Københavns miljøzone står pivåben for selv de største NOx-syndere
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavns miljøzone står pivåben for selv de største NOx-syndere

Op mod 500 københavnere dør hvert år for tidligt som følge af partikler, NOx og andre skadelige stoffer i luften. Dermed er luftforurening det mest veldokumenterede miljøproblem i hovedstaden.

Københavns miljøzone er helt uegnet til at nedbringe forureningen med den sundhedsskadelige NO2-gas. Selv med meget gamle dieselbiler og busser, som overhovedet ikke renser udstødningen for NO2, kan man køre ind på de mest forurenede gader i storbyen, hvor EU’s grænseværdi for NO2 i forvejen er overtrådt.

Miljøzonen, der blev indført i 2008 med en planlagt stramning af kravene i 2010, omfatter udelukkende lastbiler og busser, men stiller slet ingen krav til udslip af NOx, som er en fællesbetegnelse for NO2 og NO. Derimod skal tunge køretøjer, der er ældre end cirka ti år, montere et filter, der fjerner partikler.

Nye tests har imidlertid vist, at selv den seneste generation af dieselbiler udleder mange gange mere NOx, end de er typegodkendt til. Det samme var tilfældet med last­biler og busser, indtil en ny EU-norm, Euro 6, trådte i kraft sidste år.

Læs også: Nye personbiler forurener tre gange så meget som nye lastbiler

Nye lastbiler og busser har nu kun et ubetydeligt udslip af NOx.

Den manglende miljøzone og det høje udslip fra både person­biler, lastbiler og busser er en del af forklaringen på den høje koncentration af NO2 i København, påpeger professor Steffen Loft, leder af Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet.

»Vi bør stramme miljøzonen, ikke mindst da der er gået fem år, og der er sket en betydelig teknologisk udvikling, i hvert fald for de tunge køretøjer,« siger han.

Læs også: For 25 år siden gik Danmark enegang og sikrede rene biler i EU

Steffen Loft ser også gerne, at stramningen kommer til at gælde partikler, og at personbiler kommer med i ordningen. Det sidste droppede den forrige regering dog netop med henvisning til, at selv nye personbiler på diesel udleder langt mere NOx, end de er godkendt til.

Også FDM vil stramme op

Selv bilistorganisationen FDM mener, at der er grund til at kigge på miljøzonen i København.

»Nu kan vi sætte kryds ud for, at miljøzonen har reduceret problemet med partikler. NOx er det næste problem,« siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.

Læs også: Minister om lempede NOx-krav: Det er trist at se på

Et noget skrappere ordvalg kommer fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

»De krav, vi har til de tunge køretøjer, er forældede for længst. Dem skulle man have opgraderet. Vi har haft et møde om det, hver gang der er kommet en ny miljøminister,« siger luftforureningsmedarbejder Kåre Press-Kristensen, der henviser til, at staten har brugt 84 millioner kroner på at installere NOx-rense­systemer på 288 bybusser, der kører i det indre København for Movia.

»Hvorfor bruger vi skattekroner på det? Kravet om at rense for NOx kunne bare skrives ind miljøzonen. Så ville det ikke kun gælde for rute­busser, men også for turistbusser og lastbiler, og så ville man have løst problemet med overskridelserne af grænseværdierne,« siger han.

Læs også: Her er grafikken, der guider dig gennem NOx-junglen

Også Kåre Press-Kristensen mener, at Københavns miljøzone bør omfatte personbiler, særligt nu, da det viser sig, at nye dieselperson­biler udleder tre gange så meget NOx som lastbiler.

»Vi skal have en miljøzone, der også dækker person- og varebiler. Det har de haft i Tyskland siden 2008. Derudover skal man have krav om NOx-renseteknologi på tunge køretøjer,« siger han.

Kommentarer (13)

"...nye dieselperson­biler udleder tre gange så meget NOx som lastbiler", viser en undersøgelse af 7 biler, som man ikke vil opgive fabrikat og motortype på - nu skal vi så have lovgivning ud fra dette.
Hvis der bare er 1 skandale ramt VAG motor med i det gennemsnit, som udleder 40 gange det tilladte, så er vi allerede der helt i skoven.

Vi SKAL gøre noget ved forurening og miljø, men ikke ved at skyde med spredehagl - vi skal have ram på kilderne, der betyder noget. Og det gør vi igennem standarder - og kontrol af at de overholdes, f.eks. ved syn af bilerne og stikprøver i miljøzonerne. Dem der kører i en bil der overholder kravene skal selvfølgelig ikke rammes. Hertil er der også den kollektive trafik, entreprenør maskiner, skibe etc. etc.

Vi kan f.eks. også ændre på sammensætningen af brændstoffet, så det bliver mere miljøvenligt - f.eks. ved at tilsætte mere bioethanol, metanol, butanol, vand etc. Vi kan også beslutte at man må eftermonterer systemer der, dokumenteret ved et syn, gøre at bilen/lastbilen overholder normerne.

En dieselmotor kan principielt gøres NOx-fri og CO2-neutral. Men, som en start kunne Staten (dvs. Skat) ophæve forbuddet imod at bruge alternative og miljøforbedrende brændstoffer. Det kunne give en stor miljø og klima gevinst her og nu...

  • 4
  • 6

Jeg kører selv i en 7 år gammel dieselbil. Uden afgifter havde jeg allerede skiftet den ud - og hvis diesel var forbudt, så med en VW Golf benzin. Nu må jeg beholde den i sandsynligvis 5 år mere. Hvor meget mon en 10 år gammel dieselbil forurener mere end en ny benzin?!

Bilfabrikanterne HAR udviklet de biler, der kunne sænke forureningen. Men Staten saboterer forbrugeren og favoriserer diesel.

  • 5
  • 2