derimod i niveau med havneterrænet, så man kan cykle direkte over.

På en tur fra Hovedbanegården og ud til det nordlige Amager kunne den nye bro sagtens tænkes at være den bedste rute, også bedre end Kyssebroen oppe ved Nyhavn, som jeg ellers normalt benytter på den tur.

Og så et opstød:
Det irriterer mig altså at se den slags artikler uden en eller anden form for oversigtskort.

I det mindste kunne man komme med en sproglig beskrivelse, som også giver mening for folk, der ikke bor i København.

Beskrivelsen "forbinde Christians Brygge ved BLOX med Islands Brygge" giver sikkert fin mening for en københavner. Men vi andre er helt sat af. Jeg er endda en af de priviligerede jyder, eftersom jeg i det sidste par år har arbejdet en del på Amager og i den anledning har cyklet og løbet over samtlige broer, der forbinder Sjælland og København. Og alligevel er beskrivelsen sort snak for mig. Jeg kender hverken Christians Brygge eller BLOX, og Islands Brygge er for mig et vagt begreb, der dækker hele området mellem Langebro og broen ved Fisketorvet.

  • 6
  • 0

Enig. Jeg har cyklet en del på den bro, når jeg har arbejdet i København. Konstruktørerne må have troet, at cykler aldrig svinger, men derimod bevæger sig i rette linier med knæk.

En del af det kunne have været løst med et andet forløb af midterlinien. Der er faktisk fin plads til, at cyklende i begge retninger kan bevæge sig naturligt gennem svingene i bløde buer, selv om selve stålkonstruktionen har et kantet forløb. Men som opstribningen er nu, forsøger man at tvinge cyklerne ind i det samme kantede forløb som stålkonstruktionen. Det betyder, at hvis cyklerne følger en naturligt krum rute gennem svingene, vil de være nødt til at krydse over på den forkerte side af midterlinien i en del af svinget.

Enig set ud fra et trafik effektivt synspunkt er den overhovedet ikke smart. Jeg blev selv overrasket første gang jeg kørte over den. Hvis man udelukkende køre på ens rygrads opfattelse af en bro, så får man sig en overaskelse.
Jeg er ret sikker på at det er en bevidst hastigheds nedsættende foranstaltning for at gående og cyklister skal nyde at tage ophold på broen. Og hellere det end et vejbump.
Jeg undres stadigvæk over broens konstruktion og tror ikke helt jeg forstår den. Det kræver nu kun et par overfarter så forstår man hvordan man blender.
Man kunne godt have gjort det bedre med en hastigheds begrænsning på måske 15 Km/t og et skilt der opfordre til at skifte et par gear ned så man med lethed køre op over bakken.

  • 1
  • 0

Der står nu meget tydeligt at lille langebro ligger der, hvor langebro plejer at ligge. Lange bro lå der fra 1690 og frem til 1903.

Langebro plejede at forbinde Vestervoldgade med Langebrogade ligeledes bag volden, men på Christianshavn. Den store Langebro er flyttet mod syd, i retning mod IDA, hvorfor der nu er plads til cykelbroen på den oprindelige placering nord for, altså modsat IDA.

Det som ligger på sydsiden af Langebro er rester af en jernbanebro til godstog, der har været mange ønsker om at genbruge det til cykelbro.

Jeg kan ikke finde er godt kort at linke til, ud over det jeg har linket til i projektbeskrivelsen.

Langebro kan man læse om her: https://da.m.wikipedia.org/wiki/Langebro

  • 0
  • 2

Du har ret det kunne forklares bedre og et kort ville også være godt.

Jeg forstår godt problemet, men det er svært at forklarer. Både Amagerbro, Islandsbrygge og Christianshavn er vel blevet en del af København? Langebro forbinder Amager og Sjælland, mens Knippelsbro forbinder Christianshavn og Slotsholmen, også er der også Sjællandsbroen og flere andre broer til biler over dele af havnen, hvor af nogle kan åbnes og andre ikke kan. Man kunne prøve med centrum og havneløbet og forbinder Amager og Sjælland, men så bliver dem på Christianshavn nok fornærmede.

Beskrivelsen af cykelmuligheder er rigtig god og relevant.

  • 0
  • 1

Fordi alle de dyre adresser langs havnefronten ville falde 90% i værdi.

Der er ikke meget sjov i at betale vanvittige (million)overpriser for en lejlighed med kig til en smule vand - for derefter at få udsigten skiftet ud med en motorvej eller et nabohus.

Havnen bliver bebygget på samme svigagtige måde som parcelhuse på bakker: Først sælges der nogle grunde med udsigt, derefter nogle flere, hvis huse tager udsigten fra de første, og så fremdeles.
I Københavns havn bygger man et lag ligegyldige/hæslige kontorudbygninger ude i vandet, foran de først opførte.

Fyld havnen op, eller tøm den og læg en motorvej dernede.

