"...nye dieselpersonbiler udleder tre gange så meget NOx som lastbiler", viser en undersøgelse af 7 biler, som man ikke vil opgive fabrikat og motortype på - nu skal vi så have lovgivning ud fra dette. Hvis der bare er 1 skandale ramt VAG motor med i det gennemsnit, som udleder 40 gange det tilladte, så er vi allerede der helt i skoven.
Vi SKAL gøre noget ved forurening og miljø, men ikke ved at skyde med spredehagl - vi skal have ram på kilderne, der betyder noget. Og det gør vi igennem standarder - og kontrol af at de overholdes, f.eks. ved syn af bilerne og stikprøver i miljøzonerne. Dem der kører i en bil der overholder kravene skal selvfølgelig ikke rammes. Hertil er der også den kollektive trafik, entreprenør maskiner, skibe etc. etc.
Vi kan f.eks. også ændre på sammensætningen af brændstoffet, så det bliver mere miljøvenligt - f.eks. ved at tilsætte mere bioethanol, metanol, butanol, vand etc. Vi kan også beslutte at man må eftermonterer systemer der, dokumenteret ved et syn, gøre at bilen/lastbilen overholder normerne.
En dieselmotor kan principielt gøres NOx-fri og CO2-neutral. Men, som en start kunne Staten (dvs. Skat) ophæve forbuddet imod at bruge alternative og miljøforbedrende brændstoffer. Det kunne give en stor miljø og klima gevinst her og nu...