Københavns miljøzone står pivåben for selv de største NOx-syndere
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavns miljøzone står pivåben for selv de største NOx-syndere

Københavns miljøzone er helt uegnet til at nedbringe forureningen med den sundhedsskadelige NO2-gas. Selv med meget gamle dieselbiler og busser, som overhovedet ikke renser udstødningen for NO2, kan man køre ind på de mest forurenede gader i storbyen, hvor EU’s grænseværdi for NO2 i forvejen er overtrådt.

Miljøzonen, der blev indført i 2008 med en planlagt stramning af kravene i 2010, omfatter udelukkende lastbiler og busser, men stiller slet ingen krav til udslip af NOx, som er en fællesbetegnelse for NO2 og NO. Derimod skal tunge køretøjer, der er ældre end cirka ti år, montere et filter, der fjerner partikler.

Nye tests har imidlertid vist, at selv den seneste generation af dieselbiler udleder mange gange mere NOx, end de er typegodkendt til. Det samme var tilfældet med last­biler og busser, indtil en ny EU-norm, Euro 6, trådte i kraft sidste år.

Læs også: Nye personbiler forurener tre gange så meget som nye lastbiler

Nye lastbiler og busser har nu kun et ubetydeligt udslip af NOx.

Den manglende miljøzone og det høje udslip fra både person­biler, lastbiler og busser er en del af forklaringen på den høje koncentration af NO2 i København, påpeger professor Steffen Loft, leder af Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet.

»Vi bør stramme miljøzonen, ikke mindst da der er gået fem år, og der er sket en betydelig teknologisk udvikling, i hvert fald for de tunge køretøjer,« siger han.

Læs også: For 25 år siden gik Danmark enegang og sikrede rene biler i EU

Steffen Loft ser også gerne, at stramningen kommer til at gælde partikler, og at personbiler kommer med i ordningen. Det sidste droppede den forrige regering dog netop med henvisning til, at selv nye personbiler på diesel udleder langt mere NOx, end de er godkendt til.

Også FDM vil stramme op

Selv bilistorganisationen FDM mener, at der er grund til at kigge på miljøzonen i København.

»Nu kan vi sætte kryds ud for, at miljøzonen har reduceret problemet med partikler. NOx er det næste problem,« siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.

Læs også: Minister om lempede NOx-krav: Det er trist at se på

Et noget skrappere ordvalg kommer fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

»De krav, vi har til de tunge køretøjer, er forældede for længst. Dem skulle man have opgraderet. Vi har haft et møde om det, hver gang der er kommet en ny miljøminister,« siger luftforureningsmedarbejder Kåre Press-Kristensen, der henviser til, at staten har brugt 84 millioner kroner på at installere NOx-rense­systemer på 288 bybusser, der kører i det indre København for Movia.

»Hvorfor bruger vi skattekroner på det? Kravet om at rense for NOx kunne bare skrives ind miljøzonen. Så ville det ikke kun gælde for rute­busser, men også for turistbusser og lastbiler, og så ville man have løst problemet med overskridelserne af grænseværdierne,« siger han.

Læs også: Her er grafikken, der guider dig gennem NOx-junglen

Også Kåre Press-Kristensen mener, at Københavns miljøzone bør omfatte personbiler, særligt nu, da det viser sig, at nye dieselperson­biler udleder tre gange så meget NOx som lastbiler.

»Vi skal have en miljøzone, der også dækker person- og varebiler. Det har de haft i Tyskland siden 2008. Derudover skal man have krav om NOx-renseteknologi på tunge køretøjer,« siger han.

"...nye dieselperson­biler udleder tre gange så meget NOx som lastbiler", viser en undersøgelse af 7 biler, som man ikke vil opgive fabrikat og motortype på - nu skal vi så have lovgivning ud fra dette.
Hvis der bare er 1 skandale ramt VAG motor med i det gennemsnit, som udleder 40 gange det tilladte, så er vi allerede der helt i skoven.

Vi SKAL gøre noget ved forurening og miljø, men ikke ved at skyde med spredehagl - vi skal have ram på kilderne, der betyder noget. Og det gør vi igennem standarder - og kontrol af at de overholdes, f.eks. ved syn af bilerne og stikprøver i miljøzonerne. Dem der kører i en bil der overholder kravene skal selvfølgelig ikke rammes. Hertil er der også den kollektive trafik, entreprenør maskiner, skibe etc. etc.

Vi kan f.eks. også ændre på sammensætningen af brændstoffet, så det bliver mere miljøvenligt - f.eks. ved at tilsætte mere bioethanol, metanol, butanol, vand etc. Vi kan også beslutte at man må eftermonterer systemer der, dokumenteret ved et syn, gøre at bilen/lastbilen overholder normerne.

En dieselmotor kan principielt gøres NOx-fri og CO2-neutral. Men, som en start kunne Staten (dvs. Skat) ophæve forbuddet imod at bruge alternative og miljøforbedrende brændstoffer. Det kunne give en stor miljø og klima gevinst her og nu...

  • 4
  • 6

Jeg kører selv i en 7 år gammel dieselbil. Uden afgifter havde jeg allerede skiftet den ud - og hvis diesel var forbudt, så med en VW Golf benzin. Nu må jeg beholde den i sandsynligvis 5 år mere. Hvor meget mon en 10 år gammel dieselbil forurener mere end en ny benzin?!

Bilfabrikanterne HAR udviklet de biler, der kunne sænke forureningen. Men Staten saboterer forbrugeren og favoriserer diesel.

  • 5
  • 2

Ville have købt EL-bil.