  • 1
  • 5

Jeg har aldrig gidet at opholde mig særligt langtid på de 2 broer på grund af larmen og lugten. Der er ellers en rigtigt god udsigt jeg kan bare ikke nyde den.
Jeg bemærker for første gang i mit liv nogle cyklister som slæber deres cykler op af trapperne og undres over at dette virkeligt er nemmere end at køre uden om. Jeg bemærker også at stål gelænderet går i selvsving da en bus køre over med realativ høj fart. Hele brodækket ryster.
Køre over på den anden side og kigger ned til den nye bro. Den ser super modernede ud og der er helt klart noget hollandsk cykel effektivitet over den. Den kommer til at løbe ud i Stormgade som er blevet trafik renoveret. Så hvis man skal til Rådhuspladsen, city, strøget eller nørrebro så vil man da naturligt vælge denne rute.
Man slipper for at køre på det mest bil trafikkerede område af København, og udsætte sig selv for støj, stress og den ildelugtende hovedpine/kvalme frembringende NO2 udledning. Det er sku fremskridt der vil noget.

  • 2
  • 0

Du roder lidt rundt i geografien, her er et kort til hjælp.


...og du roder lidt rundt i, hvordan man svarer på et debatforum. Det er umuligt at vide, om det er mig eller Jakob Engbæk, du svarer. Men jeg antager, at det er mig.

Så vidt jeg kan se på dit kort, har jeg ikke rodet rundt i geografien - forstået som beliggenheden af de ting, der var i området i forvejen*. Jeg har derimod fået galt i halsen, hvor den nye bro er placeret i denne geografi. Den ligger umiddelbart nord for Langebro, ikke syd, som jeg skrev.

Men det understreger jo for pokker blot min pointe om, at ing.dk's artikel forklaring er den nye bros placering er mangelfuld, når den skal læses af os jyder. Det er lidt hårdt, at man i den anledning skal få at vide, at man "roder rundt i geografien".

(*: Jeg har faktisk rodet rundt i geografien. Jeg skrev, at jeg havde cyklet eller gået over alle de broer, der forbinder Sjælland og København. Jeg mente naturligvis Sjælland og Amager. Men det var nok ikke det, du hentydede til.)

  • 6
  • 0

Fyld havnen op, eller tøm den og læg en motorvej dernede.

Rene Low skrev:
Ellers tak. mennesker kan godt lide vand. Jeg kørte lige forbi i går, og opholdt mig nogle timer i området. Der var allerede fyldt godt op med glade mennesker overalt.
Men hvad med om vi lavede et skilt hvorpå der stod "havnen" og placerede det ved en motorvej. Win Win direkte adgang til havnen i automobil. Der vil blive rift om at få lov til at opføre en isbod.

Det er jo min pointe. Der er bygget og bygges et nyt lag ligegyldige kontorbygninger i vandet foran de ligegyldige kontorbygninger, som før havde vandudsigt.
Som Bjarke Mønnike skrev ovenfor, om hans datter og svigersøns boligsøgning, gælder det også boligområderne, hvor udsigten til et tidligere havnebassin med et pennestrøg kan blive erstattet med endnu en - med Peter Olesens rammende udtryk - øjebæ.

  • 2
  • 0

Det er jo min pointe. Der er bygget og bygges et nyt lag ligegyldige kontorbygninger i vandet foran de ligegyldige kontorbygninger, som før havde vandudsigt.
Som Bjarke Mønnike skrev ovenfor, om hans datter og svigersøns boligsøgning, gælder det også boligområderne, hvor udsigten til et tidligere havnebassin med et pennestrøg kan blive erstattet med endnu en - med Peter Olesens rammende udtryk - øjebæ.


Det er jeg enig i. Der er utroligt mange grimme kontor bygninger langs havnen. Både nye og gamle. F.eks uderigsministeriet..Brrr den bygning er så menneskefjendsk at jeg ville værge mig ved at arbejde i den.
Det meste af det ligger nu allerede ude ved vandet. Men i sydhavnen bygges der intensivt.

  • 0
  • 0

jeg betragtede broen fra afstand i et kvarters tid. Tempoet er langsomt hen over broen, domineret af fodgængere der har god tid. der er minimum 20 gange flere fodgængere end cyklister på broen. På afstand ligner det at cyklister og fodgængere er blendet sammen. langt størstedelen af cyklisterne køre roligt over broen.
Jeg svinger mig op på cyklen for at genopleve turen hen over broen og det problematiske knæk. 15 km/t er åbenbart den hastighed mange køre op over broen.
Med den hastighed køre jeg gennem knækket uden at skulle benytte den modstatte kørebane. Jeg kunne ikke med min bedste vilje få det til at blive et problem. Jeg stiller mig op ved de cykelopholds platforme der er lavet lige ved knækket. Her betragter jeg i en halv time alt fra uerfarne turister på cykel til erfarene Københavner cyklister køre uproblematisk gennem knækket.

Det går op for mig at broen er en udvidelse af Nyhavn, der nu fortsætter over på den anden side af havnen. alle de spise steder der var på papir øen er nu udendørs lige efter broen på christianshavn siden.
Broen er en fantastisk sammen kobling af 2 bydele. Længe leve Kyssebroen

  • 2
  • 0