

Københavnere og pendlere gider ikke at køre på de bycykler, som det offentlige investerer 40 millioner kroner i om året. De elektriske bycykler blev lanceret i marts sidste år, da 250 stk. blev sat i stativerne i København og på Frederiksberg, men i første halvdel af december blev der kun kørt 530 ture på de 426 cykler, der nu er tilgængelige. Det skriver Politiken.
Læs også: Endelig ligger det fast: Københavnerne får deres interaktive el-bycykler
Tallene viser, at der er langt op til Københavns og Frederiksbergs målsætning om tre daglige ture pr cykel. Det ville med det nuværende antal cykler betyde 1.278 ture om dagen.
Rasmus Jarlov, der er medlem af Københavns Borgerrepræsentation for de konservative, mener, at bycyklerne er penge ud ad vinduet.
»Det er måske det værste eksempel på spild af penge, jeg har set, mens jeg har siddet i Borgerrepræsentationen; at man bruger kæmpestore tocifrede millionbeløb på noget, som der ikke er nogen, der har efterspurgt. Og som overhovedet ikke er nødvendigt,« siger han til Politiken.
Læs også: Hver bycykel kører mindre end én tur om dagen
Men bycykel-projektets eneste problem er ikke de manglende ture. Der er også langt færre cykler og ladestationer på gaden end planlagt.
Til sommer skal det fulde antal cykler – 1.860 stk – være leveret. Antallet skal altså mere end firedobles på få måneder.
Samtidig skulle man nu være godt på vej 105 ladestationer, hvor brugerne kan hente og aflevere bycyklerne. Men der er stadigvæk kun 27.
Læs også: Politikere: Vi vælger ny bycykel med bind for øjnene
Det skyldes blandt andet, at den tyske virksomhed, der er leverandør til producenten Gobike, gik i betalingsstandsning i efteråret.
På trods af betalingsstandsning, manglende levering og manglende brug, mener By- og Pendlercykelfonden, der er bindeled mellem de to kommuner og Gobike, at alle cykler vil være leveret til sommer.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
https://www.jobzonen.dk/job/6547371/by-og-pendlercykel-fonden-s%C3%B8ger-ny-direkt%C3%B8r/Det skal måske lige nævnes at bycyklerne ikke er nedlagt.
Nel der er kun et "l" i kabelforbindelse :)
De mangler nok en Kabell forbindelse :)
<a href="http://politiken.dk/indland/ECE2629473/koe..">http://politiken.dk/indla…;
<p>Endelig et projekt, der bliver aflivet i stedet for stædigt at kaste gode penge efter dårlige.
Det bliver aflivet fordi GoBike ikke kan levere cyklerne... Ikke fordi det er en fiasko ifht forbrugerne. Hvilket jo snildt kan betyde at tilsvarende spade-projekter bliver sat i søen i fremtiden, sikkert med samme tvivlsomme resultat.
Endelig et projekt, der bliver aflivet i stedet for stædigt at kaste gode penge efter dårlige.
Nu har jeg ingen planer om at betale 200 kr. hver gang jeg sætter cyklen udover hvad prisen i øvrigt er...Så vidt jeg husker, så funger systemet sådan. Du kan stille cyklen, hvor du vil indenfor København, men det koster gebyr, hvis den ikke sættes i ladestativ.
Så vidt jeg husker, så funger systemet sådan. Du kan stille cyklen, hvor du vil indenfor København, men det koster gebyr, hvis den ikke sættes i ladestativ.Batteriet behøver vel ikke blive opladet efter hver eneste tur og selvom det så skulle være fladt så går det vel også?
Tror du får rabat, hvis du sætter en løs el-cykel i stativ. Det er noget med, at du så får noget tid gratis.
Ingen af de nye el-cykler er stjålet.Hvis penge ikke er noget problem, hvorfor skulle nogen så finde på at stjæle cyklerne?
Batteriet behøver vel ikke blive opladet efter hver eneste tur og selvom det så skulle være fladt så går det vel også?
Mere oplagt. Hvorfor i h...... skal de i det hele taget være elektriske, når de er beregnet til kort ture en gang i mellem eller til turister, der per definition ikke har travlt, (og som iøvrigt alle har bykort med navigation i deres smartphones).
Hvad med at man bare sendte cyklens nummer i en SMS, og så modtog man SMS med engang kode til at låse den op med. For dem med smartphone kunne der være en app, så man bare scannede cyklens nummer og så modtog kode. Ingen tilmelding og alle med en mobiltelefon kan bruge cyklerne.
Der er mangler stadigt at blive oprettet en masse ladestationer rundt om i København - http://bycyklen.dk/media/30816/Planned-stations-2015.pdf
Men netop princippet med ladestationer er hele problemet her, det burde være sådan at man indenfor København og Frederiksberg kommuner kunne sætte cyklen hvor man vil, ligesom car2go princippet.
Batteriet behøver vel ikke blive opladet efter hver eneste tur og selvom det så skulle være fladt så går det vel også?
Kunne man ikke have bevaret det gamle system, evt med en SMS-registrering, således at der også er et ansvar, mens man bruger cyklen?