Du kan nå det endnu, hvis du kan nøjes med en halvhurtig Tesla. Der er også brugte Nissan Leaf til 165k.

London har automatisk nummerpladegenkendelse og bødeinddrivelse for udlændinge, så teknikken er der. Man kan indføre trinvise zoner, fx nul-emission i Indre Byer, Euro6 i store byzoner m.fl
Det kræver en ekstra indsats i en overgangsperiode indtil systemet er skiftet fra teori til praksis; som artiklen viser er skilte langtfra nok til at opretholde en virkning.

  • 1
  • 1

Hastighed eller Hk har intet med købet af Tesla... Men rækkevidde og at jeg kan lade hurtig på supercharger..
MEn leaf eller anden EL-bil... Ville jeg ikke altid komme på arbejde. Eller også ville det tage for lang tid.. fordi jeg lige skulle holde et par timer og lade..

  • 2
  • 0

Ville have købt EL-bil... næste år men afgiften kom i vejen
Hastighed eller Hk har intet med købet af Tesla

Men prøv at forklare hvorfor du ikke køber Tesla nu? Er finansieringen så stram at det først er næste år du ville få råd - tiden plejer ikke at gøre en stor forskel?
Eller var det en anden med god rækkevidde du havde i tankerne?

Som sagt, så KAN de stadig fås uden afgift, og endda med 10.000kr rabat hvis man går via ejer. Det er ihvertfald værd at undersøge!
http://my.teslamotors.com/da_DK/models/des...
Desuden kan man overveje leasing så man slipper for den store udbetaling.

  • 1
  • 0

Der er jo kun ét sted, hvor regningen for de strammere regler for bilers udstødning kan betales: Det er hos køberne af bilen. Og takket være de danske afgifter på biler skal danske forbrugere betale tre gange så meget.
Det virker til at være skruen uden ende. Nu har fabrikanterne på papiret opfyldt de gamle stramme krav, og så må vi jo hellere stramme dem på ny.
Og hvorfor gælder de stramme regler for NOx- og partikel-udledning dog ikke tog? Der kører mange gamle osende diesellokomotiver også helt centralt i København, som der intet gøres ved:
http://ing.dk/artikel/dsbs-gamle-lokomotiv...

  • 6
  • 1

regningen for de strammere regler for bilers udstødning kan betales: Det er hos køberne af bilen.

Forureneren betaler.

Det er den ene side af udgifterne - den anden side er de "Op mod 500 københavnere dør hvert år for tidligt" som billedteksten viser. Forurening skaber unødige sundhedsudgifter, som vi delvist kan spare ved at mindske forurening.

Det virker til at være skruen uden ende. Nu har fabrikanterne på papiret opfyldt de gamle stramme krav, og så må vi jo hellere stramme dem på ny.

Ja, vi er for flinke over for fabrikanterne - det skulle være strammere overholdt, og det bliver det så fra omkring 2020.

Og hvorfor gælder de stramme regler for NOx- og partikel-udledning dog ikke tog? Der kører mange gamle osende diesellokomotiver også helt centralt i København, som der intet gøres ved:

I New York har dieseltog været forbudt i årtier. Det er især den manglende elektrificering af Frederecia-Aarhus-strækningen samt insisteren på udkants-lyntog der har tilladt dieseltog i København.
Kalundborg-toget har været for langt væk og for få passagerer til el, men det er vist på vej.

DSB undskylder sig med at det er umuligt at sætte filtre på de gamle motorer, og at man ikke kan lave ordentlig udsugning fra Nørreport. Måske kunne andre gøre det bedre?

  • 2
  • 1

Med den regering vi har fået, så vil det være helt umuligt, at komme igennem med et krav om opstramninger. V-regeringen ønsker ikke at genere bilisterne og da slet ikke erhvervslivets lastbiler.
Det skal være lettere at være dansker, så svin bare løs er mottoet

  • 3
  • 2

Hej.

Det er selvfølgelig et kæmpeproblem, at nogle personer dør p.g.a. forurening fra personbiler og tungere køretøjer.

Jeg skal ikke forsvare forurenende personbiler. Men ...

Men det er så vidt jeg ved "kun" en del af dødsfaldene i Danmark, der skyldes personbiler. Andre syndere skulle være tungere køretøjer. Sådan har det vist været. I hvor høj grad det er tilfældet i dag, ved jeg ikke. Jeg ved ikke, om jeg kan finde noget dokumentation m.h.t. dette, så jeg vil ikke påstå noget i den forbindelse.

Som jeg har skrevet før, vil VW - ifølge FDM - sætte god SCR-rensningsteknologi af NOx på deres nye biler. Det vil dog tage noget tid at gøre dette.

Linket er : http://www.fdm.dk/nyheder/volkswagen-vil-r...

Jeg synes ikke, at man skal indføre forbud mod at køre forurenende personbiler i miljøzoner i Danmark. Og det på trods af at jeg bor i et meget trafikeret område af Odense.

Derimod synes jeg, at man skal sætte prisen på diesel og benzin lidt om. Og hvis der er afgifter og moms på den førnævnte SCR-rensningsteknologi kan man overveje at fjerne disse.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 1
  • 0

Som du skriver: "Forureneren skal betale": Det er princippet i al afgiftpolitik. Men for dieselbiler gælder dette ikke.
Sæt dog afgiften på diesel op, så den betaler for den forurening, den giver.
I Danmark har vi alt for mange dieselpersonbiler, kun fordi afgiften på diesel er for lav.

  • 2
  • 1