Københavns metro leverede beviset: Stålhjul og perrondøre går fint sammen

Førerløse tog, der ikke kunne standse ud for de automatiske perrondøre og måtte efterlade frustrerede rejsende på stationen, var et af de skrækscenarier, der løb i forvejen for metroen, og som viste sig ikke at holde stik.

Ingen havde imidlertid forudset, at togets døre ville blive flået af i farten, som det skete under en prøvekørsel. Dørene, der i flere år voldte problemer, har nu fået et helt nyt design, fortæller projektchef Klavs Hestbek Lund, der sammen med designmanager og ansvarlig for det rullende materiel Max Vibæk også var med til at skabe Københavns første metro:

»Problemet med det gamle dørsystem var en skinne forneden, som nylonhjulene i bunden af døren hoppede ud af. Men da vi havde kørt et års tid, blev dørene forsynet med et nyt låsebeslag på midten.«

Nu kommer dørene, der er langt lettere og desuden indbygget i toget, fra en ny underleverandør, Ife, der er verdens største og også leverer døre til DSB og DB.

Læs også: Metroselskabet: »Alle burde lave to metroer«

Dengang var de førerløse metroer få, og ud over nervøsiteten ved det fuldautomatiske koncept var der bekymring for, om metroen med sine stålhjul var i stand til at bremse med tilstrækkelig præcision. For metroens system med automatiske skydedøre på perronerne, Automatic Platform Gates (APG), krævede standsning med 60 centimeters nøjagtighed.

»I 2001 havde jeg besøg af tyske eksperter, som var meget skeptiske over for, om vi kunne få tog med stålhjul til at bremse præcist. Med de krav til præcisionsbremsning, som vi havde, mente tyskerne, at man kun med gummihjul undgik sliding. Men det lykkedes jo,« konstaterer Max Vibæk.

Også APG var relativt nyt, fortæller Klavs Hestbek Lund:

»Systemet med de automatiske skydedøre på perronerne fandtes i bl.a. Lille og i Fjernøsten, men der havde metroerne gummihjul. I dag er vores kombination standard rigtig mange steder.«

Så nu er Metroselskabet i fuld gang med at bygge om på den eksisterende metros 12 overjordiske stationer, der oprindelig blev snydt for de automatiske skydedøre, fordi man dér valgte at satse på detekteringssystemet Obstacle Detection System.

ODS viste sig imidlertid hurtigt så ømfindtligt, at det siden metroens start har medført et hav af falske alarmer, fordi dets evne til at skelne fugle og aviser fra personer var for ringe.

»Så selv om detekteringssystemet er meget billigere, bliver det efterhånden sjældnere anvendt, fordi alternativet giver en bedre service,« fortæller Klavs Hestbek Lund.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lige nu står man foran dørene og venter 5 sekunder hver gang toget er stoppet før dørene åbner. Jeg fatter ikke at man ikke har optimeret det efter alle disse år - det er sådan noget der giver brugerene en unødigt træg oplevelse. "Nå ja, jeg venter lige 5 sek før dørene åbner".

  • 1
  • 5

Jeg ved ikke om det fortsat er et problem, men jeg har oplevet flere gange at togene 'slider' på skinnerne om vinteren pga. is. Problemet vil muligvis være mindre gummihjul, men det kan være de har løst det på anden vis.

Med hensyn til dørene og åbningstider, så sker det ofte at åbningstiden er så kort at alle passagerer ikke når at komme med selvom der er plads og indimellem kommer alle ikke engang af. Problemet skyldes til dels udformningen af platformen, hvor tanken er at passagerer som står skal gå ligefrem. Desværre har man valgt at lægge rulletrapperne lige midt i det hele, så passagererne der skal af, bliver nødt til at gå igennem mængden af passagerer som skal på. Man burde have lagt trapperne oven på metrorørerne og så med en trappesats i hver ende af platformen. Desværre ser det nu ud til at CMT gentager designet på Cityringen.

  • 2
  • 0

Hvis 5 sekunder er nok til at irritere folk, så må de have et ellers meget perfekt liv.

det generer mig kun fordi det er unødvendigt.

Hvis bilnøglen havde 5 sekunders forsinkelse før den låste bildøren op (glem lige fjernbetjening) ville de fleste sikkert også blive irriteret. I metroen står man 5-10 mennesker inderfor og det samme på den anden side - alle venter på en computer der lige skal tælle til 5. Ethvert menneske ville have åbnet dørrene indenfor 2 sekunder - som man f.eks. selv gør i s-tog'ene. I London eller Paris er dørene nærmest åbnet inden toget holder stille.

  • 3
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten