Københavns milliondyre bycykler holder stille
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavns milliondyre bycykler holder stille

Foto: Gobike

Københavnere og pendlere gider ikke at køre på de bycykler, som det offentlige investerer 40 millioner kroner i om året. De elektriske bycykler blev lanceret i marts sidste år, da 250 stk. blev sat i stativerne i København og på Frederiksberg, men i første halvdel af december blev der kun kørt 530 ture på de 426 cykler, der nu er tilgængelige. Det skriver Politiken.

Læs også: Endelig ligger det fast: Københavnerne får deres interaktive el-bycykler

Tallene viser, at der er langt op til Københavns og Frederiksbergs målsætning om tre daglige ture pr cykel. Det ville med det nuværende antal cykler betyde 1.278 ture om dagen.

Rasmus Jarlov, der er medlem af Københavns Borgerrepræsentation for de konservative, mener, at bycyklerne er penge ud ad vinduet.

»Det er måske det værste eksempel på spild af penge, jeg har set, mens jeg har siddet i Borgerrepræsentationen; at man bruger kæmpestore tocifrede millionbeløb på noget, som der ikke er nogen, der har efterspurgt. Og som overhovedet ikke er nødvendigt,« siger han til Politiken.

Læs også: Hver bycykel kører mindre end én tur om dagen

Men bycykel-projektets eneste problem er ikke de manglende ture. Der er også langt færre cykler og ladestationer på gaden end planlagt.

Til sommer skal det fulde antal cykler – 1.860 stk – være leveret. Antallet skal altså mere end firedobles på få måneder.

Samtidig skulle man nu være godt på vej 105 ladestationer, hvor brugerne kan hente og aflevere bycyklerne. Men der er stadigvæk kun 27.

Læs også: Politikere: Vi vælger ny bycykel med bind for øjnene

Det skyldes blandt andet, at den tyske virksomhed, der er leverandør til producenten Gobike, gik i betalingsstandsning i efteråret.

På trods af betalingsstandsning, manglende levering og manglende brug, mener By- og Pendlercykelfonden, der er bindeled mellem de to kommuner og Gobike, at alle cykler vil være leveret til sommer.

Jeg har endnu ikke set i de offentlige medier en brugervejledning.
Jeg har også i et par minutter været rundt omkring et parkeringsanlæg for bycykler. Og jeg kunne ikke umiddelbart finde ud af, hvorledes jeg kunne leje en cykel.

  • 10
  • 0

Måske burde el-cyklerne placeres over et større område - det vil kun kræve ekstra stativer. Nu findes de kun i København og Frederiksberg.

Hvis nabokommunerne selv betaler ladestationer, kunne København og Frederiksberg måske "udlåne" cyklerne? Det er i deres interesse, at der kommer penge ind på cyklerne. Og måske kan udlejes flere cykler, hvis der dækkes et stort område.

Trist at den tyske fabrik er gået i betalingsstandsning - den producerer mange særprægede cykler, og har udviklet samt producerer blandt andet Grace el-cyklen. Det er en af tysklands store fabrikker, med 800 ansatte. De producerer også smart-ebike for Mercedes-Benz og Steppenwolf. Tyskerne burde overveje at købe bycykler i stor stil - om ikke andet, så for at rede fabrikken.

Fabrikken mangler 15 mio euro. Det vil passe fint, med en lille bycykel park. Og 800 tyskere, vil undgå at blive fyret.

Tyskerne bør overveje, om de vil vedblive at være cykelproducent. Eller, om de vil sælge alt deres produktion til indoneserne.

  • 0
  • 2

Som bilist har jeg perifert bemærket de nye el-cykler, men hvor er de og ladestationerne, og hvad koster det at bruge dem, og hvor langt kører de på en opladning?

De er i hvert fald ikke blevet markedsført særlig godt.

  • 1
  • 0