Og så selvfølgelig bevare, at det er gratis.
Vi har også et udlejningssystem af bycykler i Odense, men det virker ikke som om at særligt mange bruger det. Er der overhovedet nogen der har undersøgt dette system, inden EL-cyklerne blev besluttet?
Hvis penge ikke er noget problem, hvorfor skulle nogen så finde på at stjæle cyklerne?
Nej, de gumpetunge cykler bruges ikke. Og de stjæles, ødelægges og forsvinder. Tilsvarende problemer findes ikke for el-cyklerne.Gennemsnitspersonen vil selvfølgelig hellere køre på en gratis og lettere gumpetung bycykel,
Jeg tror at el-cyklens problem er, at det ikke er nemt nok. Betalingen skal være simpel, og fungere som vi er vandt til. Måske kan indføres mobil-pay, og sættes en stregkode på el-cyklen. Og så uden alt det registrering. Hvis der kan ses, hvem som betaler på dankort, eller et ikke anonymt rejsekort, må det være nok. Ved anonyme rejsekort, kan evt. tages ekstra gebyr.
Danskerne har intet penge problem. Om en cykel er gratis betyder intet. Vi har nogle studerende, og få på kontanthjælp - men for de fleste andre, er økonomi intet problem. Studerende, og dem på kontanthjælp kan måske få et tilskud til et bycykel-kort, så de ikke skal betale de 70 kr. om måneden.
Det er ikke et katastrofalt problem, hvis el-cyklerne ikke anvendes. Men tilbagebetalingstiden bliver længere. Så længe, at vi har lav rente, betyder det mindre.
Gennemsnitspersonen vil selvfølgelig hellere køre på en gratis og lettere gumpetung bycykel, end at skulle betale for det gennem et relativt kompliceret lejesystem. Hvad er mere simpelt end indkøbsvogns modellen, hvor man propper en tyver ind, og får den tilbage igen når man afleverer?
Min egen by Aarhus, har desværre også valgt at kopiere denne såkaldte fornyelse (som i virkeligheden er et tilbageskridt) ved at erstatte flåden af udmærkede simple gratis 3 gearede bycykler, med dette vandvittige hi-tech pis. Det er ekstremt dårligt købmandsskab og disponering fra kommunernes side, set ud fra devisen "if it aint broken, then dont fix it" og "simplicity is always better". Meget sørgeligt!
Du kan finde dem her: http://bycyklen.dk/da/Hvor, hvad?</p>
<p>Som bilist har jeg perifert bemærket de nye el-cykler, men hvor er de og ladestationerne, og hvad koster det at bruge dem, og hvor langt kører de på en opladning?</p>
<p>De er i hvert fald ikke blevet markedsført særlig godt.
Måske skulle vi indføre tilsvarende "registrering" og kontooprettelse for dem, der tager forurenende bus, eller taxa i byerne.
Det burde kunne gøres ligeså simpelt som at klippe på rejsekortet. Parkeres cyklen, kan rejsekortet bruges til at låse op. Det med pin-kode, og indtastninger kan undgås.Jeg har endnu ikke set i de offentlige medier en brugervejledning.
Jeg har også i et par minutter været rundt omkring et parkeringsanlæg for bycykler. Og jeg kunne ikke umiddelbart finde ud af, hvorledes jeg kunne leje en cykel.
For at bruge by-cyklen, skal du oprette dig her:http://bycyklen.dk/da/my-account/signup/
Som bilist har jeg perifert bemærket de nye el-cykler, men hvor er de og ladestationerne, og hvad koster det at bruge dem, og hvor langt kører de på en opladning?
De er i hvert fald ikke blevet markedsført særlig godt.
Måske burde el-cyklerne placeres over et større område - det vil kun kræve ekstra stativer. Nu findes de kun i København og Frederiksberg.
Hvis nabokommunerne selv betaler ladestationer, kunne København og Frederiksberg måske "udlåne" cyklerne? Det er i deres interesse, at der kommer penge ind på cyklerne. Og måske kan udlejes flere cykler, hvis der dækkes et stort område.
Trist at den tyske fabrik er gået i betalingsstandsning - den producerer mange særprægede cykler, og har udviklet samt producerer blandt andet Grace el-cyklen. Det er en af tysklands store fabrikker, med 800 ansatte. De producerer også smart-ebike for Mercedes-Benz og Steppenwolf. Tyskerne burde overveje at købe bycykler i stor stil - om ikke andet, så for at rede fabrikken.
Fabrikken mangler 15 mio euro. Det vil passe fint, med en lille bycykel park. Og 800 tyskere, vil undgå at blive fyret.
Tyskerne bør overveje, om de vil vedblive at være cykelproducent. Eller, om de vil sælge alt deres produktion til indoneserne.
Jeg har endnu ikke set i de offentlige medier en brugervejledning. Jeg har også i et par minutter været rundt omkring et parkeringsanlæg for bycykler. Og jeg kunne ikke umiddelbart finde ud af, hvorledes jeg kunne leje en cykel.